2015-06-25, 09:42
Medlem
Puffpinglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Intressant, sossarna vill släppa in invandrare som ska leva på bidrag och därmed blir röstare för sosse/vänstern men det gör att sossarnas kärnväljare unga arbetare och lågavlöndes kvinnor, tvingas leva med invandrarna, börjar ogilla invandringen och blir SD sympatisörer.
Det är precis det som har hänt i Sverige de senaste 20 åren, plus att moderaterna kom på att de också vill har en del av kakan så Reinfeldt försökte bli mer sossig så att han skulle få fler röster från invandrarna. Jag vet inte om det funkade så bra.

Jag såg på en dokumentär om romarriket att de delade ut bröd och sånt till fattiga och låt dem gå på cirkus (alltså gladiator-cirkus inte clowner) för att de skulle få röster, det är ungefär samma i Sverige.
2015-06-25, 09:51
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IVXX
Du är ett troll. Ganska enkelt att konstatera genom att läsa dina inlägg i andra trådar. Du har fotografiskt minne, arbetar som pilot samt asylbaron!?!
Man ska inte mata trollen!

Lite topic. Angående SDs nuvarande stöd, samt utveckling, talar de flesta här i tråden för att takten kommer avta. Alltså att vi kommer se en platå framöver. Även jag är av den åsikten. Men en tanke slog mig, har vi verkligen räknat med alla nya invällare som dagligen fyller på bägaren?? Det finns ju inte ens en liten ort kvar i Sverige som inte är berikad snart, från Ystads till Haparanda sätter mångkulturen tydliga avtryck!?! Är det verkligen helt orimligt att anta att vi kan se en ökning när det gäller SDs stöd i OI? Det är ju länge sen våra bostäder "tog slut". Även skola, vård och rättsväsende går ju redan på knäna som det är. Om, eller när, kollapsen kommer. Är det då helt uteslutet att SD kan rusa uppemot det dubbla stödet, mot idag, på en oerhört kort tid?

jo jag har väntat på platån också ,och när det gäller asylinvandring så är nog de flesta omvändbara redan vakna om problemet.
vad som är turbon ,kompressorn om man så vill är tiggeriet.
Då kommer helt plötsligt nya väljargrupper som inte ens gett asylindustrin en tanke,och det är folk boende i storstäder likaväl som mindre orter.
Tiggeriet är det som riktigt gjort SD till ett folkrörelseparti ,där de övrigas partierna ovilja att agera gör att SD skjuter uppåt som en raket.
2015-06-25, 09:51
Medlem
Hogdals avatar
En tanke: Kanske är Bradleyeffekten ännu större nu, trots att SD är så stora att stigmat borde minska. Tanken är att de nya SD-sympatisörerna kommer från medelklass och högre utbildade, två grupper där SD-stigmat är som högst.
2015-06-25, 09:56
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Det enda som behövs är ju en liten justering av DÖ i god tid (dvs innan valdagen och inte under regeringsförhandlingarna) som gör att det mindre blocket aktivt ska stödja det större blockets budget genom att rösta på det istället för att som idag lägga ner sina röster.

Det är ju bara en liten detalj och är enkelt gjort. Eftersom de två partier som är utanför DÖ knappast kommer att samarbeta behöver något av dem få majoritet i riksdagen för att spräcka DÖ, vilket aldrig kommer att hända. På det viset kan DÖ leva i evighet.

Det är vad jag tror händer om SD börjar få upprepade opinionssiffror över 25 %.

Men SD kan ju i det läget välja att samarbeta med vänstern i specifika frågor ,som tex om EU ,vilket skulle kunna störa enormt ,då jag misstänker att MP kommer att blöda en del till vänstern,även sossarna.
2015-06-25, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffpinglan
Det är precis det som har hänt i Sverige de senaste 20 åren, plus att moderaterna kom på att de också vill har en del av kakan så Reinfeldt försökte bli mer sossig så att han skulle få fler röster från invandrarna. Jag vet inte om det funkade så bra.

Jag såg på en dokumentär om romarriket att de delade ut bröd och sånt till fattiga och låt dem gå på cirkus (alltså gladiator-cirkus inte clowner) för att de skulle få röster, det är ungefär samma i Sverige.

Jag tror inte Reinfeldt var sossig för att komma åt just invandrarna. Tvärtom tror jag han fiskade efter de arbetande sossarna (dvs LO-kollektivet) - vilka huvudsakligen består av svenskar och arbetsknvandrare från flera decennier sedan. Nytillkomna invandrare är i stor utsträckning bidragsberoende och i stort oåtkomliga för högern.

I en mandatperiod lyckades ju denna taktik men sedan lämnade LO-väljarna för SD.

Säga vad man vill om Reinfeldt men Ms siffror är ju fortfarande historiskt höga och sossarna har verkligen blivit ett bidragsparti. Den arbetande delen av befolkningen röstar numera endast i liten utsträckning på S. Och då handlar det primärt om deltidsarbetande offentliganställda.
2015-06-25, 10:06
Medlem
Mac-Arthurs avatar

T o m Ipsos anpassar sig till verkligheten!

Efter enkel rutinmässig korrigering erhålles:

12,9 / 10,5 x 15,9 = 19,5 procent!
2015-06-25, 10:09
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur

T o m Ipsos anpassar sig till verkligheten!

Efter enkel rutinmässig korrigering erhålles:

12,9 / 10,5 x 15,9 = 19,5 procent!
Varför dividera med 10,5%? SD hade ju 9,4% i deras sista mätning innan valet.
2015-06-25, 10:35
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Varför dividera med 10,5%? SD hade ju 9,4% i deras sista mätning innan valet.

Bra observation! Ipsos utförde tydligen två mätningar i september - ej redovisad i status.st!

Ipsos har uppenbarligen därför anpassat sig ännu bättre till verkligheten...

Efter reglementsenlig korrigering erhålles därför istället:

12,9 / 9,4 x 15,9 = 21,8 procent!

Därmed redovisar Ipsos samma resultatnivå som de seriösa instituten!!!
2015-06-25, 11:08
Medlem
Citat:
En tanke: Kanske är Bradleyeffekten ännu större nu, trots att SD är så stora att stigmat borde minska. Tanken är att de nya SD-sympatisörerna kommer från medelklass och högre utbildade, två grupper där SD-stigmat är som högst.

Jag är inne på samma tanke. De som för bara ett år sedan köpte att SD var ett parti för rasister, nazister, lågutbildade bönder har säkert fått sig en tankeställare. Med 20% inser alla att det finns väldigt många vanliga människor i den gruppen. Frågan man kanske ställer sig är vad ser de som inte jag ser, så börjar man titta lite på "hatsidorna". En statligt anställd jurist, en civilingenjör på ett stort företag eller en sjuksköterska på en VC kanske inte är så sugna på att idag "anonymt" säga att de skulle rösta på SD.
2015-06-25, 11:09
Medlem
Alaroums avatar
Citat:
Det är faktiskt rätt troligt, har sett diskussion i media om att den ökade diskussionen runt migration gjort att stigmat minskat, det är möjligt, men antagligen främst hos de som redan är SD-sympatisörer. Många av de nya väljarna som nu tillkommer är långt ifrån att definiera sig som nationalister och har antagligen i genomsnitt ännu mer att förlora socialt på om det kom ut att de övervägde att rösta på SD. Att fånga upp dessa väljare i mätningarna kommer vara ett helvete.
2015-06-25, 11:19
Medlem
Puffpinglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Partimodellen är nu uppdaterad med Ipsos senaste OU (alla mätningar inom intervallen). Enligt modellen ligger SD nu precis på 20%.
Jag tycker du ska göra en blogg inför nästa val och förutsäga hur många röster alla partier ska få. Sen kommer det att visa sig att du har mer rätt än något institut. Det var en kille i USA som gjorde det i Obamas val och han blev jättekänd och fick jobb på någon tidning.
2015-06-25, 11:24
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:

Bradleyeffekten går sannolikt jämnt med tillväxten. Än är stigmat inte borta, vilket gör att nya medlemmar behöver invänta sin inneboende frustration innan de tar steget och annonserar sitt ställningstagande.

När man gjort det personliga valet till SD är det inget som människor normalt vill dela med sig av. Men detta val innebär att etablissemangets SD-hat är något som träffar dessa människor direkt och personligen. Från att tidigare ha stått vid sidan om och tittat på blir de nu totalt ansatta av irrationellt hat och anklagelser varje dag i tv och tidningar. Detta stålbad bygger på den avsky som till slut gör att man tar steget fullt ut och kommer ur garderoben, även gentemot OI.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in