Citat:
Har du inte förstått att i ett känsligt utredningsläge så informerar inte Polisen allmänheten! Har du aldrig hört talas om utredningstekniska skäl?
Man måste skilja på vetgirighet och kontroll kontra nyfikenhet. Det är viktigt att allmänheten har insyn i, och kan kontrollera sina myndigheter. Härvidlag utgör inte polisen nåt undantag. Vi är
själva så dokumenterade, kartlagda och övervakade att det helt enkelt är en rättssäkerhetsfråga att vi också kan och skall kontrollera tillbaka.
själva så dokumenterade, kartlagda och övervakade att det helt enkelt är en rättssäkerhetsfråga att vi också kan och skall kontrollera tillbaka.
Citat:
Så talar en sann rättshaverist.
Utan medborgarmakt löper polisen amok på det sätt jag försöker beskriva på sidan 2975 i denna tråd. Därför är det viktigt att vi som allmänhet behåller tummen i ögat på den myndighet som alltid blir frikänd vid anmälningar om brottslighet begången i tjänsten, och som har hela samhällets våldsmonopol samt alla de Bodströmska tvångslagarna till sitt förfogande.
Citat:
Du måste ur alla avseende förstå att Polisen i läget just nu i det här fallet är förtegen. Att du inte får din nyfikenhet stillad i nuläget kan du inte skylla Polisen för. Har du ingen kunskap om Polisarbete överhuvudtaget?
Att visa en myndighet så stor flathet att man kväver sin egen kritik och skepsis är i a f mej helt främmande. Jag tycker det är mjäkigt att visa myndigheter för stor respekt genom att stå med mössan i hand och kröka rygg.
Gå bara tillbaks till Palmeutredningen. Tänk desinformation. Tänk mörkläggning. Tänk bedrägeri.
Tänk polisspåret. Utan jämförelser i övrigt tror jag det är viktigt för rättssäkerheten att vi alla är på alerten mot myndighetsmissbruk och andra avarter inom offentlig sektor som vi tycker oss se. Nog överlever både polisen, utredningen och Lisas föräldrar några raka frågor som, om utredningen blir framgångsrik, i a f kommer att få sina svar till slut.
I ett svar till Tingsnotarien i dag har jag redogjort för min syn på hur polisen kan smussla i skydd
av sekretessen och hänvisning till att bränna vittnen. I ett annat inlägg till densamme har jag gett min syn på hur man avvänder argumentet att "vittnen kan påverkas" för att dölja utredningsarbetet allt medan man släpper avsiktlig info som missgynnar de gripna, samtidigt som rasistsajterna och polisen själv, genom själva gripandet, påverkar vittnen.
I övrigt tror jag vi delar synen på att alla kort måste upp på bordet förr eller senare. Helst förr.
Tänk på att polisen är samhällets tjänare och egentligen bedriver utredningar ställföreträdande.
De är våra drängar om du så vill. De betalas av våra skattemedel och är alls inte sej själva nog.
Därför är det vår rätt, ja; vår plikt att granska deras arbete.
Gå bara tillbaks till Palmeutredningen. Tänk desinformation. Tänk mörkläggning. Tänk bedrägeri.
Tänk polisspåret. Utan jämförelser i övrigt tror jag det är viktigt för rättssäkerheten att vi alla är på alerten mot myndighetsmissbruk och andra avarter inom offentlig sektor som vi tycker oss se. Nog överlever både polisen, utredningen och Lisas föräldrar några raka frågor som, om utredningen blir framgångsrik, i a f kommer att få sina svar till slut.
I ett svar till Tingsnotarien i dag har jag redogjort för min syn på hur polisen kan smussla i skydd
av sekretessen och hänvisning till att bränna vittnen. I ett annat inlägg till densamme har jag gett min syn på hur man avvänder argumentet att "vittnen kan påverkas" för att dölja utredningsarbetet allt medan man släpper avsiktlig info som missgynnar de gripna, samtidigt som rasistsajterna och polisen själv, genom själva gripandet, påverkar vittnen.
I övrigt tror jag vi delar synen på att alla kort måste upp på bordet förr eller senare. Helst förr.
Tänk på att polisen är samhällets tjänare och egentligen bedriver utredningar ställföreträdande.
De är våra drängar om du så vill. De betalas av våra skattemedel och är alls inte sej själva nog.
Därför är det vår rätt, ja; vår plikt att granska deras arbete.