Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Man måste skilja på vetgirighet och kontroll kontra nyfikenhet. Det är viktigt att allmänheten har insyn i, och kan kontrollera sina myndigheter. Härvidlag utgör inte polisen nåt undantag. Vi är
själva så dokumenterade, kartlagda och övervakade att det helt enkelt är en rättssäkerhetsfråga att vi också kan och skall kontrollera tillbaka.
Har du inte förstått att i ett känsligt utredningsläge så informerar inte Polisen allmänheten! Har du aldrig hört talas om utredningstekniska skäl?
Citat:
Utan medborgarmakt löper polisen amok på det sätt jag försöker beskriva på sidan 2975 i denna tråd. Därför är det viktigt att vi som allmänhet behåller tummen i ögat på den myndighet som alltid blir frikänd vid anmälningar om brottslighet begången i tjänsten, och som har hela samhällets våldsmonopol samt alla de Bodströmska tvångslagarna till sitt förfogande.
Så talar en sann rättshaverist.
Citat:
Att visa en myndighet så stor flathet att man kväver sin egen kritik och skepsis är i a f mej helt främmande. Jag tycker det är mjäkigt att visa myndigheter för stor respekt genom att stå med mössan i hand och kröka rygg.

Gå bara tillbaks till Palmeutredningen. Tänk desinformation. Tänk mörkläggning. Tänk bedrägeri.
Tänk polisspåret. Utan jämförelser i övrigt tror jag det är viktigt för rättssäkerheten att vi alla är på alerten mot myndighetsmissbruk och andra avarter inom offentlig sektor som vi tycker oss se. Nog överlever både polisen, utredningen och Lisas föräldrar några raka frågor som, om utredningen blir framgångsrik, i a f kommer att få sina svar till slut.

I ett svar till Tingsnotarien i dag har jag redogjort för min syn på hur polisen kan smussla i skydd
av sekretessen och hänvisning till att bränna vittnen. I ett annat inlägg till densamme har jag gett min syn på hur man avvänder argumentet att "vittnen kan påverkas" för att dölja utredningsarbetet allt medan man släpper avsiktlig info som missgynnar de gripna, samtidigt som rasistsajterna och polisen själv, genom själva gripandet, påverkar vittnen.

I övrigt tror jag vi delar synen på att alla kort måste upp på bordet förr eller senare. Helst förr.
Tänk på att polisen är samhällets tjänare och egentligen bedriver utredningar ställföreträdande.
De är våra drängar om du så vill. De betalas av våra skattemedel och är alls inte sej själva nog.

Därför är det vår rätt, ja; vår plikt att granska deras arbete.
Du måste ur alla avseende förstå att Polisen i läget just nu i det här fallet är förtegen. Att du inte får din nyfikenhet stillad i nuläget kan du inte skylla Polisen för. Har du ingen kunskap om Polisarbete överhuvudtaget?
2015-06-22, 18:38
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Stor chans att det förhåller sig så.

Ska vi gissa på någon ny brottsrubricering som domstolen inte kan hitta i lagboken, kollektivt mord, tvillingmord eller varför inte omvänt dubbelmord?

Jag tycker att åklagaren är ett stort skämt, inger inte mycket förtroende i mina ögon.
Jag funderade på om de även haft för avsikt att återförvisa ärendet till tingsrätten och därför vill höra åklagaren innan de bestämmer sig? Men det har ju inte framkommit om advokaten yrkat detta, då vanligtvis i andra hand.
Eller kan hovrätten göra detta ändå?
2015-06-22, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Är det verkligen helt uteslutet att det kan vara samma gm som i fallet med Helena Andersson i Mariestad.

Beror ju på omständigheterna just nu känns det logiskt att det kan vara så det är bara polisen som vet...
2015-06-22, 18:44
Medlem
Om jag fattade rätt, gäller HovR tvekan den yngre brodern.
Borde då betyda att man är säker på den äldre.
Vilket i sin tur borde betyda att man har tillräckligt på honom.
2015-06-22, 18:45
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Eller så är informationen beträffande den yngre direkt avgörande för misstanken kring den äldre?
2015-06-22, 18:46
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Eller om dom la honom på is, då samma frågeställning till åklagaren även kan gälla honom?
2015-06-22, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Eller så är informationen beträffande den yngre direkt avgörande för misstanken kring den äldre?

Skulle det kunna bli så att endast den yngre omhäktas och de andra släpps fria ?
2015-06-22, 18:47
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newflash31
Tror fortfarande inte man golar ner sin egen bror skulle jag aldrig göra iallafall
Det hade jag gjort med glädje, och då skulle han varit tacksam att jag inte tagit hand om honom istället.
2015-06-22, 18:50
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Jag har haft en lång dag.
Klargör är du snäll.

Nej jag tänker mer att om det avgörande momentet för att den äldre brodern ska anses ha någon del i mordet, såsom medhjälpare t.ex., är att den yngre brodern först kan knytas till dådet. Kan inte den yngre knytas faller också möjligheterna att såsom på sannolika skäl häkta den äldre brodern. Vet inte hur sannolikt det är, tänkte mest högt.
2015-06-22, 18:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Aftonbladet: Experten om häktningen
Citat:
Rättsexperten Sven-Erik Alhem förklarar att det innebär att hovrätten troligen vill ha viss bevisning i målet ”preciserad”.
– Något är tveksamt och behöver ytterligare förtydligas, säger han.
Men att ett yttrande begärs in sker då och då.
– Men det tyder på att det finns viss osäkerhet. De vill uppenbarligen veta någonting. Det förekommer ganska ofta. Sannolika är att det rör bevisläget, säger Alhem.
2015-06-22, 18:53
Medlem
Snowsmiles avatar
Skulle vara intressant med en kortfattad lista på rimliga scenarion, och gärningsmän. Då menar jag inte på personbasis utom de som sitter häktade då förstås.

Det har ju florerat den ena skummare teorin efter den andra, skulle vara intressant med en lista
som ni ser som tänkbara i den verkliga världen, gärna med motivation.

Här är emryot till min lista i rangordning (som jag tänker just nu)

1:, De häktade är inblandade, men bara en är skyldig till mord/dråp.
För: De är häktade, t.o.m på sannolika skäl, dom hade lokalkännedom, och tillgång
Mot: Osannolik att det är två mördare, möjligen en med två som skyddar,annars är det sällan
eller aldrig som två tillsynes normala människor gör detta och sedan kan hålla käft.

2, Någon i BO bekantskapskrets som väntat på henne för att snacka, allt går överstyr. Lite
"lokal kännedom", sprider grejerna på väg därifrån.
Mot, känns som att en sån här prifil på gm, enlikt statistiken borde ha små möjligheter att
"gömma" kroppen så snabbt, om den nu är gömd och inte bara dumpad och det tog tid att hitta
den

3, "Eklundtyp", Skit händer, och detta skulle då vara ett sånt där som kvällstidningarna kallar
sommarmord, tillfället gör att psykopaten får ett tillfälle, ja kanske är det så "enkelt" det som
talar emot är spridningen av grejer, en sån idiot känns mer sannolikt att personen dumpar allt
på samma ställe, alternativt tar med sig prylar och gör sig av med senare.

4, Överraskade tjuvar, möjligt, men inte troligt, söndag kl 18

5, Fel brottsoffer, kan vara, skulle kunna förklara att det verkar "halvplanerat", hon försvinner i
samband med hemgång, någon tar hand om hennes prylar och kastar dem, dumpar kroppen...

Teorier som jag inte tror ett skit på är:
Nån körde tillbaka moppen
En tjej som "gärningsman"
Att bröderna hade en egen "grisfarm"

Teorier som kan ligga bakom utvecklingen:
Polisen har tatt bröderna för säkerhetskull, och för att få lugn och ro i utredningen
Det finns mer bevis än alla tror, kanske oxå andra tänkbara gärningsmän som har span på sig
Det tar tid att gå igenom alla uppkopplingar på mobilmaster under aktuell tid, och även historiskt.
2015-06-22, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Gissar att försvarsadvokaten inte vet så mycket om bevisläget utan drar till med nåt. Inte kan nån bli häktad bara på grund av att man bor i och känner till området?
Fattar du väl att försvaradvokaten har hela bilden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in