2015-06-27, 10:03
Medlem
IamSiriuss avatar
Hallå.

För ett par dagar sedan blev jag kontaktad över internet av en kille från Ghana som undrade om jag kunde hjälpa honom att lära sig svenska. Då jag har vänner i Ghana sedan tidigare och är intresserad av landet ur ett historiskt perspektiv, det Svensk Afrikanska Kompaniet och den svenska slavhandeln utspelade sig främst där, så tackade jag ja under förutsättning att han lärde mig snacka lite Twi. Självklart så förstod jag ju att han inte bara tänkte lära sig svenska som en kul hobby så jag frågade honom varför han var intresserad av Sverige. Svaret var mycket riktigt att han planerar att ta sig hit.

Sen han berättade att han skulle hit har jag försökt övertyga honom om att inte åka. Jag har pratat om alla som dör i Medelhavet när de försöker ta sig till Europa, dragit upp statistik över hur få afrikaner det är som lyckas få jobb när de väl är här, pratat om att det inte finns någonstans att bo osv. Med andra ord har jag försökt måla upp bilden att det kommer vara väldigt farligt att ta sig hit och att han inte kommer ha nått himmelriket när han väl har kommit fram, för det är det han tror, om han bara tar sig bort ifrån Ghana så kommer allt vara en dans på rosor.

Så hur beskriver han sig själv och sin situation? (Tänk på att han sitter och ber mig om hjälp och försöker få mig att tycka synd om honom. Jag vet därför inte hur mycket av detta som är sant).
• Han säger att både hans mamma och pappa är döda så att ingen kan ta hand om honom.
• Han är 27 år gammal.
• Han tar hand om sina yngre systrar.
• De har svårt att hitta mat för dagen.
• Han var tvungen att sluta gå i skolan på grund av ekonomiska svårigheter och problem.
• Han har inga möjligheter i Ghana.

Utifrån de bilder jag har sett så verkar han se upp till fel sorters människor, typ ghetto gangsters, då han sitter och flashar pengar på bilderna. (Inte han på bilden). Ni känner till typen. Hans engelska är precis på gränsen så att man kan förstå vad han säger.

Vet inte hur jag ska lösa situationen. Jag har erbjudit min hjälp om han stannar i Ghana (kommer givetvis inte skicka pengar och det har han heller aldrig bett om) men vet inte vad mer jag kan säga för att få honom att stanna? Några förslag?
Senast redigerad av IamSirius 2015-06-27 kl. 10:13.
Citera
2015-06-27, 10:17
Medlem
Johan_08s avatar
Skicka en säck med ris till han i månaden, det är ju inte pengar direkt o han får sin mat.
Citera
2015-06-27, 10:18
Avslutad
Fattar inte.
Vad finns det för situation att lösa?
Lär honom inte svenska, helt enkelt.
Citera
2015-06-27, 10:21
Medlem
IamSiriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Fattar inte.
Vad finns det för situation att lösa?
Lär honom inte svenska, helt enkelt.

Situationen som jag försöker lösa är att få honom att inte komma till Europa och, om möjligt, istället hjälpa honom på plats.

Han kommer givetvis åka oavsett om jag lär honom svenska eller inte. Språket är ju det minsta problemet han har och knappast något som påverkar hans tankar huruvida han reser eller inte.
Senast redigerad av IamSirius 2015-06-27 kl. 10:24.
Citera
2015-06-27, 10:23
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamSirius
Hallå.

För ett par dagar sedan blev jag kontaktad över internet av en kille från Ghana som undrade om jag kunde hjälpa honom att lära sig svenska. Då jag har vänner i Ghana sedan tidigare och är intresserad av landet ur ett historiskt perspektiv, det Svensk Afrikanska Kompaniet och den svenska slavhandeln utspelade sig främst där, så tackade jag ja under förutsättning att han lärde mig snacka lite Twi. Självklart så förstod jag ju att han inte bara tänkte lära sig svenska som en kul hobby så jag frågade honom varför han var intresserad av Sverige. Svaret var mycket riktigt att han planerar att ta sig hit.

Sen han berättade att han skulle hit har jag försökt övertyga honom om att inte åka. Jag har pratat om alla som dör i Medelhavet när de försöker ta sig till Europa, dragit upp statistik över hur få afrikaner det är som lyckas få jobb när de väl är här, pratat om att det inte finns någonstans att bo osv. Med andra ord har jag försökt måla upp bilden att det kommer vara väldigt farligt att ta sig hit och att han inte kommer ha nått himmelriket när han väl har kommit fram, för det är det han tror, om han bara tar sig bort ifrån Ghana så kommer allt vara en dans på rosor.

Så hur beskriver han sig själv och sin situation? (Tänk på att han sitter och ber mig om hjälp och försöker få mig att tycka synd om honom. Jag vet därför inte hur mycket av detta som är sant).
• Han säger att både hans mamma och pappa är döda så att ingen kan ta hand om honom.
• Han är 27 år gammal.
• Han tar hand om sina yngre systrar.
• De har svårt att hitta mat för dagen.
• Han var tvungen att sluta gå i skolan på grund av ekonomiska svårigheter och problem.
• Han har inga möjligheter i Ghana.

Utifrån de bilder jag har sett så verkar han se upp till fel sorters människor, typ ghetto gangsters, då han sitter och flashar pengar på bilderna. (Inte han på bilden). Ni känner till typen. Hans engelska är precis på gränsen så att man kan förstå vad han säger.

Vet inte hur jag ska lösa situationen. Jag har erbjudit min hjälp om han stannar i Ghana (kommer givetvis inte skicka pengar och det har han heller aldrig bett om) men vet inte vad mer jag kan säga för att få honom att stanna? Några förslag?

Din historia låter inte sann nånstans
Citera
2015-06-27, 10:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IamSirius
Situationen som jag försöker lösa är att få honom att inte komma till Europa och, om möjligt, istället hjälpa honom på plats.

Han kommer givetvis åka oavsett om jag lär honom svenska eller inte. Språket är ju det sista som kommer hålla honom tillbaka.

Läs vad du skrev igen, och återkom när du har en "situation" som ska lösas.
Citera
2015-06-27, 10:30
Medlem
IamSiriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Din historia låter inte sann nånstans

Nähä... Och varför skulle dina spekulationer om huruvida jag talar sanning eller inte vara relevanta för tråden? Om du inte har något att bidra med behöver du inte skriva.

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Läs vad du skrev igen, och återkom när du har en "situation" som ska lösas.

Ursäkta. Jag formulerade mig lite klumpigt när jag skrev "Språket är ju det sista som kommer hålla honom tillbaka". Det jag menade att skriva var att han kommer åka oavsett om han kan svenska eller inte. För honom är ju givetvis språket det minsta av hans problem och knappast någon deal breaker.
Senast redigerad av IamSirius 2015-06-27 kl. 10:33.
Citera
2015-06-27, 10:33
Avslutad
Ska han lämna kvar sina svältande systrar, eller kommer de efter?
Och varför ska de få vänta medans han sticker?

Du har fortfarande ingen "situation", du säger ju att han sticker oavsett vad du säger och gör.
Vad ska du göra, hota honom?

Och vad är det för hjälp du ska ge honom om du inte lär honom svenska eller skickar pengar?
Ska du skicka ner mat och kläder, köpa en utbildning, hus? Eller vad har/kan du tänka dig?
Senast redigerad av Pripps3.5 2015-06-27 kl. 10:39.
Citera
2015-06-27, 10:45
Medlem
Du säger att han inte har pengar till mat, skola osv, hur har han då pengar till att ta sig till Sverige?
Citera
2015-06-27, 10:58
Medlem
Eroticon6s avatar
Åk ner till Ghana själv ditt as och hjälp dem att bygga landet starkare. Sen hur kan du rättfärdiga ditt handlande att ta hit en till svart lönedumpare från Ghana. Ett land som inte befinner sig i krig när det finns kvinnor och barn att hjälpa.
Citera
2015-06-27, 11:12
Medlem
kinesarsles avatar
Varför vill du att han ska stanna?
Citera
2015-06-27, 11:21
Medlem
Bengrots avatar
Sluta att kommunicera med honom så slipper du honom. Hur svårt kan det vara?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in