2015-06-25, 01:17
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Härligt att SD tågar framåt!

Lite offtopic kanske, men SD:s webbsida verkar ligga nere. Hackad? Någon kanske kan starta en ny tråd om händelsen.
2015-06-25, 01:47
Medlem
SD ligger på en snittökning på 1,9% ungefär. Det är rätt exceptionellt.

Intressant att KD ligger så väldigt lågt i den här mätningen också. Det behövs nog att partiledaren börjar synas lite snart annars blir de helt bortglömda.
2015-06-25, 01:51
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Ipsos goes wild ´n crazy - 15,9% +1,9%

http://www.dn.se/nyheter/politik/fortroendet-for-stefan-lofven-stortdyker/
Det är åttonde rekordet i rad nu i opinionsundersökningar!
Den senaste som inte gav rekord, var just Ipsos förra månaden med en nedgång på -0.6 %-enheter. (Det blir hela åtta eftersom Sentio levererat 2 mätningar sedan förra Ipsos.)

Jag tror att t o m den gode rejdar skulle acceptera det som en tydlig uppåtgående trend.
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
SD ligger på en snittökning på 1,9% ungefär. Det är rätt exceptionellt.
Nja, snittökningen för juni ligger på 1,2 %-enheter.
Vi får se hur Inizio fullbordar vad som måste vara den bästa månaden i partiets historia i opinionsundersökningar.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2015-06-25 kl. 02:05.
2015-06-25, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Nja, snittökningen för juni ligger på 1,3 %-enheter.
Vi får se hur Inizio fullbordar vad som måste vara den bästa månaden i partiets historia i opinionsundersökningar.

Ah, ok. Jag kollade bara status.st. Men alla mätningar har ju inte kommit än.
2015-06-25, 07:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Trevligt trevligt, nytt rekord igen!

Offtopic: Moderaterna och Kinberg-Batra går fram, hur fan kan det gå till? Jag anstränger mig här men kan inte tänka mig någon anledning för någon människa från något enda parti att vilja gå över till dem nu. Hjälp mig med ett svar, hör antagligen hemma i en annan tråd!

Ja, denna månad är sannerligen fantastisk för SD, och lär bli den månad där vi har störst ökning under en enskild månad. Rekord i varje mätning... Ca 18% i PollOfPolls, och sannolikt drygt 20% om det vore val idag.

Ang. Moderaterna så beror det på att för vissa väljare "finns inte" SD som alternativ ens på kartan. De är så indoktrinerade av media och kollar inget själv vad gäller politik. Då när förtroendet för regeringen kollapsar, både MP och S, så finns inget realistiskt alternativ annat än M. Jag vet att det pågår ett kaos på partiets Facebook-sida, där varje inlägg möts av en extrem kritik mot DÖ. Men samtidigt kan du inte jämför alla väljare med detta eller med dig och mig. Du och jag är insatta, söker information, läser på och är allmänt politiskt intresserade.
Inte alla väljare är så pålästa, tyvärr.
2015-06-25, 07:56
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Opinionsläget är i övrigt stabilt där båda blocken har historiskt dåligt stöd med cirka 40 procent var. Sverigedemokraterna har sin bästa notering hittills hos Ipsos. Med 15,9 procent har partiet ett försprång på mer än 9 procentenheter till småpartierna.

 Vi håller på att få ett tredje stort parti som redan har stöd av mer än 20 procent av väljarna i flera breda väljargrupper.

Länk DN
2015-06-25, 08:21
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Glädjande nyheter denna morgon.

Hittills rekord i 6/6 undersökningar. Endast ST-inizio återstår.

Fantastiskt att konstatera att lägsta siffran denna månad kommer troligtvis stanna på 15,2% (Sifo som brukligt).
2015-06-25, 08:25
Medlem
Goldwaters avatar
Ipsos har ju varit ett traditionellt sänkte för SDs pool of polls-siffror, så om nu t o m detta institut ger SD 16% räknar jag kallt med att om val faktiskt hade hållts idag så hade SD fått kring 20%. Utvecklingen är sannerligen hisnande, såhär bara dagar innan Almedalsveckan.
2015-06-25, 08:27
Medlem
Det är också intressant att se hur katastrofalt liten andel som vänstersidan samlar. Drygt 42% om man är hygglig och räknar med Fi. Så lågt har väl knappast aldrig den samlade vänstern pollat?

Borgerligheten däremot har många gånger tidigare legat på ungefär dessa nivåer.

Det märkliga är att det är bland borgarna som invandringsmotståndet är högst. Men det verkar som om de invandringskritiska vänsterröstarna är betydligt mer benägna att faktiskt byta till SD. Även om man mellanlandar hos högern först.

Ska man gissa så beror det förmodligen på att invandringskritiska borgare i snitt har mer pengar och bättre möjligheter att bosätta sig i trevligare områden. Så länge som de borgerliga partierna kan hålla nere skatterna och hålla uppe segregationen så är de hyggligt nöjda.
2015-06-25, 08:46
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Det är också intressant att se hur katastrofalt liten andel som vänstersidan samlar. Drygt 42% om man är hygglig och räknar med Fi. Så lågt har väl knappast aldrig den samlade vänstern pollat?

Borgerligheten däremot har många gånger tidigare legat på ungefär dessa nivåer.

Det märkliga är att det är bland borgarna som invandringsmotståndet är högst. Men det verkar som om de invandringskritiska vänsterröstarna är betydligt mer benägna att faktiskt byta till SD. Även om man mellanlandar hos högern först.

Ska man gissa så beror det förmodligen på att invandringskritiska borgare i snitt har mer pengar och bättre möjligheter att bosätta sig i trevligare områden. Så länge som de borgerliga partierna kan hålla nere skatterna och hålla uppe segregationen så är de hyggligt nöjda.
Jo...Det tar regel längre tid innan dom borgliga väljarna ser problemen i deras egna vardag, även om dom i grunden har en kritisk syn på ohämmad invandring av flyktingar, så ligger frågan längre ner på agendan hos många jmf med hos många vänsterblocksväljare, helt enkelt för att dom senare i regel får se problemen själva i större uytsträckning alt. inser/tänker till över vart pengarna går..något som borgliga mer välbärgade väljare ofta slipper bekymra sig om det. Det är så det funkar.
2015-06-25, 08:56
Medlem
flyer1s avatar
Intressant, sossarna vill släppa in invandrare som ska leva på bidrag och därmed blir röstare för sosse/vänstern men det gör att sossarnas kärnväljare unga arbetare och lågavlöndes kvinnor, tvingas leva med invandrarna, börjar ogilla invandringen och blir SD sympatisörer.
Sossarna förlorar arbetarna men får bidragstagarna de importerar.

Har för mig SD får fler röster än Sossarna, bland LO anslutna, chock för någon ?

Här sitter jag medelålders i villa på rätt sida av stan, och ser på elendet på avstånd, men en dag måste mina tonåringar flytta ut i den osegregerade världen, hua.
2015-06-25, 09:36
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Partimdellens prediktion var 14,3% och även om felmarginalen är angiven till 2,1 procentenheter indikerar det att SD har gått fram starkt den här månaden. Mycket talar för att den verkliga siffran är över 20%.

https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit

Partimodellen är nu uppdaterad med Ipsos senaste OU (alla mätningar inom intervallen). Enligt modellen ligger SD nu precis på 20%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in