2015-06-23, 22:15
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visessen
Ska man skratta eller gråta? Läser du nyheterna om detta eller du kände bara för att kommentera.. Du tror kanske det skulle stå överallt i nyheter att dom förnekar brott etc men egentligen har erkänt ? Haha komiskt.
Ingenting att skratta åt.
jag har läst domar där det står att den dömde har erkänt helt eller delvis eller gjort andra medgivanden och blivit dömd på grund av det.Har inte stått en rad i tidningar om detta.
Varför skulle detta fall vara annorlunda?
Kan tänka mig att allmänintresset är stort så ett erkännande kommer ut innan dom.
Men nu när det är yppandeförbud kan dessa män i 30 årsåldern ha erkänt utan att det kommer i tidningarna.och tv mm.
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
Polisen visade stort intresse för g:a mjölkrummet som nu är ett sk slaktrum,
är det blodspår man söker ? obehaglig tanke, stackars flicka

Mjölkrummet har inte diskuterats så mycket i tråden men någonting måste de ha hittat där eftersom det genomsökts så noggrant. Är väl fortfarande avspärrat.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visessen
Så om en man sitter misstänkt för att vara pedofil och han har olika pedofil sidor på sin facebook säger det dig inget medans en annan sitter misstänkt för att vara pedofil och har inget sådant på sin Facebook säger lika mycket?
Innehav av barnporr är ett brott så det är inte riktigt samma sak.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Du kan säkert ha rätt, alltså att det kan finnas ett samband eller skulle kunna göra det, men... Det skulle vara bra om några av de juridiskt kunniga här talade om hur sånt värderas. Tänker mest att det nuförtiden är många snubbar som gluttar på allt möjligt. Till exempel väldigt unga tjejer. Frågan är om det går att se det som ett bevis på nånting alls.
Är det ok om jag frågar om du tycker att det spelar roll att allmänläkaren hade våldsporr hemma, t.ex eller om man ska bortse från det.
Du behöver inte svara men det skulle vara kul att höra din åsikt.

Jag tror att om lisa holm har blivit våldtagen mm och polisen har denna informationen gällande hans Facebook - om han inte pratat speciellt mycket i förhör lär ha fått frågor kring just hans sidor etc på Facebook. Jag tror som sagt inte det är några bevis, men jag tror definitivt att det säger mer om denna "trevliga" antagligen tystlåtande samt förnekande mannen om lisa holm blivit utsatt för det minsta sexuella. Allmänläkaren som våldtog och brutalt mördade, ja annars för övrigt nej.
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Frågan har jag inte sett och därför inte besvarat.

Det sa jag ju dock redan tidigt. Hon kan ju blivit upptagen med någon - och därmed valt att stanna.
Och denna någon lämnade platsen precis innan pappan kom dit?

Vilket sammanträffande...
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Du. Nu är du verkligen på djupt vatten. Hur menar du att man skulle kunna "fjärrstarta" en mobiltelefon? Och jag vill ha FAKTA, inget annat.

Citat:
Han mobiltelefon, som var manuellt avstängd, kunde på teknisk väg aktiveras på lördagseftermiddagen.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/18-aring-saknas-efter-fest-i-varberg/
Medlem
Citat:
Jag bemötte ett inlägg som påstod att pappan hade alibi och därmed helt kunde uteslutas.
Sanningen är ju att det finns möjlighet för att det också skulle kunna vara han, även om det är osannolikt att det är det som hänt.

Att pappan skulle vara direkt inblandad är sannolikt uteslutet. Däremot fanns det misstankar om att han indirekt skulle ha skuld i detta. Han kanske också hade detta i åtanke när han åkte dit.
Det var därför som fler än lokala polisen var intresserade av fallet och det gick ut en sökning via Interpol.
Det kan med säkerhet sägas att en omfattande sökning av både mobiler och datatrafik har gjorts i området. Vad detta har gett är inte känt och kommer förmodligen inte bli känt.
Om dessa misstankar kvarstår är heller inte känt.
2015-06-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musslan23
Detta är min första och troligtvis enda post på FB, definitivt i detta ärende i alla fall.

Det figurerar en mängd teorier om vad som har hänt men jag vill tro att den enklaste också är den mest realistiska.

LH sitter på sin moped med ena handsken på och i samma hand håller hon den andra handsken. I den andra handen håller hon mobilen och hon har precis SMS:at sin pappa. Efter detta händer ett av följande:

1. MGM tar kontakt med henne och gör närmanden vilket LH gör motstånd mot, både genom att agera fysiskt samt att skrika. (Med tanke på att LH:s pappa är specialutbildad militär så har han säkerligen lärt sina döttrar lite självförsvar, det hade i alla fall jag gjort om jag hade den kunskapen och samtidigt hade tonårsdöttrar.) Det som talar emot en händelse vid mopeden är att det inte verkar finnas spår av någon strid på platsen.

2. LH hör/ser något misstänkt, går av mopeden och beger sig ut mot vägen. Där ser hon MGM hålla på med något suspekt, kan vara ett inbrott, hantering av av stöldgods, slangning av diesel eller något annat trivialt småbrott. LH och MGM får syn på varandra och inser att de känner igen varandra. LH har också telefonen i sin hand vilket ev gör MGM ännu mer stressade. MGM konfronterar LH som gör motstånd och skriker.

3. MGM lockar/lurar över LH till ladan och gör närmanden vilket LH gör motstånd mot, både genom att agera fysiskt samt att skrika.

Oavsett scenario så eskalerar situationen, t ex kanske LH får in en kraftig smäll på MGM som får denne att fullständigt se rött, och MGM och LH hamnar till sist i ladan tvärs över vägen. MGM tänker kanske att om det bara blir tyst på henne så kan hon mutas eller hotas till att hålla tyst om vad hon har sett. För att få tyst på henne håller MGM för hennes mun och trycker kanske även mot halsen. Ev hålls hon även fast genom att MGM sitter gränsle över bröstet på henne. Ett annat alternativ är att hon får ett kraftigt slag, t ex med hennes hjälm som tillhygge. I detta tumult avlider LH pga strypt lufttillförsel eller trubbigt våld. I tumultet tappar LH även den handske hon har hållit i samt ring mm som senare hittas.

När MGM inser vad som har hänt finns det tre handlingsalternativ:

1. Kontakta polis och erkänna vad som har hänt vilket kommer att leda till ett antal år i fängelse i främmande land, allt går åt h-e med familjerna, fru och barn kan inte försörjas mm.

2. Låta LH ligga kvar på platsen och snabbt bege sig därifrån. LH kommer att hittas snabbt vilket gör att de inte hinner prata ihop sig och med tanke på att de har nära koppling till platsen kommer de med stor sannolikhet att bli hörda av polis relativt snart.

3. Se till att LH försvinner så att hon aldrig hittas. Det blir då väldigt svårt att binda MGM till brottet och det går t o m inte ens att bevisa att ett brott har skett (hon kan ha försvunnit självmant eller begått självmord). Efter att LH har gömts gäller det ”bara” för MGM att prata ihop sig om en trovärdig historia om vad de har gjort aktuell kväll samt härda ut mot oron och ångesten inombords (hur svårt detta är handlar om vilken psykologisk profil MGM har). Klarar de detta en vecka eller två tills sökandet efter LH har avslutas kan de sedan åka tillbaka till hemlandet och för resten av livet ha denna händelse som en mörk hemlighet mellan sig. De kan säkerligen också försöka övertyga sig själva om att ”det var inte meningen”, ”det var en olyckshändelse” mm.

MGM bestämmer sig för handlingsalternativ 3 vilket innebär att LH måste flyttas från platsen. De rafsar till sig det som har tappats i tumultet (men missar handsken) och lyfter in henne i en bil för att forsla henne till gården där hon senare hittas.

På vägen till gården inser MGM att de måste se till att mobiltelefonen inte är spårbar. Den naturliga tanken är då att plocka ur batteriet och för att göra detta tas fodralet av och slängs ut ur bilen. Troligtvis är fodralet av ”plånboksmodellen” vilket också förklarar fyndet av kontokort mm. Troligtvis har det i fodralet även funnits ett kvitto vilket har åkt ur under tumultet i ladan och senare hittas där. Efter att telefonen har tagits ur sitt fodral inser MGM att det inte går att komma åt batteriet. Telefonen slås eller stampas då sönder och trasiga delar som lossnar plockas upp och slängs ut ur bilen.

Framme på gården göms LH provisoriskt eftersom tanken är att MGM skall återkomma senare på kvällen/natten och då se till att hon aldrig mer hittas, t ex genom att hon grävs ner någonstans. Redan tidigt på kvällen dyker dock LH:s pappa, hans arbetskamrater och lite senare polisen upp. Detta bör MGM ha kunnat uppmärksamma då de inte bor långt bort från kaféet och de bedömer då att det är alldeles för riskabelt att bege sig till gården för att flytta på LH. På måndagen och dagarna efter intensifieras både den operativa sökinsatsen och det massmediala intresset till en sällan skadad nivå i svensk kriminalhistoria. Det är med andra ord helt omöjligt för MGM att bege sig till gården och flytta på LH.

I slutet av veckan utvidgas sökområdet och och via media meddelar polisen att de skall söka igenom vartenda hus (detta kan dessutom vara ett sätt för polisen att sätta press på MGM och stressa dem till ett agerande). MGM inser att det bara är en tidsfråga innan den provisoriskt gömda LH hittas (hon kanske till och med är synlig om någon tittar in genom ett fönster till lokalen där hon finns).

På fredag kväll tar sig MGM till gården där LH finns och flyttar henne så att hon blir mindre synlig (det finns uppgifter om att hon hittas i ett skåp, garderob eller liknande). Efter att de har flyttat på LH hittar de något av hennes personliga föremål (scarf, sko, mobiltelefon eller annat snabbt identifierbart som tillhörande LH) som har tappats när hon flyttades. De väljer att inte gömma föremålet på gården utan stoppar det på sig. På vägen tillbaka kastar de föremålet och strax därefter stöter de ihop med MP. Då de nyss har varit på gården och flyttat på LH och dessutom alldeles i närheten har kastat ett av hennes föremål är de stressade och uppträder därefter. Efter ha pratat med MP går de vidare och strax därefter hittar MP det kastade föremålet och ringer polisen som skickar en patrull. Efter att MP har pratat med polisen börjar MP att prata om de personer de nyss har träffat och ringer då polisen igen som omdirigerar den utskickade patrullen vilken strax därefter identifierar MGM. Efter ytterligare kommunikation mellan polis på plats och ledningscentralen beslutas att en patrull skall skickas till MGM:s hus där de tas in till förhör. Eftersom MP också har sett vilken riktning MGM har kommit ifrån är det naturligt att polisen skickar en mängd personal för att omgående genomsöka gården där LH efter en stund hittas.

Stämmer denna teori så skulle jag bli oerhört förvånad om det inte hittas teknisk bevisning på/i närheten av LH som binder MGM till brottet.

Jag skulle bli lika förvånad om det framkommer någon annan förklaring till brottet som är avsevärt mer avancerad.
En sammanställning jag också skulle kunna skriva under på att det är så det har gått till.
2015-06-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
I ditt exempel kan det ha betydelse men jag hittade inget, varken på hans egen sida eller de grupper han gillar. I hans fall ser jag inget som är onormalt.

Alltså kan inte länka till alla olika grupper, kommentarer och information utan det får man göra själv. Föreslår att du trycker på översättning för alla olika grupper. Samt kollar alla bilder etc.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Frågan har jag inte sett och därför inte besvarat.

Det sa jag ju dock redan tidigt. Hon kan ju blivit upptagen med någon - och därmed valt att stanna.
I 2-2,5 timmar? Och när pappan kommer blir han så förbannad på att hon dröjer att han börjar med att slå ihjäl henne utan att lämna något spår? Stuvar in henne i bilen och ringer polisen?
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/18-aring-saknas-efter-fest-i-varberg/
Varför svarar du inte på frågan istället för att länka en artikel som är fem och ett halvt år gammal och inte har ett skvatt med det här fallet att göra? Förklara för mig hur man fjärraktiverar en avstängd iPhone/Android/WP/etc år 2015.

Måste man verkligen specificera allting för dig så att du håller dig till relevanta saker?
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Och denna någon lämnade platsen precis innan pappan kom dit?

Vilket sammanträffande...
Sammanträffanden har hänt förr..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in