Citat:
Ursprungligen postat av
fotsvett
Uppenbarelseboken är helt bisarr, ändå finns det miljontals kristna som tror att det är sant vad som står i den.
Jag tror att Johannes (eller vem det nu var som skrev den ifall det inte var han) var påverkad av någon drog när han fick den s k uppenbarelsen. Det är inte ovanligt att religiösa ledare har använt sig av droger av olika slag.
Frågan är vilken slags drog det kan ha varit som han tog.
Många förklaringar har presenterats i den här tråden, b.la. "svampteorin", mest för att raljera och göra sig lustig.
Om man ser lite mer seriöst på Uppenbarelseboken så märker man snart att det går att få ut en hel del av det, om man har vissa nyckelfaktorer med i tankarna. Det mesta i Upp. skrivs i symboler, dvs. de tingen som nämns symboliserar någonting. T.ex. Upp kapittel 6 beskriver olika apokalyptiska ryttare. Vad är dessa en bild av? Dessa ryttare symboliserar helt enkelt de svåra förhållanden som skulle råda under "ändens tid". T.ex. Krig. Det första världskriget var bara en början till en period som är unik i mänsklighetens historia. Och det förhållandet har fortsatt att eskalera och förvärras sedan dess.
Freden har tagits bort från jorden, precis som profetian förutsade.
En av ryttarna symboliserar hungersnöd och matbrist. Samtidigt som en del lever i överflöd ("skada inte olivoljan och vinet") så hungrar och dör miljontals människor i världen.
Tänk på detta när du läser Upp. 6: 4-8:
"Och en annan kom ut, en eldfärjad häst, och åt honom som satt på den gavs det att ta bort freden från jorden, så att de skulle slakta varandra, och ett stort svärd gavs åt honom.
...Och jag såg och se, en svart häst och han som satt på den hade en våg i sin hand.
Och jag hörde en röst såsom i de fyra levande skapelsernas mitt, och den sade:"En liter vete för en denar och tre liter korn för en denar, och skada inte olivoljan och vinet"...
Och jag såg, och se, en blek häst och han som satt på den hade namnet Döden. Och Hades följde tätt efter honom. Och det gavs dem myndighet över fjärde delen av jorden, att döda med ett långt svärd och med hungersnöd och med dödlig hemsökelse..." (sjukdomar och epidemier).
Dessa ryttare symboliserar alltså
de förhållandena som råder under ändens tid...