2010-07-22, 22:33
Medlem
Bobanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GSH
Han var svampad

nej, han var stenad.

(stoned, hahahaa)
Citera
2010-07-22, 22:34
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Tänkte precis samma sak! Men det blir en smått skev jämförelse då Dylan på flera ställen refererar till Bibeln.

Nu blev jag dock väldigt sugen på att läsa uppenbarelseboken för att jämföra.

Hehe och de som børjade skriva bibeln var inte påtænda?
Det verkar vara ett måste om man vill skriva en religiøs bok: æt svampar, skriv ner allt, førklara inget, låt någon lika påtænd referera till den nær de skriver sin egen bok/låt
Citera
2010-07-22, 23:25
Medlem
cola-burkens avatar
Edit: Någon hade redan skrivit det
Citera
2010-07-23, 00:09
Bannlyst
känner mig tvingad att gå emot wiki fan

Det var inte evangelisten johannes(aposteln) som låg bakom uppenbarelseboken. Enligt kyrkofäderna(tex Papias - apostolisk fader) så fanns det under apostlatiden 2 st johannes som verkade runt efesus. Nämligen Aposteln Johannes som skrev evangeliet samt Presbytern Johannes som ofta nämns tillsammans med en viss Aristion.

Om vi skall tro på traditionen så skrevs den ju under fångenskap/arbetsläger på ön patmos och därför kanske det var svårt att få tag på droger för johannes.

Nu kanske jag bara hittar på men är inte traditionen också att dessa var Johannes drömmar som han hade under fängelsevistelsen ? Isåfall hade ju det ändå inte behövts några droger, jag vet själv att jag har haft riktigt sjuka drömmar. En gång drömde jag att jag var en gurka, på riktigt
Citera
2010-07-23, 12:24
Medlem
UrsaMajors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solutionsweb
känner mig tvingad att gå emot wiki fan

Det var inte evangelisten johannes(aposteln) som låg bakom uppenbarelseboken. Enligt kyrkofäderna(tex Papias - apostolisk fader) så fanns det under apostlatiden 2 st johannes som verkade runt efesus. Nämligen Aposteln Johannes som skrev evangeliet samt Presbytern Johannes som ofta nämns tillsammans med en viss Aristion.

Om vi skall tro på traditionen så skrevs den ju under fångenskap/arbetsläger på ön patmos och därför kanske det var svårt att få tag på droger för johannes.
Bibel-forskare brukar vara kritiska till vad traditionen säger, eftersom den ofta uppkommer långt efter att boken antas ha skrivits. Enligt Upp 1:9:"hade kommit till ön Patmos för Guds ords och Jesu vittnesbörds skull." så verkar det som han var på ön för att missionera. Jag tror inte den informationen har någon betydelse för resten av texten, så den är troligen sann.
Citat:
Nu kanske jag bara hittar på men är inte traditionen också att dessa var Johannes drömmar som han hade under fängelsevistelsen ? Isåfall hade ju det ändå inte behövts några droger, jag vet själv att jag har haft riktigt sjuka drömmar. En gång drömde jag att jag var en gurka, på riktigt

Schysst dröm du har haft! Så sjukt har jag aldrig drömt vad jag kan minnas. Bokens budskap är en förmaning till 7 församlingar i Romar-riket att uthärda förföljelser och inte avvika från den rätta vägen. Johannes (vilken det nu var) skrev förmodligen detta utifrån vad han hört av/om dessa församlingar, inte utifrån en dröm.
Citera
2015-06-27, 12:41
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvett
Uppenbarelseboken är helt bisarr, ändå finns det miljontals kristna som tror att det är sant vad som står i den.

Jag tror att Johannes (eller vem det nu var som skrev den ifall det inte var han) var påverkad av någon drog när han fick den s k uppenbarelsen. Det är inte ovanligt att religiösa ledare har använt sig av droger av olika slag.

Frågan är vilken slags drog det kan ha varit som han tog.
Många förklaringar har presenterats i den här tråden, b.la. "svampteorin", mest för att raljera och göra sig lustig.
Om man ser lite mer seriöst på Uppenbarelseboken så märker man snart att det går att få ut en hel del av det, om man har vissa nyckelfaktorer med i tankarna. Det mesta i Upp. skrivs i symboler, dvs. de tingen som nämns symboliserar någonting. T.ex. Upp kapittel 6 beskriver olika apokalyptiska ryttare. Vad är dessa en bild av? Dessa ryttare symboliserar helt enkelt de svåra förhållanden som skulle råda under "ändens tid". T.ex. Krig. Det första världskriget var bara en början till en period som är unik i mänsklighetens historia. Och det förhållandet har fortsatt att eskalera och förvärras sedan dess.
Freden har tagits bort från jorden, precis som profetian förutsade.
En av ryttarna symboliserar hungersnöd och matbrist. Samtidigt som en del lever i överflöd ("skada inte olivoljan och vinet") så hungrar och dör miljontals människor i världen.

Tänk på detta när du läser Upp. 6: 4-8:
"Och en annan kom ut, en eldfärjad häst, och åt honom som satt på den gavs det att ta bort freden från jorden, så att de skulle slakta varandra, och ett stort svärd gavs åt honom.

...Och jag såg och se, en svart häst och han som satt på den hade en våg i sin hand.
Och jag hörde en röst såsom i de fyra levande skapelsernas mitt, och den sade:"En liter vete för en denar och tre liter korn för en denar, och skada inte olivoljan och vinet"...

Och jag såg, och se, en blek häst och han som satt på den hade namnet Döden. Och Hades följde tätt efter honom. Och det gavs dem myndighet över fjärde delen av jorden, att döda med ett långt svärd och med hungersnöd och med dödlig hemsökelse..." (sjukdomar och epidemier).

Dessa ryttare symboliserar alltså de förhållandena som råder under ändens tid...
Senast redigerad av Megalit 2015-06-27 kl. 12:50.
Citera
2015-06-27, 12:43
Medlem
Nej, men kraftigt påverkad av den Helige Ande..
Citera
2015-06-27, 13:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Om man ser lite mer seriöst på Uppenbarelseboken så märker man snart att det går att få ut en hel del av det, om man har vissa nyckelfaktorer med i tankarna. Det mesta i Upp. skrivs i symboler, dvs. de tingen som nämns symboliserar någonting.

Ja, "symbolik" kan det broderas oändligt på.
Citera
2015-06-27, 13:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Nej, men kraftigt påverkad av den Helige Ande..

Som är vad?
Citera
2015-06-27, 13:53
Medlem
Citat:
Många förklaringar har presenterats i den här tråden, b.la. "svampteorin", mest för att raljera och göra sig lustig.
Om man ser lite mer seriöst på Uppenbarelseboken så märker man snart att det går att få ut en hel del av det, om man har vissa nyckelfaktorer med i tankarna. Det mesta i Upp. skrivs i symboler, dvs. de tingen som nämns symboliserar någonting. T.ex. Upp kapittel 6 beskriver olika apokalyptiska ryttare. Vad är dessa en bild av? Dessa ryttare symboliserar helt enkelt de svåra förhållanden som skulle råda under "ändens tid". T.ex. Krig. Det första världskriget var bara en början till en period som är unik i mänsklighetens historia. Och det förhållandet har fortsatt att eskalera och förvärras sedan dess.
En av ryttarna symboliserar hungersnöd och matbrist. Samtidigt som en del lever i överflöd ("skada inte olivoljan och vinet") så hungrar och dör miljontals människor i världen.

"Och en annan kom ut, en eldfärjad häst, och åt honom som satt på den gavs det att ta bort freden från jorden, så att de skulle slakta varandra, och ett stort svärd gavs åt honom.

...Och jag såg och se, en svart häst och han som satt på den hade en våg i sin hand.
Och jag hörde en röst såsom i de fyra levande skapelsernas mitt, och den sade:"En liter vete för en denar och tre liter korn för en denar, och skada inte olivoljan och vinet"...

Och jag såg, och se, en blek häst och han som satt på den hade namnet Döden. Och Hades följde tätt efter honom. Och det gavs dem myndighet över fjärde delen av jorden, att döda med ett långt svärd och med hungersnöd och med dödlig hemsökelse..." (sjukdomar och epidemier).

Dessa ryttare symboliserar alltså de förhållandena som råder under ändens tid...

Jaja, men inte ens kyrkofäderna under 100-talet kunde begripa sig på vad uppenbarelseboken handlade om, eller om den ens var "inspirerad".
Det fanns ju en massa kristna texter under denna tid.
Jag tror att eftersom man inte begrep vad Upp. handlade om ville man heller aldrig riktigt kasta bort den. Den hamnade i nåt slags eget fack i ett par hundra år, sen så inkluderade man den i NTs kanon i den katolska kyrkan.

Men vad kul för dig att du anser att första världskriget var den första ryttaren.
Jag antar att något liknande storskaligt krig aldrig inträffat i mänsklighetens historia, och inte heller storskalig hungernöd och sjukdomar har drabbat oss. Vad bra, tack för din insiktsfullhet.
Och du kallar detta "att se på Upp. seriöst" ???????

För övrigt tror jag inte att Johannes var påtänd, men det är möjligt att han fastade för mycket eller hade någon mental rubbning.
En idé jag annars fick nyligen är att hans bok var en desperat stridsskrift mot oliktänkande kristna grupper, såsom de s.k. antikristna som ansåg att Jesus fick Kristus genom duvan, och inte att han var Kristus.
Citera
2015-06-27, 14:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Men vad kul för dig att du anser att första världskriget var den första ryttaren.

Fair is fair; pådyvlande kristendom är inte ensam om efterrationalisering. Du borde du veta bättre än nån annan på detta forum.
Citera
2015-06-27, 14:49
Medlem
Citat:

Om man vill ta bibeln på allvar så är det uppenbart att Uppenbarelseboken handlar om händelser som tidigast måste ha skett efter det att Johannes skrev den och senast före Jesu ingripande på jorden.

Uppenbarelseboken avslutas med att paradiset är infört på jorden:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.”" (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Detta har ju uppenbarligen ännu inte skett.

Vi vet att detta gäller jorden eftersom det står "människorna", och att "det nya Jerusalem, kommer ner ur himlen, från Gud"(Upp 21:2).

För att närmare komma fram till vilken tid uppenbarelseboken ska uppfyllas, så ska man vara uppmärksam på vad Johannes säger om olika kungar/världsmakter som existerat, existerar och kommer att existera:

"och de är också sju kungar. Fem har fallit, en finns nu, och en har inte kommit än, och när han kommer skall han stanna bara en kort tid." (Upp 17:9-10 Bibel2000)

När Johannes skrev detta så hade "fem kungar" alltså fallit, sjätte kungen existerade på Johannes tid, och sjunde kungen hade "ännu inte kommit".

"Kungen" som existerade på Johannes tid var romarriket, sedan skulle romarriket också falla och sedan skulle den sjunde kungen komma.

Så här kan vi dra slutsatsen att Uppenbarelseboken handlar om tiden åtminstone efter romarrikets fall, under den sjunde kungens tid.

Om man sedan harmoniserar Daniels profetior och Jesu profetior, så är det uppenbart att Uppenbarelsebokens uppfyllande handlar om vår egen tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in