Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det beror vad åklagaren har på kvinnan. Hon kan de facto bli fortsatt häktad för skyddande av brottsling, även om man I dagsläget inte vet vem brottslingen är.

Det beror ju lite på vad de anser att hon har gjort och ifall de nu imorgon kan styrka att hon har gjort det. Antagligen handlar det om undanröjande av bevis och då spelar det ingen roll vem hon undanröjer bevis åt.

Nej. Häktningen av alla tre grundar sig på polisens beskrivning om händelseförloppet. Även om det inte finns tekniska bevis så ansåg sig polisen tidigt i utredningen ha en klar bild på vad som hänt Lisa. Den bilden omfattade tydligen inte någon annan GM än de två bröderna. Så det finns inte en chans i världen att kvinnan helt plötsligt skulle kvarhållas i häkte för att ha skyddat någon annan än sin make och/eller sin svåger.
2015-06-22, 15:27
Medlem
Om rättsväsendet lägger locket på så är det något man döljer för allmänheten. Sitter nu rätt personer inne så misstänker väl polisen att antingen har de en medhjälpare som är ute och kan ställa till det. Eller så är de medvetna om att de har fel personer och därmed riktar span på någon annan..
2015-06-22, 15:29
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nej. Häktningen av alla tre grundar sig på polisens beskrivning om händelseförloppet. Även om det inte finns tekniska bevis så ansåg sig polisen tidigt i utredningen ha en klar bild på vad som hänt Lisa. Den bilden omfattade tydligen inte någon annan GM än de två bröderna. Så det finns inte en chans i världen att kvinnan helt plötsligt skulle kvarhållas i häkte för att ha skyddat någon annan än sin make och/eller sin svåger.

Just det här att från första början sikta in sej på ett enda spår,tycker jag är ödesdigert för det stänger vägen till funderingar i alla andra riktningar. Jag undrar hur man utan nån som helst bevisning kan ha en "klar bild av vad som skett". Måste det inte finnas väl underbyggda skäl som också innebär att man funderar kritiskt över de slutsatser man drar?

Alltför snabba slutsatser utan att se åt något annat håll brukar inte vara så bra.?

Jag läste också på ett inlägg att de tre tagits med "på förhör i handbojor".Men vad jag kan minnas sa utredningsledaren att de inte belagts med handbojor och att de tagits in för att höras

Om man nu har satsat fel,då har man missat massor av tid att få rätsida på vad som skett LH.
Det vore fullständigt katastrofalt
Senast redigerad av Stina-Lina 2015-06-22 kl. 15:33.
2015-06-22, 15:33
Medlem
Har man nu lagt allt krut på fel personer då blir det pinsamt. Speciellt då utländska samt inhemska medier samt kollegor granskar fallet i detalj. Ja även folket och vi här på fb. Om fria mördare går fria då händer snart samma sak igen. Stackars de som bor i trakten vilken rädsla och ångest :-(
Senast redigerad av Nybromannen 2015-06-22 kl. 15:49.
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Just det här att från första början sikta in sej på ett enda spår,tycker jag är ödesdigert för det stänger vägen till funderingar i andra riktningar. Jag undrar hur man utan nån som helst bevisning kan ha en "klar bild av vad som skett". Måste det inte finnas väl underbyggda skäl som också innebär att man funderar kritiskt över de slutsdaser man drar?

Alltför snabba slutsatser utan att se åt något annat håll brukar inte vara så bra.?

Om man nu har satsat fel,då har man missat massor av tid att få rätsida på vad som skett LH.
Det vore fullständigt katastrofalt
Det är lite lätt att känna så, det håller jag med om. Men jag tror yppandeförbudet också kan ställa till det en del för allmänheten (t.ex Flashback och diverse andra hobbyanalytiker); vi får inte veta nåt och då glömmer vi bort att det kan finnas väldigt mycket som åklagarna vet. Det är ju inte så att åklagarna vet lika lite som vi, menar jag.
Medlem
rotesaus avatar
Hovrättsråd Lars Friedner citeras i P4 Skaraborg:
"Vi hoppas kunna lämna beslut idag"
2015-06-22, 15:36
Medlem
kicki.swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Inte för att jag tror att det spelar så stor roll för det här fallet, men jo, de flesta jakthundar funkar utmärkt till agility.

Konstigt att man så sällan ser jakthundar vid träningar och tävlingar då......
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag har svårt att förstå hur man redan nu kan känna sig ganska säker på att det är ett fiasko. Därmed inte sagt att det går att säga motsatsen; att rätt GM är häktade.

Men hur kan man med den lilla info som finns mena att det är ett fiasko? Hur kan man överhuvudtaget ha en bestämd åsikt om huruvida utredningen är på rätt väg, med rätt GM häktade?

Ja, med den lilla information som läckt är detta allt annat än fiasko.

Det viktigaste som har hänt är att man hittade Lisa, så att hon inte var en i mängden av människor som inte hittas. Av vad som framgått så var det risk för att kroppen hade varit borta för alltid om hon inte hittats av polisen och MP.

Anfall är bästa försvar, men är det inte banalt med tanke på sakens allvar?

När en advokat kör rasistkortet, som att klienten är "Litauer" visar det på att omdömet sviktar. Att också påpeka att teknisk bevis saknas i detta skede innan analyserna är färdiga visar på utnyttjande sv okunskap. Som att be om mediaintresse, men med dunkelt syfte.

Skulle advokaten säga att en klient som är häktad för våldtäkt är utsatt för rasism om han är neger eller somalier?

Var går gränsen för att påtala rasism, eller vara rasist? För jag tror inte advokaten vågat använda sig av nationalitet eller ras om en svarta personer varit häktade för detta brott. Alltså är det inte rasism att påtala att en Litauer är häktad.

Eftersom jag utgår ifrån att advokaterna är utbildade jurister i Sverige, så är deras påpekanden i detta skede om skäl för häktning och tekniska bevis väldigt amerikaniserat, som ur en TV serie. För vi har inte den rättsordningen där det är lika svårt som i USA att få någon häktad. Det finns bevis som håller utan att allt är nerkladdat med DNA!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21003920.ab
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Om rättsväsendet lägger locket på så är det något man döljer för allmänheten. Sitter nu rätt personer inne så misstänker väl polisen att antingen har de en medhjälpare som är ute och kan ställa till det. Eller så är de medvetna om att de har fel personer och därmed riktar span på någon annan..

är inte bara ett lock som ligger på utan hela utredningen har vakuumförpackats och hexametriskt tillslutits av åklagaren
åtgärder som knappast stärker allmänhetens förtroende för rättsapparaten

åklagaren uttalade i något sammanhang att man inte hade några andra misstänkta och polisen uttalade ung samtidigt att man inte bedrev spaning efter alternativa GM, därför kan man tänka att de är tvärsäkra på att tekniskt bevisning kommer att binda de häktade vid mordet
2015-06-22, 15:37
Medlem
Enligt en vän ska det finnas påstående om att polisen ska gräva mer på gården?att det skulle finnas fler döda?? Detta är min vän väldigt osäker på men tyckte sig ha hört/läst.......något ni hört nåt om??
2015-06-22, 15:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hur skulle det vara någon annan som hon misstänks skydda, i nuläget?
Det vet jag inte, jag bara reserverade mig för den möjligheten.
2015-06-22, 15:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Besked idag?

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hovrättsråd Lars Friedner citeras i P4 Skaraborg:
"Vi hoppas kunna lämna beslut idag"

Tack för den upplysningen!

Då är det bara att hoppas att HR kommer att lämna besked under eftermiddagen/kvällen. Annars kommer beskedet i morgon tisdag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in