Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tystnaden bekräftar absolut ingenting mer än att åklagaren valt att inte berätta något om utredningen.

Jag ställer mig tvivlande till några fem delar - det låter helt osannolikt att man delar kroppen och sedan lägger delarna på samma plats. Vad skulle poängen med styckning då vara.
Dessutom talar det faktum att hon identifierades med säkerhet redan inom ett dygn mot ett sådant scenario - samt att det var familj/familjemedlem som identifierade henne.
Att visa upp styckade kroppar för familj är inte direkt vad som brukar ske i Sverige - ej heller foton på styckade kroppar för familj.

Så den uppgiften skall nog behandlas med en skopa salt tills vidare också.
Vid en identifiering brukar kroppen vara dold under ett skynke så även en styckas kropp kan dölja sig där under. Räcker med att visa ansiktet för en identifikation. Har själv identifierat en person på så sätt där enbart ansiktet visades. Hur personens kropp i övrigt såg ut hade ingen betydelse i det fallet.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det beror på vilken integritet de har. I tingsrätten är det i princip en person det hänger på - liksom i hovrätten alltför ofta.
Att människor springer åt samma håll i en snurrig verklighet är inget ovanligt. Spelar ingen roll om det är jurister.

Visst är det så, för även jurister är ju människor, med allt vad människobeteende innefattar.
Min poäng var enkelt den att det inte bara är försvarsadvokaternas överklaganden som behandlats hittills. Även åklagaren har dragits upp ur sin startgrop.
Detta har klumpigt uttryckt resulterat i ändringar, men fastslagna av två rättsinstanser, fast på förmodat något svajiga ben.
Min förhoppning är bara att balans hittas.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jag sökte lite snabbt, men kom inte fram till något.
Vet vi vad för sorts tro de misstänkta har? Är de muslimer, kristna eller buddister?

OfT: Grattis micro113 till 50k inlägg! :P
Stor majoritet av befolkning är kristna varv 80% är katoliker.
2015-06-24, 13:24
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nej men i detta fall kan det gagna henne att försvara de andra häktade personerna.

Om de övriga frias från brott finns heller ingen brottsling att skydda varför hon också undgår att bli fälld.

Hur som helst kan man inte vara så selektiv utan får hon del av häktningspromemorian så ska all information däri inte yppas för utomstående, och jag är villig att gå i god för att hon fått ta del av häktningspromemorian i sin helhet (eller promemorior beroende på hur åklagaren lagt upp det).
Jag är helt oinsatt i den världen. Är du eller har du varit professionellt verksam inom rättsväsendet så att du av egen erfarenhet kan säga att det förhåller sig så?
2015-06-24, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Japp, han har ändrat ton. Det har jag också tänkt på. Om det nu beror på att han fått mer info, eller för att det verkar korkat att ifrågasätta självaste HD utan info.

Det är betryggande att Leif G W ändrat ton och talat om hur folk ska tycka, nu när han fått mer information! Hans intuition är inte som den brukade vara. Eller så har symbiosen med medias behov av att sälja lösnummer tagit över det kriminologiska tänket på äldre dar.

Jag bryr mig inte om vad andra tänker om det så är rikstyckarna själva som tycker. Du ifrågasatte mitt intresse för rättssäkerhet tidigare, och jag blev sårad. Gillar inte att bli kallad för smygrasse. Men jag står pall för det mesta, därför att min intuition brukar vara rätt när jag ser på ett brottsfall, för luttrad är jag.

För rättssäkerhet är att objektivt utgå från brottet och brottsoffret, oavsett vem som är gärningsman.

Tråden har varit kränkande för alla som önskat en seriös diskussion utifrån de fakta som presenterats.

Men det som är värst är spekulationer om brottsoffret och hennes familj. Det har gjort ont att läsa. Jag tänker ofta på brottsoffrens hemska verklighet i Sverige. Rättssäkerhet är att vi bevakar att alla brottslingar får straff oavsett var de kommer ifrån, har för yrken och vänskapsrelationer.

I Sverige fungerar allt inom rättsväsendet om det är brottslingar från lagom. Men när det är högt uppsatta personer eller samhällets bottenskrap blir rättsväsendets tjänare skitnödiga och glömmer bort att det handlar om legalitet, objektivitet och allas likhet inför lagen. Då kommer begrepp som "trovärdighet" in eller att du kallar mig "smygrasse". För man får ju inte generalisera om det som är allmängiltigt!

Det enda vi kan göra för rättssäkerheten, är att vi har stenhård koll på att det är gärningarna saken handlar om, och struntar i en debatt om vad vi tror eller vem som är trovärdig, och ser till att tingsrätterna bortser från den slags nonsens. För det handlar väl inte om vad Leif G W tror innan det ska bli rättegångsspektakel?

Det handlar om att sortera fram information och bevis, och inte ha så stort förtroende för auktoriteter. Jag ser på de små sakerna, för det är där man hittar diskrepanserna som leder till att en brottsling åker dit. Och sen går jag på min intuition som styrs av kunskaper och erfarenhet jag fått av filurer jag stött på.

Det gör ont när rättssäkerhetsdebatten ska missbrukas i fall som detta!
2015-06-24, 13:26
Medlem
den frisläppta kvinnan kommer hon kunna komma i kontakt med bröderna, tex genom deras advokat?

har några som helst restriktioner förutom yppandeförbudet?

kan hon gripas igen?
2015-06-24, 13:26
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Jag är helt oinsatt i den världen. Är du eller har du varit professionellt verksam inom rättsväsendet så att du av egen erfarenhet kan säga att det förhåller sig så?

Jag har suttit på min del av häktningsförhandlingar som notarie och jag har aldrig varit med om att vi maskerat i häktningsprotokoll för att undanhålla information eftersom denna "möjligen" inte kan vara till intresse för den misstänkte. Att låta domstolen godtyckligt avgöra vad som den misstänkte kan ha intresse av inför en häktningsförhandling är ett större hot mot rättsäkerheten än att belägga den misstänkte med yppandeförbud.

Jag vet inte om tingsnotarie räknas som professionellt verksam men jag var det under två år i vart fall.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-06-24 kl. 13:29.
2015-06-24, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Stor majoritet av befolkning är kristna varv 80% är katoliker.

Japp, vet det, men det snackas om att bröderna är Bosniska muslimer, kan det stämma?
2015-06-24, 13:28
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
den frisläppta kvinnan kommer hon kunna komma i kontakt med bröderna, tex genom deras advokat?

kan hon gripas igen?

Bröderna är belagda med restriktioner. De får endast kommunicera via sin advokat som sedermera får avgöra om det han kommunicerar vidare omfattas av hans tystnadsplikt i enlighet med god advokatsed.

Självklart kan hon gripas igen men hon har inge restrektioner såvitt avser hennes rörelsefrihet.
2015-06-24, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol

kan hon gripas igen?

Hon kommer absolut inte komma i kontakt med någon av bröderna! De sitter typ isolerade, de får röra sig utanför cellen max en timme per dygn, och aldrig samtidigt som andra häktade.
Med tanke på att förundersökningen inte är klar, så är det så det funkar, i stort.
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jag sökte lite snabbt, men kom inte fram till något.
Vet vi vad för sorts tro de misstänkta har? Är de muslimer, kristna eller buddister?
Sannolikt är de inte religiösa alls. Enligt Litauens statistiska byrå är mer än 65 procent av befolkningen inte troende över huvud taget. Bland de troende dominerar den katolska kyrkan medan ett mindre antal tillhör den ryskortodoxa kyrkan eller judendomen.
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag har suttit på min del av häktningsförhandlingar som notarie och jag har aldrig varit med om att vi maskerat i häktningsprotokoll för att undanhålla information eftersom denna "möjligen" inte kan vara till intresse för den misstänkte. Att låta domstolen godtyckligt avgöra vad som den misstänkte kan ha intresse av är ett större hot mot rättsäkerheten än att belägga den misstänkte med yppandeförbud.

Jag vet inte om tingsnotarie räknas som professionellt verksam men jag var det under två år i vart fall.
Men här vi tre personer och tre häktningspromemorior. Menar du att de får ta del av varandras PM? Att hon får ta del av sin egen förstår jag, men de andras?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in