2015-04-17, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Oavsett om han var hög som ett hus är det ingen förmildrande omständighet. Han har begått ett synnerligen grovt våldsbrott mot en nära anhörig, därefter gått hem och hämtat en spade för att mörda henne. För att sedan lämna henne i ett dike.

Livstid tycker jag.

Håller med dig.
Men känner viss oro om uppgiften att nedkylning
skulle kunnat vara ett skäl till hennes död.
Citera
2015-04-21, 05:13
Medlem
Tycker han kan åka på rättpsyk hellre än fängelse. För som jag har förstått det och utifrån någon halvdan egen erfarenhet av det så är det fan så mycket värre på psyk. Men jag har aldrig setat i något fängelse det är bara vad jag klurat ut.

Tycker det är skönt att han erkänner, men har svårt att förstå att han slog ihjäl henne istället för att ringa ambulans när han kom tillbaka efter 30 minuter. Det är väl det som är vrickat om något, för att han skulle fått frispel i huvudet och schizofrenisk tvivlar jag inte på.
Citera
2015-04-21, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Håller med dig.
Men känner viss oro om uppgiften att nedkylning
skulle kunnat vara ett skäl till hennes död.

Att BO skulle ha dött "en naturlig död" efter misshandeln genom nerkylning och således redan varit död innan GM dunkade henne i skallen med spadjäveln har jävligt lite betydelse. Det finns domar i andra fall där att misshandla någon grovt att sedan lämna någon åt sitt öde att dö likställs med mord eller dråp. Här verkar det ju som han redan trodde han dräpt henne med misshandeln, eftersom han kom tillbaka med spadar.

Det kvittar egentligen, det låter som GM kommer hamna på rättspsyk med särskild utskrivningsprövning. Alltså kommer GM sitta tills han är frisk och ofarlig för sin omgivning, och inte tills han har sonat sitt brott. Brottet i sig styr som bekant inte tiden på rättspsyk, utan snatteri och misshandel kan ge lika lång tid som mord där.
Senast redigerad av nilltre 2015-04-21 kl. 13:31.
Citera
2015-04-22, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Att BO skulle ha dött "en naturlig död" efter misshandeln genom nerkylning och således redan varit död innan GM dunkade henne i skallen med spadjäveln har jävligt lite betydelse. Det finns domar i andra fall där att misshandla någon grovt att sedan lämna någon åt sitt öde att dö likställs med mord eller dråp. Här verkar det ju som han redan trodde han dräpt henne med misshandeln, eftersom han kom tillbaka med spadar.

Det kvittar egentligen, det låter som GM kommer hamna på rättspsyk med särskild utskrivningsprövning. Alltså kommer GM sitta tills han är frisk och ofarlig för sin omgivning, och inte tills han har sonat sitt brott. Brottet i sig styr som bekant inte tiden på rättspsyk, utan snatteri och misshandel kan ge lika lång tid som mord där.

Hoppas du får rätt, att ingen advokat lyckas få det till grovt vållande.
Dråp vore illa nog.

Vad gäller rättspsyk med sup, har jag slutat tro, tacka Gävle för det.
Citera
2015-04-26, 15:48
Medlem
Fast grabben är ung borde han dömmas till 10 år minst. Om droger är inblandade är de inte skäl nog att få de till dråp kan en hoppas. Gick han tillbaks för att hämta spadjäveln oför att gräva ner hon tyder väll det på att han hade uppsåt att döda hon?
Citera
2015-05-15, 18:11
Medlem
Quarrels avatar
Avesta Tidning: Mordmisstänkt till rättspsykiatrisk undersökning
Citat:
Med ytterligare resonemang och citat från den åtalade själv att han ville döda, ansåg åklagaren, att domen ska bli enligt gärningspåståendet, det vill säga mord.

Han föreslog rättspsykiatrisk undersökning, som försvarsadvokaten [namn] instämde i. I sin plädering lyfte han att undersökningen skulle avgöra hans bedömning av uppsåtet för gärningen det vill säga om mord har begåtts.

Den misstänkte förblir i häkte till nästa rättegångsdag som hålls den 15 juni.
Citera
2015-05-18, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Avesta Tidning: Mordmisstänkt till rättspsykiatrisk undersökning
Bra att grabben erkänt .Han vill mena att någen annan tog över kroppen hans demoner-Vet du var man får tag i protokolle?En vill va påläst och bilda sin egena uppfattning.Stackars Ingela och alla närstående
Citera
2015-05-18, 15:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedebyborna
Bra att grabben erkänt .Han vill mena att någen annan tog över kroppen hans demoner-Vet du var man får tag i protokolle?En vill va påläst och bilda sin egena uppfattning.Stackars Ingela och alla närstående
Förundersökningsprotokollet bör gå att köpa från Falu Tingsrätt.
Citera
2015-06-04, 17:48
Medlem
Tänk grabben gick hem för hämta två spadar efter han kört över Ingela mormor sin för att gräva ner hon.Han hade gott om tid för att sinna sig och så skyller han på demoner!
Men de är han som ska leva med vad han gjort hon,de är väll de som blir de riktiga straffe.Tungt mycket tungt.
Citera
2015-06-04, 18:18
Medlem
gnosis50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedebyborna
Tänk grabben gick hem för hämta två spadar efter han kört över Ingela mormor sin för att gräva ner hon.Han hade gott om tid för att sinna sig och så skyller han på demoner!
Men de är han som ska leva med vad han gjort hon,de är väll de som blir de riktiga straffe.Tungt mycket tungt.

Tänk att grabben efter att ha kört över sin mormor Ingela går hem för att hämta två spadar. Avsikten är att gräva ner henne. Han hade gott om tid att besinna sig men skyller på demoner. Nu ska han leva med det han gjort vilket antagligen blir det riktiga straffet..

Jag vill inte vara petig men din svenska är för bedrövlig. Du skämmer ut Hedebyborna. Sven Delblanc vrider sig nog i graven.. Men jag håller med dig.
Citera
2015-06-15, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnosis50
Tänk att grabben efter att ha kört över sin mormor Ingela går hem för att hämta två spadar. Avsikten är att gräva ner henne. Han hade gott om tid att besinna sig men skyller på demoner. Nu ska han leva med det han gjort vilket antagligen blir det riktiga straffet..

Jag vill inte vara petig men din svenska är för bedrövlig. Du skämmer ut Hedebyborna. Sven Delblanc vrider sig nog i graven.. Men jag håller med dig.

Så där ja.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=6190239

Citat:
Den 25-årige man som stått åtalad för att ha dödat en 66-åriga kvinna i Skogsbo i Avesta i slutet av november förra året, har nu dömts för mord.
Mannen ska överlämnas till rättspsykiatrisk vård. Det har Falu Tingsrätt beslutat idag, men själva domen blir offentlig först om en vecka.

Citera
2015-06-22, 12:29
Medlem
http://avestatidning.com/nyheter/nyheter/1.3029034-25-aring-doms-for-mord-pa-sin-mormor

Citat:
Citat:
Tingsrätten dömde honom till tvångsvård med särskild utskrivningsprövning. 25-åringen tvingas även betala skadestånd till fyra personer som drabbats av brottet på sammanlagt 200 000 kronor.
Enligt den dömdes advokat ligger snittiden på vården för liknande brott på mellan sju och åtta år.
– Det är en lång behandling och det är viktigt att tänka på, säger Per Borgblad.
De kommer inte överklaga domen.
– Nej, han är nöjd med påföljden, säger Per Borgblad.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in