Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är en slak lina att balansera på, när man diskuterar kriminalitet, när det är Litauer som är misstänkta för mordet på Lisa!

Men det är en hemsk kriminalitet som nu drabbar oss, där råheten inte har några gränser, sedan vi öppnade våra gränser!

Där jag bor är det som i övriga Sverige, folk bygger och renoverar och har ett omättligt behov att få olika jobb gjorda. Vi har haft många inbrott, och stölder i samband med att det kommer arbetskraft från Baltikum och Polen. Det verkar "ingå i lönen" att ta med sig verktyg, spana på saker som det går att stjäla.

Det är faktiskt otäckt för man vet bara att man måste låsa och ha en bra försäkring. Saken diskuteras inte, men där jag bor har vi inte haft stölder och inbrott innan alla dessa hantverkare började komma hit. Det är faktiskt riskfritt att komma till Sverige och begå brott, om man håller sig inom vissa gränser, där flickor som Lisa är gränsen.

Ja men man kan inte diskutera fakta i Sverige - då blir man automatiskt rasist. Ordet rasism har mist sin innebörd dessutom. Är nog många som skriker det ordet men som inte vet vad rasist betyder. Men som sagt - det kommer bli värre i Sverige och inbrotten m.m kommer öka.
Här är den andra länken om inbrotten i Kinnekulle och cafét.
http://m.nlt.se/Default.aspx?pageid=0&parentid=0&link=1.4077965

Frun hade ju jobbat där till och från. Och med polisartikeln känns som visst samband

Hoppas länk funkar...viktig artikel
2015-06-22, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
T
Det talas om rasism i stället för brottslighet; inom vissa grupper. Det är ett bekymmer med utländska brottslingar och ligor som söker sig till Sverige. Men det diskuteras inte, då folk hellre tar brottsligheten än debatten!

Det är inte ovanligt att bönder med större gårdar tar arbetskraft utifrån, och det brukar sällan vara större bekymmer än dryckesvanor.

Jag säger det igen, platserna för vart Lisas tillhörigheter påträffats tyder på att det rör sig om två gärningsmän som känner området väl. Jag har svårt att tänka mig en ensam person, som alla i området känner till, skulle riskera att låta sig bli upptäckt på alla platser sakerna blivit spridda.

Lisas tillhörigheter är utspridda på ett sätt som gör platsen för gripandet central om vi utgår från två gärningsmän.
Senast redigerad av BunkaRulle 2015-06-22 kl. 14:37.
2015-06-22, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Det är lite så jag tänker angående mitt tidigare inlägg.Det finns likheter. Jägarkopplingen är intressant teori faktiskt.
Helena hade liksom Lisa hästintresse.
Jag tror ialla fall på kopplingar. För byggden är inte så stor. Och är man inte från byggden är det lätt att det pratas hit och dit. Så att sätta dit gästarbetare är inte så svårt. Men panik måste GM haft oavsett teori. Men det är en teori om man känner till hur det "går till på byggden".

Är det fakta eller ett antagande att Lisa hade häst intresse? Hade hon även hund?
2015-06-22, 14:31
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Skulle det förvåna dig om ett par hantverkare bär eller har ett par handskar tillhands?
Du är en imbecill synligt utan arbets och livserfarenhet, dina mediokra inlägg bevisar detta för alla och envar.
Du är ingen vidare analytiker. Jag har hittills haft 26 olika jobb. Jag blev själv förvånad när jag räknade dom. Förmodligen är jag äldre än dej att döma av ditt omogna påhopp. Ta och titta dej
själv i spegeln och fråga dej själv: vilka är mina livserfarenheter och hur många jobb har jag haft?

Nej. Arbetshandskar förvånar mej inte. Knappast kraghandskar från en motorcyklist heller. Och varför undantar du bilhandskar? Det var inte för varmt den dan i a f. Det blåste kallt i flera dar.
2015-06-22, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Är det fakta eller ett antagande att Lisa hade häst intresse? Hade hon även hund?

Jag har inte läst om att Lisa hade hästintresse, däremot har en av hennes arbetskamrater sådant intresse, apropå förväxlingsteorin.
2015-06-22, 14:35
Medlem
Cubalibre77s avatar
Någon som vet om åklagaren har skyldighet att meddela ev bevismaterial till försvarsadvokaterna?
2015-06-22, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camling
Ja men man kan inte diskutera fakta i Sverige - då blir man automatiskt rasist. Ordet rasism har mist sin innebörd dessutom. Är nog många som skriker det ordet men som inte vet vad rasist betyder. Men som sagt - det kommer bli värre i Sverige och inbrotten m.m kommer öka.
Här är den andra länken om inbrotten i Kinnekulle och cafét.
http://m.nlt.se/Default.aspx?pageid=0&parentid=0&link=1.4077965

Frun hade ju jobbat där till och från. Och med polisartikeln känns som visst samband

Hoppas länk funkar...viktig artikel
Frun hade jobbat där blott vid tre tillfällen, dessutom förra våren.
2015-06-22, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Frun hade jobbat där blott vid tre tillfällen, dessutom förra våren.

Nä, hon hade jobbat mer än så. Och det räcker väl med ett par ggr för att veta vad som finns i ett café. Inbrott för husgeråd, kaffe och blå koppar men inte växelkassa? Inga direkt giriga gärningsmän. Kanske kaffet var slut hos Litauerna?

PS: Detta är med lite ironi i med tanke på alla andras sneda teorier!
2015-06-22, 14:39
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cubalibre77
Någon som vet om åklagaren har skyldighet att meddela ev bevismaterial till försvarsadvokaterna?

Sådant som de misstänkte måste veta för att kunna tillvara ta sin rätt ska överlämnas.
2015-06-22, 14:41
Medlem
Tingsnotariens avatar
Åklagarens objektivitetsplikt

Åklagaren är skyldig att vara objektiv. Det innebär att åklagaren måste förhålla sig helt neutral vid bedömningen av vad som har inträffat och om det kan bevisas i domstol.

Kravet på objektivitet medför att åklagaren har ansvar för att utreda och undersöka även sådant som talar till den misstänktes förmån.

Om en person påstår sig ha varit utsatt för ett brott måste åklagaren t.ex. se till att man kontrollerar trovärdigheten i berättelsen. Har det funnits vittnen på platsen för brottet är det viktigt att så många som möjligt av dessa förhörs så att man får en fullständig bild av vad som hänt. Teknisk bevisning måste självklart vara inhämtad och undersökt på ett riktigt och säkert sätt.

Åklagaren måste vara objektiv även när han eller hon väckt åtal. Under rättegången är det visserligen åklagarens uppgift att bevisa att ett brott begåtts, men skulle det komma fram något som ändrar bevisläget måste åklagaren ta hänsyn till det.
2015-06-22, 14:41
Medlem
Tingsnotariens avatar
Sekretess under pågående förundersökning

Det händer att människor kontaktar Åklagarmyndigheten för att få information om pågående utredningar (förundersökningar), men det är inte ovanligt att s.k. förundersökningssekretess gäller. Detta innebär att uppgifterna i en förundersökning inte kan lämnas ut eftersom detta skulle kunna skada utredningen.

För att en utredning inte ska förstöras eller försvåras är det inte sällan viktigt att de misstänkta inte vet vad vittnen och målsäganden har sagt. Det kan annars finnas risk för att misstänkta försöker anpassa sina berättelser till vad andra personer har berättat. Det kan också leda till att misstänkta eller andra personer försöker påverka målsäganden och vittnen att lämna felaktiga uppgifter till polisen.

Om de misstänkta skulle få information om alla åtgärder polisen vidtagit, eller kan komma att vidta, finns också risk att viktiga bevis förstörs. Det kan även resultera i att misstänkta försöker förmå vänner att ge dem alibin.

I vissa fall kan det också vara viktigt att eventuella vittnen inte har sett foton på misstänkta personer i tidningar, eftersom det kan försvåra arbetet vid utpekanden. Tveksamheter kan uppstå kring om vittnet verkligen känner igen gärningsmannen från brottstillfället eller om det egentligen är från bilder i tidningen.

Förundersökningen blir offentlig när åtal väcks. Om uppgifter inte bedöms skada undersökningen om de offentliggörs, kan åklagaren välja att lämna ut uppgifterna redan under pågående förundersökning.

Sekretess kan även gälla med hänsyn till de inblandade personerna. Uppgifter kan därför vara sekretessbelagda om en enskild person skulle skadas eller lida men av att uppgifterna blir kända. I t.ex. sexualmål lämnar målsäganden ofta känsliga och intima uppgifter som han/hon inte vill att alla ska känna till. I sådana fall kan sekretessen fortsätta att gälla även efter att åtal har väckts. Varje myndighet gör en egen sekretessprövning.
2015-06-22, 14:42
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Båda männen har överklagat häktning och den äldre broderns advokat sågar bevisningen vid fotknölarna. De kan haft oddsen emot sig för att de är Litauer menar hon. I eftermiddag, läs nu, bör åklagaren ta ställning i frågan om fortsatt häktning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in