Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-23, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Anser man sig ha så pass bra samarbete med litauisk polis så man inte ser det som ett problem om man skulle behöva ytterligare förhör/vittnesuppgifter ifrån henne?

EU borgar nog för det.
2015-06-23, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Eller,

för att få henne kvar I häktet så hade han varit tvungen att lägga fram sådant material som han föredrar att ha i bakfickan? (att i det här läget inte göra informationen offentlig?)

Där tror jag du är nära sanningen för dels vill åklagaren hålla sina kort för sig själv så långt möjligt för utredningens framskridande och kvinnan kan sannolikt ej heller påverka utredningen med ett frisläppande, hon är ju fortfarande misstänkt. Nu kan man koncentrera sig på huvudfigurerna i fallet.

Det vore väl inte en alltför vild gissning att det placeras en loppa på damen.
2015-06-23, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ja, och vad vill du ha sagt med det? Finns många scenario som gör henne misstänkt.
Hon kan t.ex ha tvättat kläder med blod på, t.ex eldat upp dessa.
Slängt ner saker i någon brunn etc.
Vi vet som sagt inte. Men att misstankarna kvarstår och att hon släpps betyder att hon inte tros lämna landet m.m.

I och med att kvinnan anhölls tillsammans med männen i sin bostad, finns det knappast några bevis hon kunde undanröjt, som inte också misstänkta GMännen kunde ha förstört!
2015-06-23, 13:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
EU borgar nog för det.
Att inte plocka in passet innebär att hon inte behöver hålla sig inom EU.
2015-06-23, 13:04
Medlem
Tingsnotariens avatar
Nu bör beslutet kring den yngre brodern vara nära förestående.
2015-06-23, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Precis, det gäller att tänka sig för lite i uttal. Men även respekt för öppet forum där yttrandefrihet råder. (Påtalas enbart för balansens skull)
Självklart är inte närmast anhöriga inblandade. Blotta frånvaron av rubriker tyder på det för dom som tänker ologiskt. I ett mer logiskt tänkande har närmast anhöriga inte varit påtänkta, ens från dag ett.

Vidare kan man i en gissning ana att den yngre brodern kan komma att få ett förändrat läge, antingen gällande rubricering eller misstankegrad, eller både och. Kanske inte idag, men så småningom.

Håller med!
Anledningen till att det dröjer med den yngre är ju säkert för att hovrätten inte kör förhandlingarna samtidigt + att den yngre brodern är den som har mest bevis mot sig - skulle jag tro iaf.
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Eller,

för att få henne kvar I häktet så hade han varit tvungen att lägga fram sådant material som han föredrar att ha i bakfickan? (att i det här läget inte göra informationen offentlig?)
Eller för att slippa förnedringen när det blivit tydligt att han inte har något "material" i några av hans fickor.
Nu har han enbart dragit ut på förnedringen en vecka, ihop om att polisen ska hitta något.
Rent juridiskt är hans teori hur detta gått till stendöd.
Båda brödernas överklagan kommer att självklart avslås.
Gissar att polisen jobbar med andra spår parallellt. Ungefär som vid mordet på Anna Lindh. Då satt ju den första snubben i 3 veckor på den HÖGRE misstankegraden.
Om inte polisen har flera spår kommer det bli ett jävla liv uppefrån.
Pappans jobb gör att folk med inflytande kommer reagera.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jo han har alibi när han lämnade hemmet, 20.30 något, det är rätt så lång tid efter det att LHs mobil tappade kontakt med master runt caféet!

Kan du bekräfta tidpunkten för hans depart från hemmet?
2015-06-23, 13:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det hade jag också gjort…

Men som boende där en flicka försvunnit och senare hittad mördad, hade jag också betett mig annorlunda än de nu misstänkta.

Jag hade varit ett vittne, och i stället för att ringa mamma om alibi, hade jag sett till att jag tillhörde den övriga kretsen som inte är misstänkta.

För jag brukar inte väcka misstankar, eller agera underligt. Jag har också koll på de ställen jag har ansvar för. Ett låst utrymme i min sfär är inte en plats man hittar döda flickor på!
Det verkar som mycket i den här saken bygger på hur olika nyckelpersoner uppfattat och tolkat vissa situationer och omständigheter. Eftersom vi inte alls har någon vetskap om de olika aktörernas vittnesmål är det svårt att ha någon bestämd åsikt om vad som förevarit. - Stämmer det, t.ex., att bröderna var på jakt efter en kattunge nära den plats där MPS befann sig, och i så fall: Vad skulle det kunna säga om deras ev. delaktighet i mordet på LH? - Hur mycket har sin grund i språkförbistring? - Vet vi hur trion bemötts av folk på orten, och kan detta möjligen ligga till grund för vad mamman fått veta, osv?

Ge mig alla vittnesutsagorna så ska det nog inte vara några större problem med att dra lite säkrare och mer underbyggda slutsatser. - Den som i nuläget sitter på ett större underlag är polis och åklagare, och eftersom det föreligger sannolika skäl bör det finnas en hel del som man tagit fasta på. Det bådar emellertid inte gott, eller det finns i vart fall skäl att förhålla sig kritisk, om det skulle visa sig att åklagarens underlag endast består av allehanda vittnesutsagor av varierande substans. I sammanhanget kan det finnas skäl anta att bröderna kommit med olika utsagor om vad som utspelat sig. Dessa utsagor är direkt avhängiga en korrekt översättning. Med vetskap om att det tolkades via telefon under TR-förhandlingarna finns även här en möjlig felkälla.

En möjlig tolkning av den något splittrade rapporteringen när LH:s kvarlevor återfanns, är att polismän vid ett tidigare besök hos bröderna uppmärksammat något föremål som sedan, när en ägodel som visade sig tillhöra LH hittades (och sökområdet kom att utvidgas), fick samma poliser att koppla ihop vad de sett vid sitt besök hos bröderna med det föremål man nu hittat varefter man gör ett förnyat besök och då anhåller bröderna samt företar undersökning såväl av deras hus som av omkringliggande byggnader (även här utökades avspärrningarna).
2015-06-23, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
I och med att kvinnan anhölls tillsammans med männen i sin bostad, finns det knappast några bevis hon kunde undanröjt, som inte också misstänkta GMännen kunde ha förstört!

Har du missat att det tog 5 dygn innan Lisa hittades?
Att tro att hon inte skulle kunna röja bevis är väldigt naivt.
2015-06-23, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Du misstänker en jorden runt segling kanske.
2015-06-23, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Jag vet inte vilket pass hon har men EU-pass är det inte eftersom hon inte är medborgare i Litauen. Hon kan ha ryskt pass eller ett resedokument för statslösa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in