Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Jag tror inte heller att GM kallade på Lisa från ladan. Antingen fick Lisa ett ärende till ladan (jag tänker inte säga toa igen, trots att enligt
#Xbaser finns en toa i anslutning till ladan), eller så kom GM till henne och övertalade henne att följa med. Det talar för att det var en vän. Hjälmen kan hon ha behållit på huvudet och lämnat nyckel och kasse vid moppen. Väl i ladan hände något, t.ex. för intensiv och avvisad uppvaktning som slutade i dödsfall.
Ok, det kan vara en trovärdig hypotes. Då bör GM rimligtvis redan ha befunnit sig i direkt närhet av kafét. Nu har Lisas kolleger sagt att det inte befann sig några personer vid kafét när de skulle åka hem. Det säger dock inte att GM inte har legat i bakhåll eller på något sätt undvikit att bli sedd vid platsen.
Att GM skulle ha planerat detta tror jag inte en sekund på, utan detta är en impulshandling vilket talar för att GM hade anledning att vara där. Han kanske skulle kolla upp något som hade med hans arbete på platsen att göra. Att Lisas kolleger inte sett honom betyder ju inte att han inte varit där.
Som jag ser det finns det enbart två hypoteser som antas vara trovärdiga. GM befinner sig i området bakom fastigheten där Lisas moped finns parkerad eller att han i samband med att de andra två kollegerna lämnar platsen, dyker upp och ber Lisa att följa med till ladan.
För att dessa teorier skall vara realistiska bör GM i vilket fall ha befunnit sig vid Lisas moped.
När Lisa kom ut från kafét svängde hon enligt tjejerna direkt till vänster och gick utefter väggen på baksidan av fastigheten fram till hennes moped. Hon kan alltså inte ha sett eller hört någonting av det som för tillfället skedde vid ladan. GM kan således inte ha påkallat hennes uppmärksamhet vid det laget, utan han måste ha gått till baksidan av huset där Lisa befann sig.
Detta förutsatt att Lisa aldrig körde sin moped denna kväll.
GM har alltså sett att de tre tjejerna slutar sitt arbete och då sett att Lisa svänger av till baksidan av fastigheten och följt henne efter att de andra två tjejerna åker därifrån.
Kan GM ha tagit sig till platsen där Lisas moped stod parkerad från samma håll, dvs, bakom huset, finns det vägar som är körbara därifrån sett? Det skulle till och med vara en bättre hypotes om GM tog sig till kafét bakifrån sas.