2015-06-22, 11:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Fakta = Bekräftad information. Benämningen är helt korrekt, men du kanske har ett ännu bättre förslag?
"Fakta" användes om HR:s kommande beslut i häktningsfrågan, eller vad detta beslut grundar sig på. - "Allehanda stoff" vore en riktigare benämning. - Sedan kan man ju säga att själva beslutet kan betraktas som fakta.
2015-06-22, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jag vet inte längre med detta, så jävla luddigt alltihop.
Mina tankar nu på morgonen:

1. Vi visste väl redan att brodern också överklagat? Eller är det först idag som de skickat in överklagan? http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/broderna-overklagar-haktningsbesluten

"I torsdags överklagade den yngre brodern att han häktats på sannolika skäl misstänkt för mord.
– Han är missnöjd med att vara häktad efter som han anser sig vara oskyldig, sa hans advokat Thomas Ört till Expressen.
Samma dag skickade den 35-årige äldre broderns advokat, Inger Rönnbäck, in sitt överklagande men det registrerades först på måndagen hos tingsrätten.
"NN förnekar all inblandning i aktuell händelse. Med hänsyn till yppandeförbudet hänvisar jag i övrigt till hans uppgifter inför tingsrätten", står det i överklagan."
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Micro113: Att skydda sin närmaste familj drar ner graden ibland så att den som skyddat brottslingen i slutändan helt frias.

Jovisst. I got it. Men här rör det ju sej om hennes närmaste familj. Jag tycker att nånting skevar
i åklagarens misstankegrad kontra rubriceringen. Något är ordentligt sjuk i denna rättssamhällets attack mot denna litauiska familj.
Inte hennes närmaste familj - utan brottslingens närmaste familj, och ditt räknas både bror och fru.

Grovt säger alltså att hon misstänks för att aktivt dölja brottet genom handling. Tex att vara med och undanröja bevis.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:

1. Vi visste väl redan att brodern också överklagat? Eller är det först idag som de skickat in överklagan? http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/broderna-overklagar-haktningsbesluten

2. Advokaten vill såklart, oavsett, spela på att klienten är oskyldig, är det inte så advokater fungerar när deras klient nekar?

3. Vad talar för att det finns teknisk bevisning och att den framkommer under hovrättens förhandling? Yppandeförbudet skulle jag säga.

Ja, som sagt, detta är väldigt luddigt, och om det endast rör sig om vittnesmål mot MGM så kommer de allihop släppas idag! Då har vi ett mord som antagligen inte kommer bli uppklarat - Helena all over känns det som.

1. Båda bröderna överklagade i fredags men prövningen av deras överklaganden kommer med största sannolikhet ske idag.

2. Det är absolut så de fungerar och det har jag inget att invända mig emot.

3. Ja yppandeförbudet gör att vi vet väldigt väldigt lite, vilket är bra!

Hur som helst så har åklagaren viss bevisning och vi får se om hovrätten tycker den är stark nog för att hålla bröderna häktade på sannolika skäl. Som jag sagt i några dagar nu är detta en intressant hållpunkt i detta fall.
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Jag är besviken på,flashback. Här får man alltid reda på allt först i vanliga fall men i det här,fallet så är det stendött. Vart är alla människor som känner LH eller är bekanta med LH eller som rört sig i hennes nörhet? Vafan måst ju finnas någon som kan berätta om hur LH var som person? Hur var hon dagarna , veckorna, månaderna innan? Någon drog upp en teori om att hon kanske tagit sitt eget liv. Det låter inte helt otroligt. Men nån måste kliva fram snart.
2015-06-22, 11:52
Medlem
När förväntas HRs beslut komma? Ursäkta om det redan framgått tidigare.
2015-06-22, 11:52
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
"Fakta" användes om HR:s kommande beslut i häktningsfrågan, eller vad detta beslut grundar sig på. - "Allehanda stoff" vore en riktigare benämning. - Sedan kan man ju säga att själva beslutet kan betraktas som fakta.

Nej, "fakta" i detta fall var i relation till huruvida Lisas kropp blivit styckad eller inte. Återgå till det inlägget jag besvarade så se du i vilket avseende jag använde begreppet "fakta".
2015-06-22, 11:53
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
När förväntas HRs beslut komma? Ursäkta om det redan framgått tidigare.

Bör komma idag.
2015-06-22, 11:54
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Att "invänta fakta",, då genom Göta HR´s utslag är då, precis som du säger själv nu, en korrekt benämning. Eller - det är vad man kan säga iaf...?

Nog med styrkemätande ordbajs och dolda agendor.

Det hela handlar om ej styrkta uppgifter, inte "allehanda stoff" (vilket du förövrigt hittar gott om i tråden)
Ja, själva beslutet är att betrakta som fakta, om man så vill.
2015-06-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Jag är besviken på,flashback. Här får man alltid reda på allt först i vanliga fall men i det här,fallet så är det stendött. Vart är alla människor som känner LH eller är bekanta med LH eller som rört sig i hennes nörhet? Vafan måst ju finnas någon som kan berätta om hur LH var som person? Hur var hon dagarna , veckorna, månaderna innan? Någon drog upp en teori om att hon kanske tagit sitt eget liv. Det låter inte helt otroligt. Men nån måste kliva fram snart.

ska Lisas kompisar/familj skriva här för att stilla FB-gamarnas nyfikenhet?
2015-06-22, 11:55
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Inte hennes närmaste familj - utan brottslingens närmaste familj, och ditt räknas både bror och fru.

Grovt säger alltså att hon misstänks för att aktivt dölja brottet genom handling. Tex att vara med och undanröja bevis.
Då diskuterar du en annan person; nämligen eventuell GM. Mitt resonemang har hela tiden kretsat
runt kvinnans häktning. Jag hoppas vi är överens om det. Viktigt att hålla isär GM och den som skyddat honom.
2015-06-22, 11:55
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

2. Advokaten vill såklart, oavsett, spela på att klienten är oskyldig, är det inte så advokater fungerar när deras klient nekar?

3. Vad talar för att det finns teknisk bevisning och att den framkommer under hovrättens förhandling? Yppandeförbudet skulle jag säga.

Ja, som sagt, detta är väldigt luddigt, och om det endast rör sig om vittnesmål mot MGM så kommer de allihop släppas idag! Då har vi ett mord som antagligen inte kommer bli uppklarat - Helena all over känns det som.

Advokater brukar sällan, även om det händer, uttala sig personligt om att dennes klient är oskyldig. Däremot kan de uttala sig om att deras klient hävdar att denne är oskyldig.

I detta fall så hävdar väl inte advokaten att klienten ska släppas för att denne är oskyldig utan för att det saknas bevisning som talar för att klienten är eller kan vara skyldig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in