2015-06-24, 14:43
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av le_flonk
Vet man om hon mördades på fyndplatsen?
Det beror på vem "man" är.
2015-06-24, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Nog kan man utläsa att åklagaren inte har något på fötterna, han säger i princip: "Vänta ni bara".

En skandal är vad det är.

Några här i denna tråd inbillar sig at professor LGW Persson har ändrat ståndpunkt, det har han inte.
Jan hoppas litauerna är skyldiga, för annars är detta en skandal av dimensioner som får anhållandet av 33-åringen i Palmemordet att jämföras med en feluppringning.

jag håller med dig. de måsta ha rätt annars är det en flopp utan dess like.
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Enligt vilken lag? Frågar mer av intresse för jag har inte hittat någon sådan. Sedan huruvida de strider mot hans objektivetsplikt eller inte är en annan sak.

I 23 kap. 4 § RB föreskrivs att vid förundersökningen skall inte bara de omständigheter som talar emot den misstänkte utan också de som är gynnsamma för honom beaktas och bevis som är till hans förmån tas till vara.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, för hennes del spelar det ingen roll om de begått brott eller inte - det är huruvida hon varit medveten om det och varit behjälplig med att dölja det som är avgörande.

Medbrottslingar brukar för övrigt inte få ta del av varandras PM och protokoll när det är skilda förhandlingar - utan först när Fup delges i sin helhet så får de veta hur åklagaren agerat mot de övriga.

Jag håller med om att det är det avgörande men säg att åklagaren imorgon skulle finna bevis som pekar ut en annan gärningsman och släpper misstankarna mot de övriga helt. Då tror jag risken för att hon ska bli åtalad för skyddande av brottsling är väldigt liten, alltså finns det ett visst samband mellan de två.
2015-06-24, 14:45
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
I 23 kap. 4 § RB föreskrivs att vid förundersökningen skall inte bara de omständigheter som talar emot den misstänkte utan också de som är gynnsamma för honom beaktas och bevis som är till hans förmån tas till vara.

Exakt, det är objektivitesplikten och finner åklagaren bevisning som talar till förmån för den misstänkta ska den fram, här är emellertid frågan om han kan undanhålla sådan som talar emot den misstänkte. Det säger angivet lagrum inget om.
2015-06-24, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Du har inte bidragit till mycket i tråden överhuvudtaget.
Och du har en synnerligen ohälsosam agenda.
Dina tidigare inlägg visar att du är mest intresserad av att veta om hon våldtagits eller ej.
Och nu detta fikande efter bilder på döda kroppar.
Jag hänvisar dej till Gore-trådadarna.
Dina fantasier får nog mer näring där

Jag hoppas att fler härinne ruskar lite på sina förvirrade skallar och försöker förstå att de båda bröderna sitter där de sitter av en anledning. Som även nu Hovrätten gett utryck för. Tråden går bara på tomgång då det saknas information. När svaren från NFC börjar komma så kanske åklagaren släpper lite mer information. Som det är nu så har denna tråd förvandlats till något av det mest utflippade jag läst på och och dar.

Håller helt med om det första, de som frossar är jävligt obehagliga.
När det gäller det andra, så kan jag inte hålla med om att tråden måste enas om att de är skyldiga, när det nu är såpass mycket som är oklart. Jag menar t.o.m att det är konstigt att ens tänka så, det är lite "ingen rök utan eld" kring det.
Att tråden mestadels går på tomgång, ja det är sant - fast jag uppskattar att det finns dem som kan juridik här. På den nivån är tråden vettig.
2015-06-24, 14:49
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Jag håller med om att det är det avgörande men säg att åklagaren imorgon skulle finna bevis som pekar ut en annan gärningsman och släpper misstankarna mot de övriga helt. Då tror jag risken för att hon ska bli åtalad för skyddande av brottsling är väldigt liten, alltså finns det ett visst samband mellan de två.
Det räcker nog med att åklagaren inleder med att konstatera att bröderna är misstänkta för mordet och sen ställa frågor kring hennes iakttagelser, med målet att få rätten att köpa att hon måste ha varit medveten om brödernas göromål och på något sätt "hållit dem om ryggen". Men, vi vet ju så lite om varför hon är misstänkt så det blir nästintill omöjligt att ens spekulera.
2015-06-24, 14:49
Medlem
har vi ingen bakgrund alls på bröderna?

vad sysslade de med i litauen mellan vändorna till sverige???
2015-06-24, 14:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Exakt, det är objektivitesplikten och finner åklagaren bevisning som talar till förmån för den misstänkta ska den fram, här är emellertid frågan om han kan undanhålla sådan som talar emot den misstänkte. Det säger angivet lagrum inget om.
Nej, inte det lagrummet.

Däremot finns det lagrum som säger att den misstänkte äger rätt att ta del av allt som ligger emot denne innan en förundersökning avslutas och åtal väcks.
2015-06-24, 14:50
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det räcker nog med att åklagaren inleder med att konstatera att bröderna är misstänkta för mordet och sen ställa frågor kring hennes iakttagelser, med målet att få rätten att köpa att hon måste ha varit medveten om brödernas göromål och på något sätt "hållit dem om ryggen". Men, vi vet ju så lite om varför hon är misstänkt så det blir nästintill omöjligt att ens spekulera.

Sant. Jo, jag faller alltför ofta i spekulationsfällan själv märker jag.
2015-06-24, 14:51
Medlem
Har man fått vetat hur hon dog?
2015-06-24, 14:51
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, inte det lagrummet.

Däremot finns det lagrum som säger att den misstänkte äger rätt att ta del av allt som ligger emot denne innan en förundersökning avslutas och åtal väcks.
Vi måste ju i diskussionen hålla isär vad som sker under pågående utredning och vad som sker efter det att åtal väckts.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in