Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Det hade jag också gjort…
Men som boende där en flicka försvunnit och senare hittad mördad, hade jag också betett mig annorlunda än de nu misstänkta.
Jag hade varit ett vittne, och i stället för att ringa mamma om alibi, hade jag sett till att jag tillhörde den övriga kretsen som inte är misstänkta.
För jag brukar inte väcka misstankar, eller agera underligt. Jag har också koll på de ställen jag har ansvar för. Ett låst utrymme i min sfär är inte en plats man hittar döda flickor på!
Det verkar som mycket i den här saken bygger på hur olika nyckelpersoner uppfattat och tolkat vissa situationer och omständigheter. Eftersom vi inte alls har någon vetskap om de olika aktörernas vittnesmål är det svårt att ha någon bestämd åsikt om vad som förevarit. - Stämmer det, t.ex., att bröderna var på jakt efter en kattunge nära den plats där MPS befann sig, och i så fall: Vad skulle det kunna säga om deras ev. delaktighet i mordet på LH? - Hur mycket har sin grund i språkförbistring? - Vet vi hur trion bemötts av folk på orten, och kan detta möjligen ligga till grund för vad mamman fått veta, osv?
Ge mig alla vittnesutsagorna så ska det nog inte vara några större problem med att dra lite säkrare och mer underbyggda slutsatser. - Den som i nuläget sitter på ett större underlag är polis och åklagare, och eftersom det föreligger sannolika skäl bör det finnas en hel del som man tagit fasta på. Det bådar emellertid inte gott, eller det finns i vart fall skäl att förhålla sig kritisk, om det skulle visa sig att åklagarens underlag endast består av allehanda vittnesutsagor av varierande substans. I sammanhanget kan det finnas skäl anta att bröderna kommit med olika utsagor om vad som utspelat sig. Dessa utsagor är direkt avhängiga en korrekt översättning. Med vetskap om att det tolkades via telefon under TR-förhandlingarna finns även här en möjlig felkälla.
En möjlig tolkning av den något splittrade rapporteringen när LH:s kvarlevor återfanns, är att polismän vid ett tidigare besök hos bröderna uppmärksammat något föremål som sedan, när en ägodel som visade sig tillhöra LH hittades (och sökområdet kom att utvidgas), fick samma poliser att koppla ihop vad de sett vid sitt besök hos bröderna med det föremål man nu hittat varefter man gör ett förnyat besök och då anhåller bröderna samt företar undersökning såväl av deras hus som av omkringliggande byggnader (även här utökades avspärrningarna).