2015-06-23, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Det finns ingen rättslig grund för det och detta är en av de saker jag tycker SD borde ta tag i och få ett tydligt domstolsutslag på att man inte får diskriminera SD-medlemmar. Ett fackförbund är inte vilken förening som helst utan ska snarare ses som en halvofficiell myndighet, dels pga att de till stora delar är offentligt finansierade, dels därför att de de facto bedriver myndighetsutövning i sin egenskap av domare i arbetsdomstolen.

Det var en kvinnlig lastbilschaufför som fick ett uteslutningsärende prövat i domstol och fick rätt, antingen efter dom eller förlikning, jag kommer inte ihåg. Men SD borde göra mycket mer för att se till att det här försvinner. Kan man på sikt ta över LO så är det snart slut med sossarna.

Är du säker på att hon fick rätt? JAg tror att föreningar har rätt att välja medlemmar hur de vill. Det är en annan sak med medlemmar i A-kassor, om jag förstått det rätt.
2015-06-23, 14:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vissa LO-förbund har ju t o m uteslutit medlemmar i SD, och kommer säkert att fortsätta göra det.
LO pissar således på sina egna medlemmar, t o m på påfallande många av dem.

Så, vägen är att engagera sig fackligt men inte ha andra uppdrag för SD.
Det råder nog närmast panik inom LO-förbunden. Dessa pampar har kunnat sitta & lyfta arvode bara genom att vara lojala mot sossarna. Nu känner dom hur det flåsar i nacken & gör allt vad dom kan för att bromsa utvecklingen, genom uteslutningar & fulspel.
Ekonomiskt skulle det vara en katastrof för sossarna om diverse LO-förbund plötsligt inte är sossestyrda längre. Då är det slut på nepotism & beskyddaravgifter.
2015-06-23, 14:25
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Är du säker på att hon fick rätt? JAg tror att föreningar har rätt att välja medlemmar hur de vill. Det är en annan sak med medlemmar i A-kassor, om jag förstått det rätt.
Som jag skrev tidigare så är de inte vilka föreningar som helst utan föreningar med myndighetsuppdrag, men det för off topic att fortsätta den debatten. Hur som helst så borde SD-are försöka göra allt för att organisera sig inom LO för det är mycket som står på spel.
2015-06-23, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det råder nog närmast panik inom LO-förbunden. Dessa pampar har kunnat sitta & lyfta arvode bara genom att vara lojala mot sossarna. Nu känner dom hur det flåsar i nacken & gör allt vad dom kan för att bromsa utvecklingen, genom uteslutningar & fulspel.
Ekonomiskt skulle det vara en katastrof för sossarna om diverse LO-förbund plötsligt inte är sossestyrda längre. Då är det slut på nepotism & beskyddaravgifter.
Det är säkert oro i leden inom LO....och kanske snart också inom en del tjänstemnnaförbund.

Sedan är frågan om SD vinner så mycket på att starta konflikter inom LO...jag tror man avsiktligt ligger lågt i nuläget. Min upplevelse är också att LO tonat ned snacket om SD sedan valet i höstas. Man inser säkert ett och annat inom LO. Kanske både LO-ledningen och SD ligger avsiktligt lågt?
2015-06-23, 14:46
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Som jag skrev tidigare så är de inte vilka föreningar som helst utan föreningar med myndighetsuppdrag, men det för off topic att fortsätta den debatten. Hur som helst så borde SD-are försöka göra allt för att organisera sig inom LO för det är mycket som står på spel.
Fackföreningar har inte myndighetsuppdrag.

Dessutom HAR facken rätt att utesluta SD:are. Transport gör det fortfarande.
Senast redigerad av Hogdal 2015-06-23 kl. 14:54.
2015-06-23, 14:55
Medlem
J0kerns avatar
När beräknas nästa mätning att publiceras, och från vilket opinionsinstitut?
Tre senaste har ju vart al-time-hight från Yougov, Senito samt Novus, så ser fram emot nästa mätning
2015-06-23, 14:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal

Visst har facket rätt att utesluta SD-folk, det är ju bara en förening. På samma sätt som det i framtiden, när SD fått majoritet, kommer vara tillåtet att utesluta sossar, kommunister & annat löskefolk.
2015-06-23, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J0kern
Tre senaste har ju vart al-time-hight från Yougov, Senito samt Novus, så ser fram emot nästa mätning
DN/Ipsos på söndag, AB/Inizio på måndag, om de inte väljer att tidigarelägga på grund av att Almedalen börjar på söndag.
2015-06-23, 16:20
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal

Jo, facken har befogenheter som ligger hos lagstiftare och myndigheter i andra länder, och S vill att det så ska förbli.

http://www.aftonbladet.se/debatt/arbetsmarknad/article20478095.ab

Högsta domstolen har beviljat prövningstillstånd i ett viktigt mål.

"Tingsrättens dom kom den 10 juli 2012. Domstolen skriver i domen bland annat att fackförbunds och arbetsgivares reglering av villkoren på arbetsmarknaden inte kan jämställas med myndighetsutövning. Detta trots att Europadomstolen har slagit fast att om man som i Sverige delegerar regleringsmakten över arbetsmarknaden till privata parter måste dessa parter också kunna hållas ansvariga för eventuella övertramp."

Den svenska modellen går ut på maktdelegering till facken, utan vare sig myndighetsansvar eller privaträttsligt ansvar.
2015-06-23, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J0kern

Jag fick frågeformulär från opinionsinstitutet Inizio på nätet idag. Beställare: Schibstedt. Resultatet publiceras i Aftonbladet om bara några dagar.
2015-06-23, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Möllan63
Jag fick frågeformulär från opinionsinstitutet Inizio på nätet idag. Beställare: Schibstedt. Resultatet publiceras i Aftonbladet om bara några dagar.

SD fick väl drygt 17 % i senaste Inizio? Jag skulle sätta mina pengar på cirka 19 % i denna mätning.
2015-06-23, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
DN/Ipsos på söndag, AB/Inizio på måndag, om de inte väljer att tidigarelägga på grund av att Almedalen börjar på söndag.

Kan tänka mig att det kan komma extraundersökningar av olika slag också i samband med Almedalen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in