Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 22:44
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja han har ju inte bara vittnesmål. Spår efter Lisa (d.v.s delar av mobil och något klädesplagg fanns ju längs det område de rör sig. Visserligen är det naturligt för dem att röra sig mellan bostad och arbetsplatsen men om de är de enda som man med säkerhet vet varit där så är ju det ett skapligt indicium väl till analyssvar kommer. Det är ju svårt att helt ignorera det.

Det så kallade hans-greta-spåret håller inte i någon domstol. Visst är det suspekt men inget skäl för häktningsgrund. då skulle ju även AJ vara häktad och en viss C antar jag.

Jag tror tyvärr att den polisiära instinkten var lite för snabb på hanen denna gång, det verkade helt enkelt för heta på gröten, istället för att gå och titta på fyndet som MP gjort så for de till det nu misstänktas bostad, bara för att de betett sig konstigt. Mänskligt, javisst, men kanske inte helt smart i slutändan.
2015-06-22, 22:45
Medlem
quieenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Varför ta risken att köra tillbaka moppen till fiket?
Visste GM exakt var hon hade haft den parkerad tidigare under dagen och ställde den på exakt samma plats?
Det låter inte helt sannolikt.
Visste GM där han såg en moppe på vägen på morgonen att det var just LH på vägen? Hur?
Långsökt, jag köper att hon visst skulle kunna blivit stoppad på vägen men inte att moppen skulle körts tillbaka av GM med risken det innebär. Och varför skulle GM ställa tillbaka moppen?

Kanske har besökt fiket,sett att det står mopeder på baksidan.

Kan ha känt igen Lisas långa blonda hår!
2015-06-22, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StilaM
Jag har läst i tråden sedan kroppen hittades och håller med om att det är svårt att tänka sig hur detta skett. Jag äcklas dock av alla som skriver om LH som en kaka som man vill smaka och om män går runt och fluktar på kvinnor tills de inte kan avhålla sig från att våldta dem. Tänker ni så på riktigt? Jag blir för f-n mörkrädd!

Förstår att du äcklas av vissa uttalanden i denna tråden. Men i det stora hela så är det tyvärr såna här uttalanden av andra killar som gör att jag troligtvis håller mer ett extra öga på kvinnor i min närhet än vad dom håller koll om sig själva.

Fastän man vet om att dom flesta som säger dumma saker bakom tryggheten av en skärm är helt ofarliga och troligtvis inte ens menar det så finns det verkligen dom som menar det där ute. Och det blir man påmind om vid såna här fall.
2015-06-22, 22:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åklagaren
Först och främst ska vi se vad hovrätten säger i morgon, men annars så har vi till nästa tisdag på oss och då blir det väl en ny häktningsförhandling och vi får se vad vi kan presentera då.
Då får du inte försumma att spela upp den här videon (som den yngre - och ävenledes gifte - brodern den 10 juni + en gång dessförinnan hade på sin fb:
https://www.youtube.com/watch?v=Ob72ep7GoCs
(Dance with me again)
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
" Två betydelsefulla fynd gjordes i området under fredagskvällen.
Kenneth Söderlund, talesman för Missing people, om fyndet i ladan:

Undersökte lada
– Vi har gjort ett fynd i ladan som polisen finner relevant. Därför har man satt upp en avspärrning, sa han på fredagskvällen."
http://www.expressen.se/gt/hundpatruller-soker-igenom-skogsomrade/

och godsägaren hade tydligen gett tillåtelse att söka igenom ägorna...dock var han inte helt nöjd över de eventuella skador som skulle uppstå.
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om Missing People hävdar att de får gå in på folks tomter eller annan mark som inte omfattas av allemansrätt så antar jag att de kan stödja sig på denna paragraf i Lagen om skydd mot olyckor 6 kap:

Det skulle i så fall gälla om Missing People som nu var fallet är inordnade i en större sökinsats beordrad av polis/räddningstjänst där man fortfarande bedömer att det finns en möjlighet att hitta den försvunna personen vid liv.

Observera att denna lag inte kräver någon husrannsakan. Däremot känns det som att man inte bara kan klampa på rutinmässigt, utan man behöver ha beslut från ansvarig räddningsledare i det enskilda fallet.

Vilken/vilka lagar man annars skulle kunna stödja sig mot vet jag inte.
Tack.

"i den mån
ingreppet är försvarligt med hänsyn till farans beskaffenhet,
den skada som vållas genom ingreppet och omständigheterna i
övrigt"

En försvunnen person kan knappast vara en godkänd anledning för räddningspersonal att klampa in i folks hus. Om man vet att personen blivit kidnappad av en MGM är det det annorlunda, men inte i ett "vanligt" försvinnande.
Medlem
David-Humes avatar
Anledningen till att den tekniska bevisningen dröjer är, som några var inne på för en stund sen, det nära släktskapet. Detta tror jag i alla fall. Det är förvisso sant att endast enäggstvillingar har identiskt dna men ju närmare släktskap desto mer likt är det. Detta innebär att man måste få tag på tillräckliga mängder av dna:et på det analyserade föremålet.

Citat:
Frågan om nära släktskap uppkom i dna-verksamheten under mitten av 90-talet och den då vanligaste hänvisningen till nära släkting var att ”det var inte jag, det var en kusin”. Efterhand som teknikutvecklingen gått framåt och allt fler markörer i arvsmassan undersöks har sannolikheten för överensstämmelse med kusin minskat. Detta är troligen orsaken bakom att hänvisningen till en alternativ förklaring nu i de allra flesta fall lyder ”det var inte jag, det var min bror”.

http://kriminalteknik.nu/nara-slaktskap-och-dna-beviset-om-man-bortser-fran-mojligheten-att-det-kommer-fran-en-nara-slakting/

Vi har nu ett mardrömsscenario för utredarna där det inte finns en MGM som skyller på sin bror vilket kan vederläggas genom annan typ av bevisning. Vi har två bröder som misstänks för samma brott och bägge nekar. Om då alla analyser som kommer tillbaka från labbet lyder "Resultatet talar extremt starkt för att blodet/dna: t på materialet X kommer från Y (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.” så har man problem. Därför krävs så fullständig icke-teknisk bevisning som möjligt vilket då skulle förklara tystnaden. Man vill inte påverka vittnen.
2015-06-22, 22:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Polisen fortsätter nog att granska den typen av kommunikation och någonstans där kommer dom finna svaret.

Visst är det så, fortsättning via beslagtagen dator hemma m.m.
Huvudsaken de hittar nåt och att GM gjort bort sig - vilken väg det än är.
Medlem
Grandiosos avatar
– En försvarares uppgift är att underminera den utredning som finns. Ju tuffare de uttrycker sig desto större skäl finns det för hovrätten att höra åklagarens syn. Det är förklaringen till varför de vill ha ett yttrande. Det är guld värt att ha teknisk bevisning, säger Alhem.

Men att tingsrätten häktat bröderna på sannolika skäl är inte obetydligt, enligt Alhem.

– Det finns alltså omständigheter som talar till nackdel för dem, säger han.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21007081.ab
Medlem
Öisar´ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quieenie
Skulle ju inte behöva förklara om du läst mina tidigare inlägg där jag berättar att jag tror att hon åkte därifrån själv.Ända till Martorp.Men inte längre.

Jag har följt HELA tråden från första början ... DET har uppenbart inte du gjort
2015-06-22, 22:51
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quieenie
Kanske har besökt fiket,sett att det står mopeder på baksidan.

Kan ha känt igen Lisas långa blonda hår!
Varför skulle han köra tillbaka moppen, ta den`onödiga risken istället för att bara dumpa den i terräng?
GM hade som bekant tillgång till AJ:s byggnader, sannolikt nycklar, det kan inte vara alltför många tänkbara GM. Knappast någon random dåre, knappast heller någon utan stark anknytning till närområdet.
Någon av AJ:s anställda sannolikt, litauerna var anställda av AJ.
2015-06-22, 22:51
Medlem
Horrorgrams avatar
Ni som finner det underligt att de skedde en söndag då bröderna ej arbetade. Varför är det så underligt? Det bodde knappast långt därifrån.

Jag tror fortfarande på en våldtäkt som gick jävligt snett. Spelar ingen roll hur deras bakgrund ser ut när det kommer till att de är ej dömda för något. Det vet inte vi heller, vi vet inte deras bakgrund i Litauen.
Sen att det hände i ladan skulle inte vara konstigt med tanke på att ingen skulle se, och det skulle också förklara handsken om nu LH kämpade emot och tappade den.

Sen att döma av LH, så verkade hon en väldigt godhjärtad person sedan tidigare och blev säkert lockad in i Ladan för att MGM behövde hjälp där med något då hon kände igen MGM sedan tidigare då de arbetar där.

Jag tror en av de är skyldiga till mordet i alla fall sen att de andra hjälpt till att gömma kroppen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in