Citat:
Ursprungligen postat av
Butter200
Japp, han har ändrat ton. Det har jag också tänkt på. Om det nu beror på att han fått mer info, eller för att det verkar korkat att ifrågasätta självaste HD utan info.
Det är betryggande att Leif G W ändrat ton och talat om hur folk ska tycka, nu när han fått mer information! Hans intuition är inte som den brukade vara. Eller så har symbiosen med medias behov av att sälja lösnummer tagit över det kriminologiska tänket på äldre dar.
Jag bryr mig inte om vad andra tänker om det så är rikstyckarna själva som tycker. Du ifrågasatte mitt intresse för rättssäkerhet tidigare, och jag blev sårad. Gillar inte att bli kallad för
smygrasse. Men jag står pall för det mesta, därför att min intuition brukar vara rätt när jag ser på ett brottsfall, för luttrad är jag.
För rättssäkerhet är att objektivt utgå från brottet och brottsoffret, oavsett vem som är gärningsman.
Tråden har varit kränkande för alla som önskat en seriös diskussion utifrån de fakta som presenterats.
Men det som är värst är spekulationer om brottsoffret och hennes familj. Det har gjort ont att läsa. Jag tänker ofta på brottsoffrens hemska verklighet i Sverige. Rättssäkerhet är att vi bevakar att alla brottslingar får straff oavsett var de kommer ifrån, har för yrken och vänskapsrelationer.
I Sverige fungerar allt inom rättsväsendet om det är brottslingar från lagom. Men när det är högt uppsatta personer eller samhällets bottenskrap blir rättsväsendets tjänare skitnödiga och glömmer bort att det handlar om legalitet, objektivitet och allas likhet inför lagen. Då kommer begrepp som "trovärdighet" in eller att du kallar mig "
smygrasse". För man får ju inte generalisera om det som är allmängiltigt!
Det enda vi kan göra för rättssäkerheten, är att vi har stenhård koll på att det är gärningarna saken handlar om, och struntar i en debatt om vad vi tror eller vem som är trovärdig, och ser till att tingsrätterna bortser från den slags nonsens. För det handlar väl inte om vad Leif G W tror innan det ska bli rättegångsspektakel?
Det handlar om att sortera fram information och bevis, och inte ha så stort förtroende för auktoriteter. Jag ser på de små sakerna, för det är där man hittar diskrepanserna som leder till att en brottsling åker dit. Och sen går jag på min intuition som styrs av kunskaper och erfarenhet jag fått av filurer jag stött på.
Det gör ont när rättssäkerhetsdebatten ska missbrukas i fall som detta!