2015-06-25, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygingenjoren
Haha

Om ändå SD kunde börja utbilda folk om demokraturen Sverige, kanske med reklam. Då tror jag 30-40 % gränsen skulle kunna nås. Håller ni med mig eller är jag ute och cyklar?

6 av 10 svenskar har tappat framtidstron och den största anledningen är invandringen. Det köper jag, för det är exakt så jag känner själv.

I England hanterade man Blitzen med humor. Vi hade något liknande i Sverige också. Det saknar jag här och nu. Humor och framtidstro och jävlar anamma att det här ska vi rida ut och reda ut. Folk som gör grym satir vitsar och musik. Dan Park är modig som få och jag beundrar honom, men det är inte min humor.

En kritisk politisk rörelse som har självförtroende och humor, det kommer ge en skjuts i opinionen, det kan jag lova.
2015-06-25, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
6 av 10 svenskar har tappat framtidstron och den största anledningen är invandringen. Det köper jag, för det är exakt så jag känner själv.

I England hanterade man Blitzen med humor. Vi hade något liknande i Sverige också. Det saknar jag här och nu. Humor och framtidstro och jävlar anamma att det här ska vi rida ut och reda ut. Folk som gör grym satir vitsar och musik. Dan Park är modig som få och jag beundrar honom, men det är inte min humor.

En kritisk politisk rörelse som har självförtroende och humor, det kommer ge en skjuts i opinionen, det kan jag lova.

Helt rätt inställning, driver gärna själv med Sjuklöver ibland på arbetsplatsen eller FB. Dom ska hånas helt enkelt!

Min våta dröm är att Reinfeldt och resten av landsförrädarna ska tas ifrån alla pengar de har tjänat på vår bekostnad och sedan köras in i mörkaste fängelsehålan. Tror ni SD kommer göra detta om de fick egen majoritet? Själv tror jag inte det, har svårt att lita på några partier längre, hade SD inte uteslutit en massa bra folk så hade jag haft 100 % förtroende för partiet. Nu väntar jag på ett mer hårdare parti, men SD får mitt fulla stöd tills dess givetvis.
2015-06-25, 23:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Moderaterna har ju något märkligt klarat sig relativt hyfsat efter valet. Trots, eller kanske tack vare, AKBs extremt låga profil. Vad man kan fråga sig är ju när nästa stora tapp kommer, när nästa grupp klassiska moderatväljare ger upp och går över till SD? Efter Almedalen?
Det var ju likadant när Bildt höll på & gömma sig nere på Balkan. Hans opinionssiffror sköt i taket.
Att hålla sig undan kan ibland vara den bästa taktiken.
2015-06-25, 23:37
Medlem
Ser inte om denna varit uppe senaste sidorna men enligt Novus anser nu 29% att SD har bästa invandrings- och integrationspolitiken, före S (12%) och M (8%). Sämst är V, KD och F! med 2% var.

http://novus.se/wp-content/uploads/2015/06/Novus_Rapport_Viktigaste-frågan-bästa-parti_150624.pdf

Invandringsfrågan har klättrat till tredje viktigaste med 54%, efter skolan (60%) och vården (59%).

SD:s placering i fältet i de 14 frågorna:

Skolan 4-5/9 (delad fjärdeplats med V)
Vården 5/9
Invandring 1/9
Jobben 3/9
Ekonomi 3/9
Äldreomsorg 3-4/9 (delad tredjeplats med V)
Lag/ordning 3/9
Pensioner 3-4/9 (delad med V)
Boende 4-5/9 (delad med C)
Miljö 5-6/9 (delad med V)
Socialförsäkringar 4/9
Företagande 4-5/9 (delad med V)
Försvaret 8-9/9 (delad med F!)

Topp tre i många stora frågor, överraskande uselt i försvarsfrågan.
2015-06-25, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ser inte om denna varit uppe senaste sidorna men enligt Novus anser nu 29% att SD har bästa invandrings- och integrationspolitiken, före S (12%) och M (8%). Sämst är V, KD och F! med 2% var.

http://novus.se/wp-content/uploads/2015/06/Novus_Rapport_Viktigaste-frågan-bästa-parti_150624.pdf

Invandringsfrågan har klättrat till tredje viktigaste med 54%, efter skolan (60%) och vården (59%).

Vården 5/9
Invandring 1/9
Jobben 3/9
Ekonomi 3/9
Lag/ordning 3/9
Socialförsäkringar 4/9

Ändå synnerligen acceptabla placeringar i övrigt! Det kan bli en intressant utveckling.
2015-06-25, 23:59
Medlem
Klosss avatar
Citat:

Vården 5/9
Invandring 1/9
Jobben 3/9
Ekonomi 3/9
Lag/ordning 3/9
Socialförsäkringar 4/9

Ja överraskande uselt i försvarsfrågan trots att SD:s position ligger i tiden. SD vill stärka försvaret mest av alla och återinföra värnplikten, punkter man länge har haft på agendan. Förklaringen till det låga förtroendet i frågan är nog att den har hamnat i skymundan av den övriga politiken och att väljarna därför inte ser det som en stark fråga för partiet. Media ger aldrig SD någon draghjälp att profilera sig så därför är det angeläget att partiet gör lite väsen av sig på området. Man bör lyfta upp försvarsfrågan mer och trycka på att SD hela tiden varit motståndare till nedrustningen och efter det verkat för återupprustning. Att tydligt peka på olika satsningar som att återupprusta på Gotland är viktigt för att göra avtryck i debatten.
2015-06-26, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ändå synnerligen acceptabla placeringar i övrigt! Det kan bli en intressant utveckling.
Det är intressant att ett partis väljarstöd automatiskt drar med sig förtroendet för partiet i olika frågor trots att partierna knappt har profilerat sig i dem, medan partier som är små automatiskt får mediokert förtroende i sina profilfrågor.

Jag menar, V har dubbelt så bra förtroende som FP i företagande/näringspolitik. Nu gillar jag inte FP men inte fan är de näringslivsfientliga. Och SD förtjänar väl ändå inte dubbelt så bra förtroende som KD i frågan om boende. Inte heller förtjänar C att dela placering med V i jobbfrågan.

Bisarrt att MP:s näst bästa fråga är försvaret. Det måste betyda att vi har otroligt många pacifister som vill lägga ner det helt.

Integration/invandring är F!:s bästa fråga. Där har de 2% förtroende mot 1 och 0 i alla andra frågor. Att de sticker ut där betyder att de har lyckats med att positionera sig som SD:s absoluta motpol och att det finns en liten gnutta idioter som vill ha deras helt fria invandring, som de inte bara har som vision utan faktiskt vill införa.
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Ja överraskande uselt i försvarsfrågan trots att SD:s position ligger i tiden. SD vill stärka försvaret mest av alla och återinföra värnplikten, punkter man länge har haft på agendan. Förklaringen till det låga förtroendet i frågan är nog att den har hamnat i skymundan av den övriga politiken och att väljarna därför inte ser det som en stark fråga för partiet. Media ger aldrig SD någon draghjälp att profilera sig så därför är det angeläget att partiet gör lite väsen av sig på området. Man bör lyfta upp försvarsfrågan mer och trycka på att SD hela tiden varit motståndare till nedrustningen och efter det verkat för återupprustning. Att tydligt peka på olika satsningar som att återupprusta på Gotland är viktigt för att göra avtryck i debatten.
Tanken var väl att Bojerud skulle profilera SD där men han har inte varit i så värst bra skick.
Sen finns ju också en liten möjlighet att SD har uppfattats som Putinvänner iom uppmärksammade uttalanden och aktioner från Kasselstrand och SD:s EU-ledamöter och det är kanske inte bästa reklamen i dessa tider.
Senast redigerad av CrispyKreem 2015-06-26 kl. 00:11.
2015-06-26, 00:17
Medlem
LS2SBs avatar
Nedan följer 2018 års valresultat, gällande mandatfördelningen, om man utgår från Sentios senaste oppinionsundersökning. Mandaten inom parentes är efter 2014 års resultat.

V: 27 (21)
S: 93 (113)
Mp: 26 (24)
Sd: 86 (49)
C: 24 (22)
Fp: 0 (19)
Kd: 0 (17)
M: 93 (84)

M,C (Alliansen): 117 (142)
S,V,Mp: 146 (158)
Sd: 86 (49)

Inte så roliga siffror, men helt inom planen för DÖ. Hur kommer borgarna att tänka efter det här? Inför det här?
Kommer de att samarbeta med SD efter 2018, eller kommer de fortsätta med att självdestruktivt eftersträva bekräftelse hos twittervänstern?
Om de skulle samarbeta, hur i helvete ska man kunna berättiga det efter allt som har sagts och påståts om sverigedemokraterna.
Jag ser SD framför mig, vid ett stort kors, och en maktkär politisk elit krypandes mot dem. Från vilket håll de kommer är oklart, men de kommer komma krypandes. Borgarna är definitivt i riskzonen.
2015-06-26, 00:23
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Tanken var väl att Bojerud skulle profilera SD där men han har inte varit i så värst bra skick.

Eftersom jag och säkert många andra inte ens har hört namnet Bojerud så förstår man ju att det inte gått så bra med den profileringen.
70 år gammal och kontroversiell som det verkar efter en snabb googling. Avpollettering omgående kanske?
2015-06-26, 00:34
Medlem
Citat:

Trevlig läsning!

Viktigaste politiska frågorna enligt svenska folket

Juni 2014
Citat:
  1. Sjukvården
  2. Skola och Utbildning
  3. Jobben
  4. Landets ekonomi
  5. Äldreomsorg
  6. Miljö och klimat
  7. Invandring/integration
Juni 2015
Citat:
  1. Skola och Utbildning
  2. Sjukvården
  3. Invandring/integration
  4. Jobben
  5. Landets ekonomi
En tredjeplats som dessutom kneps redan i april, tre placeringar upp sedan september 2014.
2015-06-26, 00:37
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Så om 7K pratar migrations och invandringsfrågor under Almedalsveckan så finns det inget (?) de kan säga som inte SD redan sagt och dessutom säger bättre.
Kan såklart bara svara för mig själv. Nej, det finns till 99% inget 7-klövern idag klarar bättre i denna ödesfråga än SD. Framför allt Jimmie, Karlsson men även Jomshof (och i mitt tycke även ofta Söder) gör slarvsylta av vem som helst av dom i invandringsfrågan. Jimmie håller hög klass och de andra bra klass. Detta iofs mot historiskt katastrofala debattörer/retoriker hos motståndarna. Sen att de även har fel i sakfrågorna gör ju inte det lättare för dom.

Citat:
Skulle 7K välja att inte lyfta frågan eller bara skrapa lite på ytan så blir det nästan värre för dem, eftersom det är en fråga som rakat upp bland de viktigaste för väljarna. Då står SD där ensamma och diskuterar det som folk verkligen är bekymrade över. Jag kan inte se någon fråga som engagerar folk så intensivt och starkt som just invandringsfrågan. Inte ens NATO eller att 15000 av våra pensionärer på äldreboenden svälter ihjäl varje år eller våra 6000-60000 våldtäkter engagerar folk lika mycket.
Ja, det blir värre för dom då de måste erkänna rakt ut att de ljugit i 20+ år.
En hyffsad del av SD:arna vet mkt väl om korrelationen mellan massinvällningen och samhällsproblemen i stort. Vi har 60% som svarat! att de vill minska invandringen.
Garanterat en rejäl Bradley-effekt i denna undersökning. Gissar att 80%+ vill minska invandringen.
Citat:
Den 17 juli är ramadan över och då blir det säkert som vanligt vilt och farligt på sommarkvällarna och nätterna igen.

Det blir riktigt intressant att se OU slutet nästa månad. Vågar man gissa på att SD passerar S eller kanske M redan då?
Tror inte deras sk högtid drar ned på de våldsamma aktiviteterna. De pågår hela tiden och MSM gör som vanligt allt vad de kan för att hålla tyst. Det sprängs, eldas och skjuts osv konstant idag.
Finns nog en hyffsad chans att de passerar någon av dom under sommaren, helt klart.
Hoppas personligen på ett M-ras nu. Men det kanske är bättre att de går om S först?
Helst bägge samtidigt såklart
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2015-06-26 kl. 01:20.
2015-06-26, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygingenjoren
Helt rätt inställning, driver gärna själv med Sjuklöver ibland på arbetsplatsen eller FB. Dom ska hånas helt enkelt!

Min våta dröm är att Reinfeldt och resten av landsförrädarna ska tas ifrån alla pengar de har tjänat på vår bekostnad och sedan köras in i mörkaste fängelsehålan. Tror ni SD kommer göra detta om de fick egen majoritet? Själv tror jag inte det, har svårt att lita på några partier längre, hade SD inte uteslutit en massa bra folk så hade jag haft 100 % förtroende för partiet. Nu väntar jag på ett mer hårdare parti, men SD får mitt fulla stöd tills dess givetvis.

SD utesluter folk som är ett hinder från att växa och ta makten, självklart kan man inte gå ut stenhårt med sin "dödsknarksnazistagenda" efter några år i riksdagen, då skulle opinionen legat på 4% nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in