Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-28, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag får nog rätta mig själv här. Det här är nog skjulet:

http://www.hitta.se/kartan!~58.53910,13.36991,18z/tr!i=jXmcQqly/search!hq=blomberg2kaellby!q=Blomberg%202%2C%20531 %2095%20K%C3%A4llby!st=prv!t=at/tileLayer!l=1/geocode!l=58.53902:13.37068!z=18#

jo det stämmer nog bättre
2015-06-28, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nej där var tekniker i vita kläder på den jag menar men jag minns det som att det fortfarande fanns dagsljus på den bilden.

Edit: Är väl detta skjulet: http://www.hitta.se/kartan!~58.53859,13.37002,18z/tr!i=igNttIJZ/search!hq=blomberg2kaellby!q=Blomberg%202%2C%20531 %2095%20K%C3%A4llby!st=prv!t=at/tileLayer!l=1/geocode!l=58.53863:13.37039!z=18#

Tror inte det är detta skjul, utan ett som står längre in på gården - från det skjulet skulle man knappast se cementväggen kring "gödselbehållaren". På bilderna på hitta.se finns den inte med, utan det är nog en flyttbar byggnad skulle jag gissa på.
2015-06-28, 20:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tvärtom, statistik är ett bekvämt sätt att bedöma försäkrings- och låneansökningar. Man kan sitta på kontoret och jämföra siffror istället för att gå ut i verkligheten och göra en individuell prövning.

Ska domstolen säga så här? "Han häktades på sannolika skäl. Sannolikheten för att han är skyldig är 85 %. Alltså dömer vi honom". Det är så du resonerar.

Har du något argument från verkligheten? Eller föredrar du att sitta på kontoret och titta på statistiksiffror?

Om du ger dig in i en sakdiskussion med mig bör du vara medveten om att risken troligen är större att du får dra ner dina "onämnbara" och stå med rumpan bar än att jag får dra ner kallingarna och visa min

Gå t ex till biblioteket och låna Daniel Kahnemans "Tänka snabbt och långsamt". Läs kapitlet "Intuitioner och formler" (kap 21). Det är ca 15 sidor, ingen oöverkomlig uppgift.

Sen kan vi återuppta diskussionen om värdet av statistiska algoritmer för att bedöma sannolikheter inom en rad områden kontra "individuella prövningar".

Bedömningen av en förundersökning är en betydligt svårare sak att göra, därför att det är fler parametrar som är inblandade. Men det är inte där vi står nu, du, jag och de andra. Vi har bara de fakta jag räknade upp i stort sett. Självklart ska vi inte döma de litauiska bröderna för att oddsen kanske är 75-25. Vi ska inte döma dem om de vore 90-10 heller rent statistiskt.

Men jag och de andra tråkmånsarna har ungefär 3 gånger så stor chans som du och alternativteoretikerna att ha rätt i skuldfrågan/domen. Ta 100 såna här tänkta fall där vi har i princip den information vi har att gå på nu så blir det fällande domar i ungefär 75 (+- några stycken). Din gissning är mycket sämre än min, fast jag bara går på statistik. Eller snarare: Tack vare att jag bara gör det.

När förundersökningen (ev) kommer ska jag sätta mig in i materialet och bilda mig en personlig uppfattning i frågan. Då, när jag har rimliga data att tillgå. Nu har jag inga och då gissar jag bäst genom att inte gissa alls. Det begriper varenda kotte som har något hum om statistik och sannolikhetslära.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grindstugan
Märks att du saknar ett professionellt sätt att närma dig frågan.
1) Du vet inte om det var öppet eller ej
2) Före måndagen så var det bara ett rapporterat försvinnande, så några befogenheter till husrannsakan (eller inbrott) fanns väl inte.
3) Om de (polis/fader) nu varit inne, mot förmodan, så kan man ju inte utesluta dem från att ha lagt dit handsken även om det är mycket långsökt. Krånglar till bevisningen.
4) Alltid bra att följa reglerna så minskar risken att ärenden havererar i domstol. Korrekthet och noggrannhet ger oftast bäst resultat.

Problemet är att det inte går att närma sig frågan mer professionellt, då jag inte vet svaret på din rad 1/.

2/
Däremot märks det att du saknar kunskap för hur ett direkt avsök går till. Det är på ren svenska skitsamma med husrannsakan, om gårdsdörrar stod öppna för snabb beskådan. Speciellt för fadern, och i synnerhet för polis.
En normal person (fastighetsägare) hade aldrig reagerat om någon tagit sig en titt, utan tillstånd, under dom omständigheter som rådde.
Det är inte fråga om något inbrott eller egendoms-förstörelse vad jag syftar kring.

3/
Inte ens ett alternativ.

4/
Instämmer, dock lite flytande. Under rådande omständigheter går vissa saker att tänja på, även för polis. Det vore naivt att tro annat.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-28 kl. 21:13.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, vad AJ ordagrant uppger, så ser jag ett par frågetecken mellan hans rader. Han vet ju detaljerna kring exakt var och under vilka omständigheter handsken upptäcktes, och det vet därmed polisen också, men till media blir det en grov återgivning, vilket egentligen är normalt.

Men jag ställer detta lite mot att åtminstone polis ögnat igenom utrymmet där det finns två synliga gårdsdörrar.
Vidare ser den ladan ut att vara indelad i åtminstone två sektioner, med en skiljevägg inuti.
https://www.google.se/maps/@58.54796,13.333373,3a,90y,308.48h,79.89t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7UkHdmPOwXz7pn7VH8JbvQ!2e0!7i1 3312!8i6656!6m1!1e1

Om en handske har blåst in genom öppna gårdsdörrar, då borde den väldigt sannolikt påträffats av poliser med ficklampor, eller om fadern tog svängen runt ladan.

Har handsken blåst in så har gårdsdörren med allra största sannolikhet varit öppen. Då har troligen både far och polis genomsökt ladan redan på kvällen. Då denna byggnad är närmast cafeet förutom huset "bakom" cafeet. Kan förvisso varit mörkt då men tycker ändå polis med ficklampa alternativt polishund skulle ha funnit handsken då. (vet ej när polishund togs in i sökandet dock)

Var dörren stängd så har den aldrig kunnat blåsa in i ladan. Då hade handsken möjligen legat utanför gårdsdörren.
Om dörren var stängd så har antingen Lisa nån gång varit i ladan frivilligt eller ofrivilligt alternativt har någon "planterat" handsken.

Men hade jag varit fadern så hade jag såklart öppnat och letat där ändå. Och kanske polisen också?

Var dörren låst;
Då AJ enligt egen utsago fick reda på det "redan en halvtimma efter att det hade hänt" så antar jag att han var på plats relativt kort efter att fadern kom till platsen eller iallafall nångång på söndag kväll.
Då han varit villig att få sina ägor genomsökta de övriga dagarna så borde han om någon bad honom låst upp i ladan för fadern eller polisen.

Så sannolikheten att den inte hittas redan på söndag kväll om.. den låg där då är låg tycker jag.
Men jag har haft fel förut...
2015-06-28, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det är batter att se till fakta, alltså läsa förundersökningar där mord börjat med försvinnande, Linda I Falun 3 dagar, Marina I Spekeröd 1 dygn, VB I Boden 1 eller 2 dygn och så vidare. Vid samtliga dessa fall så har polisen bett anmälaren att återkomma efter ett dygn om personen fortfarande är försvunnen.

Det finns fler fall men dessa bör räcka för att förstå att det är en generell regel att polisen väntar ett dygn innan polisen påbörjar utredningen om det inte finns särskilda skäl som talar för att det är en akut situation eller ett brott.

LH skickar ett sms om att hon är på väg, är det vanligt att 17-åringar gör det mitt på "ljusa dagen"?
Pappan agerar rätt snabbt efter att rimlig restid har passerat.
Polisen låter inte insatsen dröja.

Kan det ha funnits en lättare hotbild mot LH, typ dreglande gubbar eller dylikt?

Bollar lite andra idéer i avvaktan på mer info om MGM.
2015-06-28, 21:03
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hilliz
Tror inte det är detta skjul, utan ett som står längre in på gården - från det skjulet skulle man knappast se cementväggen kring "gödselbehållaren". På bilderna på hitta.se finns den inte med, utan det är nog en flyttbar byggnad skulle jag gissa på.

Om ni pratar om det lilla "vita skjulet" med armeringsmatta över fönstren så ja det är en flyttbar vagn eller container som av samma typ som brukar användas som kontor och lunchrum på byggarbetsplatser.
Här verkar det vara en äldre sådan som ställts upp lite snett.

Det är alltså inte en byggnad du kommer hitta på någon karta.
2015-06-28, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avaldamon
LH skickar ett sms om att hon är på väg, är det vanligt att 17-åringar gör det mitt på "ljusa dagen"?
Pappan agerar rätt snabbt efter att rimlig restid har passerat.
Polisen låter inte insatsen dröja.

Kan det ha funnits en lättare hotbild mot LH, typ dreglande gubbar eller dylikt?

Bollar lite andra idéer i avvaktan på mer info om MGM.

Jag tror att det befarades att det fanns en hotbild, inte mot LH utan hennes far och att det kunde röra sig om ett beställningsjobb.
2015-06-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grindstugan
Märks att du saknar ett professionellt sätt att närma dig frågan.
1) Du vet inte om det var öppet eller ej
2) Före måndagen så var det bara ett rapporterat försvinnande, så några befogenheter till husrannsakan (eller inbrott) fanns väl inte.
3) Om de (polis/fader) nu varit inne, mot förmodan, så kan man ju inte utesluta dem från att ha lagt dit handsken även om det är mycket långsökt. Krånglar till bevisningen.
4) Alltid bra att följa reglerna så minskar risken att ärenden havererar i domstol. Korrekthet och noggrannhet ger oftast bäst resultat.

Du missar poängen. Det vi diskuterar, spekulerar om är varför handsken ligger där den ligger och varför den i så fall inte hittats tidigare. Var dörren öppen så hade handsken hittats, högst troligen. Var dörren stängd så betyder det att Lisa varit där någon gång under dagen eller att någon har planterat handsken.

1. Sen vet varken du eller jag om dörren varit öppen eller stängd, bla därav diskussionen.
2. Det vet vi.
3. Precis.
4. Håller med.
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Baracken med galler för fönstren finns på Martorp . Om man tittar på bilder som tidigare funnits i media så står den till vänster precis intill silotornet på Martorp .
Att det är galler på fönstren beror nog på att det kanske förvarade verktyg redskap eller annat därinne .
Jag har sett en bild där en tekniker har spadar m.fl verktyg i handen när han kommer ut från baracken .

HÄR är den absolut bästa bild på boden med galler för fönstret som sitter i dörren, jag menar att boden ligger på Martorp's ägor:

http://www.bt.dk/sites/default/files-dk/node-images/275/9/9275885-lidkpingsaknad.jpg
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om du ger dig in i en sakdiskussion med mig bör du vara medveten om att risken troligen är större att du får dra ner dina "onämnbara" och stå med rumpan bar än att jag får dra ner kallingarna och visa min

..
Men jag och de andra tråkmånsarna har ungefär 3 gånger så stor chans som du och alternativteoretikerna att ha rätt i skuldfrågan/domen. Ta 100 såna här tänkta fall där vi har i princip den information vi har att gå på nu så blir det fällande domar i ungefär 75 (+- några stycken). Din gissning är mycket sämre än min, fast jag bara går på statistik. Eller snarare: Tack vare att jag bara gör det.

När förundersökningen (ev) kommer ska jag sätta mig in i materialet och bilda mig en personlig uppfattning i frågan. Då, när jag har rimliga data att tillgå. Nu har jag inga och då gissar jag bäst genom att inte gissa alls. Det begriper varenda kotte som har något hum om statistik och sannolikhetslära.

Har du belägg för dom där siffrorna MrFold
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dongfeng
Någon som har hört talas om begreppet griftefrid?

Nähä, tänkte väl det.....

Ja, jo... du skriver det 20 inlägget med ordet "griftefrid" i det här ämnet.
https://www.flashback.org/sok/griftefrid?t=2579335

Däremot förstår jag inte ditt inlägg. Vad vill du ha sagt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in