2015-06-23, 01:13
Medlem
Hej FB!

Har sökt som en dåre, men hittar inte svar någon stans på hela internet med något symptom som liknar just mitt.

Har sedan ca februari lidit av huvudvärk som kommer och går. Jag tror att huvudvärken är vad som skulle klassas som spänningshuvudvärk eftersom att jag upplever den vid tinningarna. Jag känner även yrsel många gånger vid de tillfällen jag har ont i huvudet. Huvudvärken kan jag tackla relativt bra, men ibland är det bara för mycket och då brukar det hjälpa att ta en Ipren eller två. Gärna två.

Sen i mars blev jag förkyld och fick ont i halsen. Varje vecka kändes det som något nytt. Hade ont i halsen ena veckan, förkyld andra veckan, slemhosta och liknande tredje veckan. Allt gick runt och till slut bestämde jag mig för att besöka vårdcentralen i maj. Tog ett blodprov men det visade inga tecken på något annat än bara en vanlig förkylning.

Förkylningen upphörde dock i juni och jag kände mig bra i ungefär en vecka. Sen kom halsontet tillbaka i mycket värre skala. Ca 10 dagar sedan nu. Det började i gommen men har nu börjat smyga sig ner till halsen. Det känns inte som någon vanlig halsont, utan det känns lite som någon typ av knöl i halsen. Svårt att beskriva. I samband med detta så har huvudvärken varit värre än någonsin. Har känt yrsel också. Idag gick jag till jobbet eftersom att jag inte pallade vara hemma längre. Jag jobbar i kassan på en mataffär. Jag sitter max 2 timmar i streck, resten av tiden står jag och är mer fysiskt aktiv. Jag märkte att varje gång jag satt i kassan så kände jag mig extremt yr. Jag började svettas som en gris vilket jag aldrig tidigare har upplevt. Yrseln var värre än någonsin också. Uppfattade knappt vad folk sa till mig, ljudet kändes lite som att höra under vattnet. Sjukt hemsk känsla, men jag lyckades kämpa på och klarade ändå av att jobba. Jag upplevde aldrig dessa symptom ståendes.

Hur som helst, blev en relativt lång text, men finns det någon som har någon susning om vad som kan pågå? Ska försöka ta mig iväg till vårdcentralen igen så snart som möjligt, men vill inte missa för mycket arbetstid nu heller. Har förkylningen och yrseln/huvudvärken något samband? Vad är det för märklig halsont som jag har? Har funderat lite på om huvudvärken kan bero på att jag kanske behöver glasögon. Båda mina föräldrar har glasögon, men jag upplever inte själv att jag ser dåligt. Ska nog i alla fall dra mig iväg för en synundersökning vid något tillfälle.

Ett sista instick blir att jag sitter ganska mycket vid datorn, ca 5-6 timmar per dag. Ibland mer. Har dock haft den här livsstilen sen typ 13-14 års ålder, så jag ser inte hur det skulle kunna vara någon skillnad mot nu. Är 21 just nu.

Skulle vara jätte tacksam om någon kunde ge mig ett svar på vad det kan vara! Tack på förhand!
Citera
2015-06-23, 01:31
Medlem
PyramidTes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zteinkrow
[...]
Hur som helst, blev en relativt lång text, men finns det någon som har någon susning om vad som kan pågå? [...]
Finns det någonting du gör i din vardag som kan bidra till att din förkylning är kvar?
Sover du med öppet fönster? Klär du dig efter väder? Äter du tillräckligt? Vitaminbrist? Allergier?
Citera
2015-06-23, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PyramidTe
Finns det någonting du gör i din vardag som kan bidra till att din förkylning är kvar?
Sover du med öppet fönster? Klär du dig efter väder? Äter du tillräckligt? Vitaminbrist? Allergier?
Det som verkar mest rimligt av det du nämner skulle väl vara att jag kanske inte alltid äter tillräckligt. Jag älskar inte att laga mat så det blir ofta typ pasta och köttbullar, ris och korvstroganoff, köttfärssås osv. Ibland tar jag bara några mackor till mat. Det skulle väl kunna hänga ihop med huvudvärken också. Vad vet jag. Men så himla dåligt tycker jag inte att jag äter.
Citera
2015-06-23, 07:19
Medlem
Här ser du en möjlig förklaring:

(FB) Konstant yrsel och huvudvärk sedan 5 veckor.
http://www.triggerpoints.net/muscle/sternocleidomastoid
Senast redigerad av sctp 2015-06-23 kl. 07:22.
Citera
2015-06-23, 07:38
Medlem
Långvarig stress kan också ge motsvarande symptom.
Citera
2015-06-23, 11:12
Medlem
Nu tror jag inte du lider av detta, men ändå:
http://www.rme.nu/om-me-cfs
Citera
2015-06-23, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sctp
Här ser du en möjlig förklaring:

(FB) Konstant yrsel och huvudvärk sedan 5 veckor.
http://www.triggerpoints.net/muscle/sternocleidomastoid
Det verkar ganska rimligt att detta skulle kunna vara ett problem. Jag har ofta fötterna på skrivbordet när jag sitter vid datorn, så huvudet hålls snett hela tiden. Har dock haft så länge, så jag vet inte riktigt om det kan vara problemet. Tycker att huvudvärken beskrivs som mer bakom ögonen eller i bakhuvudet än vad jag har. Min huvudvärk är bara vid tinningarna.
Citat:
Ursprungligen postat av Yogapants
Långvarig stress kan också ge motsvarande symptom.
Det stämmer att jag har varit stressad under en längre period, ca ett år, men framför allt det närmaste halvåret. Jag gick om 2 år i skolan, 1 år på IV och 1 år på en annan linje, så jag har precis tagit studenten. Har jobbat mycket kvällar och varannan helg nu det senaste året. Det har inte blivit mycket vila med andra ord. Det har gått ut över mitt skolarbete, så klart att jag har känt mig stressad. Det kanske kan vara en anledning.
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Nu tror jag inte du lider av detta, men ändå:
http://www.rme.nu/om-me-cfs
Nja, det skulle man nog kunna utesluta. Även om vissa symptom stämmer in så tror jag att det är lite för långsökt.
Citera
2015-06-23, 15:51
Medlem
Citat:
Det verkar ganska rimligt att detta skulle kunna vara ett problem. Jag har ofta fötterna på skrivbordet när jag sitter vid datorn, så huvudet hålls snett hela tiden. Har dock haft så länge, så jag vet inte riktigt om det kan vara problemet. Tycker att huvudvärken beskrivs som mer bakom ögonen eller i bakhuvudet än vad jag har. Min huvudvärk är bara vid tinningarna.
...

Min intensivaste smärta satt framför allt i tinningen precis ovanför yttersta spetsen på ögonbrynen.

Du kan relativt lätt kolla upp detta själv och eventuellt utesluta att det är problemet.
Håll huvudet lite lätt roterat åt ena axeln (dvs ansiktet riktat snett framåt) och lite lätt lutat mot samma axel, i detta läge så är sternocleidomastoiden på sidan du lutar mot mera avslappnad. Nyp tag i sternocleidomastoiden mellan tumme och pekfinger och kläm med fast grepp.
Undersök hela muskelns längd på detta sätt (millimeter för millimeter) från nyckelbenet/sternum upp till bakom örat. Om du hittar någon ömm punkt som ger upphov till huvudvärk eller något annat av dina symptom, när du nyper på den, då vet du att du lider av triggerpunkter. Om musklerna är helt oömma då har du inte detta problem.
Senast redigerad av sctp 2015-06-23 kl. 16:07.
Citera
2015-06-23, 15:59
Medlem
Citat:
Min intensivaste smärta satt framför allt i tinningen precis ovanför yttersta spetsen på ögonbrynen.

Du kan relativt lätt kolla upp detta själv och eventuellt utesluta att det är problemet.
Håll huvudet lite lätt roterat åt ena axeln (dvs ansiktet riktat snett framåt) och lite lätt lutat mot samma axel, i detta läge så är sternocleidomastoiden på sidan du lutar mot mera avslappnad. Nyp tag i sternocleidomastoiden mellan tumme och pekfinger och kläm med fast grepp.
Undersök hela muskelns längd på detta sätt (millimeter för millimeter) från nyckelbenet/sternum upp till bakom örat. Om du hittar någon ömm punkt som ger upphov till huvudvärk eller något annat av dina symptom då du nyper på den då vet du att du lider av triggerpunkter. Om musklerna är helt oömma då har du inte detta problem.
Testade, och jag upplevde faktiskt att det kändes lite ont i huvudet när jag tryckte. Kan dock bara ha varit något jag intalade mig, jag vet inte riktigt. Det verkar dock ganska rimligt.

Om det nu skulle vara detta som är problemet, hur går man tillväga för att bli av med det? Vad gjorde du?
Citera
2015-06-23, 17:15
Medlem
Citat:
Testade, och jag upplevde faktiskt att det kändes lite ont i huvudet när jag tryckte. Kan dock bara ha varit något jag intalade mig, jag vet inte riktigt. Det verkar dock ganska rimligt.

Om det nu skulle vara detta som är problemet, hur går man tillväga för att bli av med det? Vad gjorde du?

Problemet med överansträngda muskler går att lösa/lindra med massage. Om du bara har problem med sternocleidomastoiderna så kan du lösa det själv, men om du har anledning att tro att fler muskler i skulderpartiet är inblandade så är det bäst att besöka en professionell massör. Om du ofta är spänd i axlar och nacke så kolla upp det.

Massage löser dock endast problemet temporärt, antagligen så behöver du se över hållning och ergonomi. Om du ofta står, sitter eller ligger med nacken framåtböjd så behöver du åtgärda detta för att få varaktig förbättring. Kolla dessutom upp andningen. Vid avslappnad magandning så aktiveras inte sternocleidomastoiderna (SCM), men vid stress så är det lätt att man hamnar i en ovana att andas högt upp i bröstet och då engageras SCM-musklerna och riskerar att överansträngas.

Du kan massera SCM genom att knåda de ömma punkterna i muskeln mellan tumme och pekfinger. Spendera 30-60 sekunder på varje punkt och upprepa proceduren några gånger per dag under en vecka eller två. Problemet minskar gradvis och borde försvinna efter ett par veckor ifall du masserar tillräckligt hårt och på rätt punkter.
Senast redigerad av sctp 2015-06-23 kl. 17:30.
Citera
2015-06-23, 19:02
Medlem
Citat:
Problemet med överansträngda muskler går att lösa/lindra med massage. Om du bara har problem med sternocleidomastoiderna så kan du lösa det själv, men om du har anledning att tro att fler muskler i skulderpartiet är inblandade så är det bäst att besöka en professionell massör. Om du ofta är spänd i axlar och nacke så kolla upp det.

Massage löser dock endast problemet temporärt, antagligen så behöver du se över hållning och ergonomi. Om du ofta står, sitter eller ligger med nacken framåtböjd så behöver du åtgärda detta för att få varaktig förbättring. Kolla dessutom upp andningen. Vid avslappnad magandning så aktiveras inte sternocleidomastoiderna (SCM), men vid stress så är det lätt att man hamnar i en ovana att andas högt upp i bröstet och då engageras SCM-musklerna och riskerar att överansträngas.

Du kan massera SCM genom att knåda de ömma punkterna i muskeln mellan tumme och pekfinger. Spendera 30-60 sekunder på varje punkt och upprepa proceduren några gånger per dag under en vecka eller två. Problemet minskar gradvis och borde försvinna efter ett par veckor ifall du masserar tillräckligt hårt och på rätt punkter.
Stort tack för ditt svar! Enormt utförligt, ska läsa igenom det lite noggrannare och försöka utföra det själv.

Det du skriver om andning, jag andas alltid genom näsan, men de är lite "trångare" gångar än vad en normal person har vad jag har förstått det. Det gör alltså att jag lätt blir ansträngd och får ta i mycket hårdare när jag andas än vad andra människor behöver göra. Ofta låter jag ganska högt när jag andas, typ vid mindre ansträngning eller när jag behöver fokusera på något. Min mamma hade samma problem, men hon opererade bort något som jag tror heter polyperna. Hur som helst, tror du att detta kan vara en anledning till det som du beskriver om andningen?

Sen har jag en sista liten grej, upplevde du yrsel när du hade det här problemet? Och hur kom du fram till att du hade det här problemet?
Citera
2015-06-23, 19:41
Medlem
Citat:
...
Hur som helst, tror du att detta kan vara en anledning till det som du beskriver om andningen?
Svårt att svara på, men nej jag tror snarare att din stress har spelat in. Stress kan som sagt påverka andning och effekten av detta kan i förlängningen bli spänningshuvudvärk.
Citat:
Sen har jag en sista liten grej, upplevde du yrsel när du hade det här problemet? Och hur kom du fram till att du hade det här problemet?
Jag upplevde; yrsel, illamående och svimmningskänslor. Jag har dessutom upplevt långvariga förkylningar med ihållande torrhosta, ökad slemproduktion och känslan av en klump i halsen (allt detta kan vara symptom på för spända SCM-muskler).

Jag insåg att problemet var muskulärt när jag arbetade med rehabilitering för muskulära rygg-, bäcken- och nackproblem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in