Citat:
Ursprungligen postat av
blomvattnare
Jag har svårt att förstå hur man redan nu kan känna sig ganska säker på att det är ett fiasko. Därmed inte sagt att det går att säga motsatsen; att rätt GM är häktade.
Men hur kan man med den lilla info som finns mena att det är ett fiasko? Hur kan man överhuvudtaget ha en bestämd åsikt om huruvida utredningen är på rätt väg, med rätt GM häktade?
Ja, med den lilla information som läckt är detta allt annat än fiasko.
Det viktigaste som har hänt är att man hittade Lisa, så att hon inte var en i mängden av människor som inte hittas. Av vad som framgått så var det risk för att kroppen hade varit borta för alltid om hon inte hittats av polisen och MP.
Anfall är bästa försvar, men är det inte banalt med tanke på sakens allvar?
När en advokat kör rasistkortet, som att klienten är "Litauer" visar det på att omdömet sviktar. Att också påpeka att teknisk bevis saknas i detta skede innan analyserna är färdiga visar på utnyttjande sv okunskap. Som att be om mediaintresse, men med dunkelt syfte.
Skulle advokaten säga att en klient som är häktad för våldtäkt är utsatt för rasism om han är neger eller somalier?
Var går gränsen för att påtala rasism, eller vara rasist? För jag tror inte advokaten vågat använda sig av nationalitet eller ras om en svarta personer varit häktade för detta brott. Alltså är det inte rasism att påtala att en Litauer är häktad.
Eftersom jag utgår ifrån att advokaterna är utbildade jurister i Sverige, så är deras påpekanden i detta skede om skäl för häktning och tekniska bevis väldigt amerikaniserat, som ur en TV serie. För vi har inte den rättsordningen där det är lika svårt som i USA att få någon häktad. Det finns bevis som håller utan att allt är nerkladdat med DNA!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21003920.ab