Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-25, 19:21
Medlem
Öisar´ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kan man kanske förmoda, dock är det långt ifrån säkert att AJ fick reda på något om Lisas mopedåkande när de presenterades för varandra. Det är dumt att förmoda detta och baka in det i en hypotes som går ut på att AJ visste att Lisa skulle köra moped hem, tycker jag.

Vadå dumt, antagande och hypoteser är ju vad denna tråden handlar om. Inte minst när det gäller de nu häktade. Skärpning vet jag.
Folk kastar ur vad som. En spinner på tråden att det är en några år äldre tjej. Visst vem faller under det antagandet som eventuellt skulle veta om att hon körde moped.
Sen har vi de som antagit att Lisa passerat huset där de häktade bodde på vägen mot kaféet, det innefattar ju då likväl AJ's boning som de misstänkta. , suck alltså
2015-06-25, 19:23
Medlem
Grandiosos avatar
Den 34-åriga kvinna som misstänks för skyddande av brottsling i samband med mordet på Lisa Holm har nu återvänt till Litauen. Det är den uppgift som hennes advokat Peter Falck fått efter att ha kontakt med den litauiska ambassaden.

Den 34-åriga kvinnan är fortfarande misstänkt för skyddande av brottsling, grovt brott, även om det är på den lägre misstankegraden som inte håller för frihetsberövande. Runt elva-tiden i tisdags släpptes hon på fri fot efter elva dygn i arrest och häkte.

Även om hon nu vistas i sitt hemland så är pressen på henne fortfarande stor. I Litauen har kvinnan, hennes mordmisstänkte make och dennes mordmisstänkte lillebror blivit uthängda öppet i media.
- Där har det varit betydligt värre, där har man gått ut både med namn och bild vilket är djupt beklagligt, säger Peter Falck.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6198304

Kanske har postats om detta tidigare idag, men orkar fan inte kolla igenom dagens skörd
av inlägg, tråden växer ju lavinartat, helt oöverblickbar...
2015-06-25, 19:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Å andra sidan är inte körkort en nödvändighet för att framföra en bil, kan man begå mord så är nog inte motståndet mot olovlig körning sådär väldigt starkt.
Nä, men folk utan körkort har, allt annat lika, inte bara sämre färdigheter i att framföra en bil, utan också mindre tillgång till bilar.
2015-06-25, 19:24
Bannlyst
Det som förbryllar mig mest är att allt blev så massivt så snabbt.
Människorov nästan direkt, bild ut i media, stort polispådrag..det känns
som de inblandade vet ngt mer, att det hänt mer mellan 1800-1823 och 1823-1830 som vi inte får reda på.
Alltså det gick från 0-100 så snabbt att jag undrar vad som fick alla i panik.
Det som kan triggat är väl att man hitta moppen med nycklar i o inte henne i närheten, plus att telefonen var avstängd.
Kan nån kompis fått ett sms lr samtal som tagit tid o vidareförmedla? Exet som var på fotboll kanske fått ett sms lr samtal som han inte sett förrän senare. Pappan har ringt o frågat om L. H. är med han o han kanske säger att hon ringt o han ringde tillbaka utan svar, lr han kanske fått ett "konstigt" sms..

För jag menar, fine, pappan kom dit o hon var inte där..då ringer man snuten o d gör en anmälan o sen så ber dom pappan åka hem o vänta för d finns inget man kan göra just nu bla bla "ungdomar nu för tiden bla bla" men nej, rikslarm dirr o hela karusellen tog högsta fart
Senast redigerad av Harvey440 2015-06-25 kl. 19:27.
2015-06-25, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jo tack, jag läste dina intressanta poster, men jag insåg inte riktigt (och är fortfarande inte 100%) på vilka slutsatser jag borde dra av dem. Dessutom kunde jag inte öppna din kartbild på den dator jag befann mig på tidigare idag.

Förstår jag dig rätt så visar kartan att en påslagen telefon bör byta mast (vilket kommer att loggas då man får en uppkoppling mot den nya masten) på åtminstone ett par ställen längs en tänkt förflyttning från caféet/ladan till Martorp?

Jag håller med om att det är en logisk slutsats att telefonen verkligen har förflyttats påslagen och givit ifrån sig indikationer som fått polisen att dra slutsatser runt val av sökområde. Men har vi verkligen fått det bekräftat? Jag har inte koll på exakt hur man prioriterat sökinsatser i olika riktningar runt caféet. Kan vi utesluta att det inte var så att man efter två dagar hade hunnit ungefär hit i sin avsökning av vägar och terräng runt vägar i närheten av caféet och då gjorde de fynd som fick området att bli så högintressant för fortsatt genomsökning?

Det som jag tycker är knepigt med scenariot påslagen telefon som pejlas är att det förutsätter ett väldigt snabbt förlopp. 18.23 SMS:ar Lisa sin pappa att hon är på väg hem. 18.30 ska telefonen enligt uppgift ha slutat fungera. På dessa 7 min ska då GM ha hunnit både döda alt. ta Lisa mot hennes vilja och sätta sig i nån typ av fordon för färd söderut samt förstöra telefonen och kasta ut den på backen - Efter att den hunnit göra ett mastbyte.

Dock: Uppgifterna om mobilen som lämnades inledningsvis kan vara fel. Minns att felaktiga pejlingsuppgifter gick ut om Vatchareeya Bangsuans telefon inledningsvis. Vi får nog räkna med att polisen knappast skulle gå in i tråden för att korrigera oss om det t ex skulle visa sig vara så att masttömningar visat på senare aktivitet från telefonen.

En fråga ligger ladan i samma väderstreck i linje med den antennen som pekar söderut från caféet?
2015-06-25, 19:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag är ingen expert, men jag har tränat fyra hundar med sök och spårövningar i brukshundklubb och det du säger stämmer inte. Men polisens hundförare vet nog vad dom gör.

Vad är det som inte stämmer, jag är utbildad i att använda hundar, och har också jobbat med hundar, nu talar vi inte om brukshundsklubben.

Det jag skrev var ämnat för glada amatörer i syfte att få en bättre förståelse för hur man kan använda hundar i ett fall som det här. Det kan räta ut frågetecken hos de som tror att en hund kan hitta Lisas mördare, lite förenklat.

En utförlig redovisning av hur hundar kan användas börjar med hur en hund fungerar rent biologiskt, skulle kräva en helt egen tråd, finns förmodligen redan sådana trådar, just därför blir det snuttifierat här.

Vad har du själv för tankar och idéer om hur hundar har använts i sökandet efter Lisa och mördaren, något som har gjorts fel, något som borde ha gjorts eller inte?
2015-06-25, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harvey440
som de inblandade vet ngt mer, att det hänt mer mellan 1800-1823 och 1823-1830 som vi inte får reda på.
Det som kan triggat är väl att man hitta moppen med nycklar i o inte henne i närheten, plus att telefonen var avstängd.
Kan nån kompis fått ett sms lr samtal som tagit tid o vidareförmedla? Exet som var på fotboll kanske fått ett sms lr samtal som han inte sett förrän senare. Pappan har ringt o frågat om L. H. är med han o han kanske säger att hon ringt o han ringde tillbaka utan svar, lr han kanske fått ett "konstigt" sms..

Jag tror att det helt berodde på pappans agerande och erfarenhet som militär, samt kännedom om sin dotter. Han agerade direkt och adekvat samt fick gehör omedelbart från polismakten.
2015-06-25, 19:30
Bannlyst
Citat:
Jag tror att det helt berodde på pappans agerande och erfarenhet som militär, samt kännedom om sin dotter. Han agerade direkt och adekvat samt fick gehör omedelbart från polismakten.

Ok, jag e med o köper d. Så nått annat samtal lr sms till vem som helst från hennes mobil är uteslutet lr väldigt liten?
2015-06-25, 19:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pappans mycket snabba agerande.

Citat:

Ja det måste ha berott på pappans mycket snabba agerande. Dessutom fick han ju som du också skrev omedelbart gehör när han anmälde dottern som saknad. Detta hade säkerligen GM aldrig tänkt sig.

Hade inte pappan agerat på det sätt han gjorde så hade det nog idag sett ut på ett helt annat sätt. Kanske hade t. ex. hennes kvarlevor aldrig återfunnits och att det då hade blivit ett nytt Helena-fall?
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-25 kl. 19:35.
2015-06-25, 19:32
Medlem
Citat:

Därför tror jag att GM blev extremt överraskade.
2015-06-25, 19:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hunden skall fokusera på det doftspår den är tillsagd att följa.
Nej, du säger inte till en hund var eller vilket doftspår den skall följa -- visste du var det var så skulle du inte behöva hund.

Skälet till att man inte skall trampa runt innan hunden sätts på spår är att den följer det spår den får upp på platsen .. alldeles oavsett vem det tillhör.
Därför säkrar man platsen innan man sätter hunden på spår.

Och jo - en bra hund kan skifta mellan vind och spår.

Sen sätter du hunden på olika uppgifter - spårsignal betyder sök markspår. Sök signal betyder vind och ljud och om det behövs spår .. den skall hitta något som leder till människa helt enkelt.

Edit:
Det är också skälet till att man inte vill ha hjälp i ett område före hunden fått gå igenom det .. Det söker normalt människolukt helt enkelt.
Senast redigerad av micro113 2015-06-25 kl. 19:38.
2015-06-25, 19:39
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ok, jag e med o köper d. Så nått annat samtal lr sms till vem som helst från hennes mobil är uteslutet lr väldigt liten?

Om så skett, då har det framgått och undersökts i samband med att polisen plockat ut mobiltrafiken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in