Citat:
Ursprungligen postat av
FruLibertas
Förvisso. Men jag tror att M egentligen tycker att DÖ är ett jävla skit som de släpat ända hit. DÖ måste kosta fruktansvärt mycket för M. Det var som Ulf Adelsohn skrev på Facebook dagen efter DÖ - "Tro mig - denna överenskommelse är signerad Reinfeldt - Batra har fått den i knät".
Men M har bundit upp sig så hårt att de behöver en legitim anledning till att skrota DÖ. De kan i dagsläget inte skrota DÖ utan att alla DÖ försvarare i ledningen måste avgå. Och det kan vi vara säkra på är det sista som den politiska karriäristen AKB tänker göra.
Men tänker jag - om KD och/eller FP åker ut så upphör Alliansen och M kan hitta en dörr ut utan att förlora ansiktet.
Jag delar för övrigt inte uppfattningen om att SD väljare föredrar S. Om det lutar åt något håll så är det lätt till höger. Och i ett landskap där M dragit vänsterut och S lierat sig med V och MP tycker jag att valet av samarbetspartner självklart är M.
När man ser det här mysiga klippet med AKA och FR i Tv4 morgonsoffa från 1998 och sätter det i relation till DÖ.
https://www.youtube.com/watch?v=-B8K54TMsnw
Antingen så är de bästa vänner sedan mer än 20 år tillbaka och då skulle inte FR slängt en tickande bomb i AKB knä utan att hon är således helt med på noterna och kommer därmed gå genom eld för att försvara och behålla DÖ. Eller så är det inte alls så goda vänner och den tickande bomben som AKB fått i knät har hon givits åtskilliga tillfällen att desarmera om hon så hade önskat.
Med det som utgångspunkt så tror jag att AKB helt följer i FR fotspår. De har en plan de följer och moderater som Finn B är bara ett gupp i vägen för dem.
Den avgörande frågan är hur ser AKBs verklighetbild ut och vad är hennes slutmål SAMT hur många av NyM ute i landet delar hennes uppfattning och/eller avser lyda order. Om personer som FR, AKB, MUF är representativa för dagens moderater så kommer de aldrig regera tillsammans med SD. Det vore också mycket oklokt av SD att närma sig M för förhandling om dessa personer är deras planerade samarbetspartners, SD kommer bara förlora på det. Kaoset i landet börjar bli bortom kontroll, folket vaknar i allt snabbare takt och SD riskerar stå utan stol när musiken tystnar. Vill man hålla i ratten när bilen kör i diket eller ska man vara den som sitter vid ratten när bilen är uppe på vägen igen?
Citat:
Ursprungligen postat av
icefrontier76
Om utvecklingen i opinionen håller i sig, så kanske FP och KD åker ur riksdagen. Med ett M runt 27-30%% och ett SD runt 22-25% kan man få majoritet utan stöd från en massa småpartier.
M skulle kunna regera självt med stöd från SD. Finge SD genom sin migrationspolitik, skulle SD säkert vara beredd att stödja M i princip i allt. Det skulle kunna bli en väldigt kraftfull och handlingskraftig regering.
Beror på vad mirgrationspolitiken innefattar. Om SD får igenom att sänka invandringen med 90% så är Sverige kört ändå. Politiken måste bedrivas att först och främst helt stoppa nytt inflöde OCH sedan se till att de hundratusentals eller miljonen människor som kommit hit för att bli försörjda och/eller ägna sig åt kriminalitet i någon form lämnar landet, frivilligt om det går annars medelst tvång.