2015-06-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigpete
Jag ska till Arkivcentrum Syd på måndag så får vi se hur det går Hoppas på någon form av spår där som kan leda mig vidare!
Åhå! Lämna gärna rapport hur det gick för dig! Jag har släktforskat en del men jag har aldrig själv besökt ett arkiv ännu. Tänker du dig främst att försöka få fram vem din moras far var?

Och om du behöver hjälp framöver är det bara att fråga; i min av tid och ork hjälper jag gärna till!
Senast redigerad av oddman84 2015-06-27 kl. 23:37.
Citera
2015-06-27, 23:39
Medlem
bigpetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Åhå! Lämna gärna rapport hur det gick för dig! Jag har släktforskat en del men jag har aldrig själv besökt ett arkiv ännu. Tänker du dig främst att försöka få fram vem din moras far var?

Och om du behöver hjälp framöver är det bara att fråga; i min av tid och ork hjälper jag gärna till!

Ja, det är det som är planen Jag ska söka efter diverse bilagor och se om det finns något av värde i dem Jag återkommer med resultatet

Och tack för erbjudandet!
Citera
2015-06-27, 23:49
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:

Ingen aning faktiskt. Släkten är som sagt ganska förtegen. Jag ska göra ett nytt försök med min moster och se vad som händer. Johannas efternamn tyder ju dock på att hon förblev ogift

Jag vet inte om du känner till det redan, men Johanna Svensson dog den 16/7 1949 enligt Sveriges dödbok. Hon var då "å församlingen skriven" i Öved, vilket innebär att hon var kyrkobokförd i Öved men saknade fast adress. Hon var aldrig gift enligt dödboken.
Citera
2015-06-27, 23:50
Medlem
Citat:
Ja, det är det som är planen Jag ska söka efter diverse bilagor och se om det finns något av värde i dem Jag återkommer med resultatet

Hm, just Öveds församlings arkiv verkar finnas i Lund:
http://sok.riksarkivet.se/digitala-arkiv?Arkivsok=%C3%B6ved&EndastDigitaliserat=false &Lan=0&Arkivtyp=Alla&AvanceradSok=False&PageSize=1 00&page=1&postid=Arkis+DD251402-E6A3-465D-B211-6958C3E92601&tab=post&FacettState=undefined%3Ac%7C #tab

Är det dit du ska ta dig? Här kan du i vilket fall läsa vad som finns i arkivet för just den församlingen.
Citera
2015-06-28, 00:02
Medlem
Citat:

Här är inledningen till din morfars morfars farfars (MFMFFF) bouppteckning:
http://i.imgur.com/aPAkN4b.jpg

Tydligen hade de bland annat 7 hästar:
http://i.imgur.com/2VtHr0J.jpg
Senast redigerad av oddman84 2015-06-28 kl. 00:06.
Citera
2015-06-28, 00:31
Medlem
bigpetes avatar
Citat:
Hm, just Öveds församlings arkiv verkar finnas i Lund:
http://sok.riksarkivet.se/digitala-arkiv?Arkivsok=%C3%B6ved&EndastDigitaliserat=false &Lan=0&Arkivtyp=Alla&AvanceradSok=False&PageSize=1 00&page=1&postid=Arkis+DD251402-E6A3-465D-B211-6958C3E92601&tab=post&FacettState=undefined%3Ac%7C #tab

Är det dit du ska ta dig? Här kan du i vilket fall läsa vad som finns i arkivet för just den församlingen.

Ja precis Och då antar jag att det är bilagorna till församlingsboken, husförhörslängden, samt födelse- och dopboken som är av störst intresse?
Citera
2015-06-28, 00:34
Medlem
bigpetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Jag vet inte om du känner till det redan, men Johanna Svensson dog den 16/7 1949 enligt Sveriges dödbok. Hon var då "å församlingen skriven" i Öved, vilket innebär att hon var kyrkobokförd i Öved men saknade fast adress. Hon var aldrig gift enligt dödboken.

Ah, ännu mer info där! Tack så mycket

Citat:
Här är inledningen till din morfars morfars farfars (MFMFFF) bouppteckning:
http://i.imgur.com/aPAkN4b.jpg

Tydligen hade de bland annat 7 hästar:
http://i.imgur.com/2VtHr0J.jpg

Spännande! Tänk vilka grejer man kan hitta
Citera
2015-06-28, 00:36
Medlem
Citat:
Ja precis Och då antar jag att det är bilagorna till församlingsboken, husförhörslängden, samt födelse- och dopboken som är av störst intresse?
Tyvärr verkar bilagorna till födelse- och dopboken ta ett uppehåll mellan åren 1893-1819, vilket ju missar din morfar.
Citera
2015-06-28, 00:42
Medlem
Citat:
Spännande! Tänk vilka grejer man kan hitta
Ja, det finns väldigt mycket information utanför kyrkoböckerna!

Själv gjorde jag nyligen ett stort genombrott gällande min FFFFFF, men vad som egentligen var mycket mer intressant var det som stod i domböckerna om denna man. Han blev anklagad för att ha slagit sin dräng blodig. Och det känns nästa overkligt att jag, idag, över 200 år senare, kan sitta och läsa hans egenhändigt skriva försvarsbrev. Alltså det faktiska handskriva brev där han redogör för din version av händelserna som orsakade anmälan. Att min farfars, farfars, farfar författade detta blev känns speciellt!
Citera
2015-06-28, 00:43
Medlem
bigpetes avatar
Hmmm, märkligt.... och typiskt. Men jag ska dit och kolla ändå!
Citera
2015-06-28, 00:47
Medlem
Citat:
Ja, gör så! Personalen där bör ju vara oerhört mer kompetenta än dig och mig när det gäller att hitta i arkiven. Som sagt, återkom gärna med redogörelse för hur det gick!
Citera
2015-06-28, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis

Citat:
Begär ut din MFM Johanna Svenssons bouppteckning om den finns på detta arkiv. Det kan finnas någon ledtråd där om du har tur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in