Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 23:16
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Okey, snabbare än jag trodde.
Tack för svaret!

Ingen orsak och som sagt, det räcker med 2-3 extra vittnesförhör, p.g.a. tolkningen, så får man lägga på en dag
2015-06-21, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Sökte denna tråd på namnet Axvall, det lilla samhället där bilen hittades, och hittade info att dessa två, som tidigare nämds som misstänkta, bor eller har bott i Axvall!!! (och som jag tidigare nämt så bor även Cafe ägren Lena i Axvall)

joh*n.v*dman (*=a)

H*nrik V*berger

Ang hur bilen (Mercedes) var gjömd när den hittades:

https://www.facebook.com/pages/%C3%84ngslyckan/121404814675112

Thoma* Sjökvis* "Bilen är låst och var helt övertäckt med granar som dom brutit ner."
Området förefaller ha en relativt hög brottslighet med flera inbrott i trakten än man kanske vill tro, den bil som diskuteras förefaller tillhöra en 41 årig man hemmahörande i Töreboda, men jag förstår inte riktigt varför den skulle vara aktuell här i sammanhanget. En automatväxlad bensinlåda, som måhända skulle tilltala underårig utan större körvana, i övrigt kanske ingen typisk rånarbil.

Fordonsidentifikation
Registreringsnummer: ECZ35+Högsiffra
Fabrikat: MERCEDES BENZ E240
Typ:
Färg: MBLÅ Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1998 Fordonsslagsklass: I
Identifieringsnummer: 2102611A626313
Typgodkännandenummer: e1*93/81*0033*08
Typgodkännandedatum: 1997-12-01
Fordonskategori EU: M1
Senaste EU-regbevis del 1: 2015-06-09
Senaste EU-regbevis del 2: 2015-06-09
Handelsbeteckning:
Upplysningar:

Uppgifterna kommer helt och hållet från den som ursprungligen la upp dem på facebook och i början också fotograferade in i kupen. Där ligger några plåtar upp och ned, den som ser hur skuggan faller kan också mycket lätt se registreringsnumret på plåtarna, då modelbeteckning etc förefaller stämma kan det vara frågan om äkta plåtar. Verkar dock vara ett irrspår i det stora hela.

Dock kan vi notera att den som hittade bilen själv har blivit av med egna fordon sedan upptäckten, så visst verkar det finnas en hel del okynne och stölder i den lilla bygden med omnejd.

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4077965-flera-inbrott-pa-kinnekulle
— Det är inbrott här i bygden hela tiden. Det var inte längesedan kaféet hade inbrott, berättar Johnny, en av grannarna i området.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Ursäkta om jag lägger mig i men vi är medvetna om att det ovanstående endast gäller om sådant ansvar delegerats från regeringen t.ex. polisen? Men det kanske ni redan gått igenom
Det gäller inte om det har delegerats av polis, en polis kan inte delegera rätten att söka i bostad, gård, bil etc på misstanke (eller som i detta fall tom förutsättningslöst) till en civilist.
De kan ta hjälp i sökandet av civilister - vilket är något annat.
I det här fallet hade fastighetsägaren gett tillstånd för polisen och frivilliga att söka i lador, tomma hus etc.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är inte sannolikt att de skulle fria för intrång eftersom det då inte handlar om nöd utan gissningslekar i hopp om att träffa rätt.

Man får ju inte posta oneliners, i så fall hade jag tänkt mig bara den här ....

Så jag måste ju skriva lite till, om någon ropar på hjälp och någon hör det, så är det inte en gissning, det är en konkret omständighet som starkt talar för att någon är i behov av hjälp. Då sökarna inte känner till Martorp så vet de inte riktigt var hjälpropet kommer ifrån, de söker tills de hittar den hjälpbehövande, vad är det du inte förstår?

Nu har det inte hänt i det här fallet, och så länge ingen befogad misstanke om att den eftersökte fanns i en bostad så fanns det inte heller inte skäl att gå in i en bostad.

Vi behöver inte tjöta mer om det här för jag vet redan nu att du aldrig kommer att förstå att du inte vet vad du pratar om, skona resten av skribenterna, de vill förmodligen inte ha femtio sidor till om det här.
2015-06-21, 23:19
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det gäller inte om det har delegerats av polis, en polis kan inte delegera rätten att söka i bostad, gård, bil etc på misstanke (eller som i detta fall tom förutsättningslöst) till en civilist.
De kan ta hjälp i sökandet av civilister - vilket är något annat.
I det här fallet hade fastighetsägaren gett tillstånd för polisen och frivilliga att söka i lador, tomma hus etc.

Nej jag menade om det delegerats från regeringen till en sådan myndighet som har rätt att efterforska personer, såsom polis.
2015-06-21, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
"Annan byggnad" omfattar även ödehus. MPS har alltså inte rätt att klampa in och leta efter försvunna personer. Men om de riskerar påföljd är en annan sak.
Polisen hade fri tillgång till allt som tillhörde säteriet enl. AJ, det torde innefatta även MP.
2015-06-21, 23:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man får ju inte posta oneliners, i så fall hade jag tänkt mig bara den här ....

Så jag måste ju skriva lite till, om någon ropar på hjälp och någon hör det, så är det inte en gissning, det är en konkret omständighet som starkt talar för att någon är i behov av hjälp. Då sökarna inte känner till Martorp så vet de inte riktigt var hjälpropet kommer ifrån, de söker tills de hittar den hjälpbehövande, vad är det du inte förstår?

Nu har det inte hänt i det här fallet, och så länge ingen befogad misstanke om att den eftersökte fanns i en bostad så fanns det inte heller inte skäl att gå in i en bostad.

Vi behöver inte tjöta mer om det här för jag vet redan nu att du aldrig kommer att förstå att du inte vet vad du pratar om, skona resten av skribenterna, de vill förmodligen inte ha femtio sidor till om det här.
Jo, om du inte kan identifiera ljudkällan är det en gissning. Du får alltså inte söka igenom alla lägenheter i ett höghus bara för att du hört någon ropa på hjälp därifrån.
2015-06-21, 23:21
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa.Holm
Nu är jag ingen våldtäktsman, men det säger ju sig själv att det är mer intressant att våldta en söt tjej än en ful.
Bara om du fortfarande gör en koppling mellan sex och våldt. Flest våldt. begås i krig o fängelser o har inget med skönhet stt skaffa. Det är inte sex alls utan ångest frustration o behov av att återfå makt som driver. Kan, ibland utlösas under sexakt om man inte får erektion eller blir nobbad. Men rubbad är personen utan tvivel.
2015-06-21, 23:24
Medlem
Är det inte någon av litauerna så tror jag det är en lustmördare som hade vägarna förbi, sånt har hänt förr!!
2015-06-21, 23:26
Medlem
Är det någon som kan ta reda på vilka personer som jagade på dessa marker??? Eller hur man kan ta reda på detta.
2015-06-21, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bikergirl
Är det någon som kan ta reda på vilka personer som jagade på dessa marker??? Eller hur man kan ta reda på detta.

...bra fråga...är dom jägare så har dom inte så ont av att döda precis....
2015-06-21, 23:30
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Området förefaller ha en relativt hög brottslighet med flera inbrott i trakten än man kanske vill tro, den bil som diskuteras förefaller tillhöra en 41 årig man hemmahörande i Töreboda, men jag förstår inte riktigt varför den skulle vara aktuell här i sammanhanget. En automatväxlad bensinlåda, som måhända skulle tilltala underårig utan större körvana, i övrigt kanske ingen typisk rånarbil.

Fordonsidentifikation
Registreringsnummer: ECZ35+Högsiffra
Fabrikat: MERCEDES BENZ E240
Typ:
Färg: MBLÅ Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1998 Fordonsslagsklass: I
Identifieringsnummer: 2102611A626313
Typgodkännandenummer: e1*93/81*0033*08
Typgodkännandedatum: 1997-12-01
Fordonskategori EU: M1
Senaste EU-regbevis del 1: 2015-06-09
Senaste EU-regbevis del 2: 2015-06-09
Handelsbeteckning:
Upplysningar:

Uppgifterna kommer helt och hållet från den som ursprungligen la upp dem på facebook och i början också fotograferade in i kupen. Där ligger några plåtar upp och ned, den som ser hur skuggan faller kan också mycket lätt se registreringsnumret på plåtarna, då modelbeteckning etc förefaller stämma kan det vara frågan om äkta plåtar. Verkar dock vara ett irrspår i det stora hela.

Dock kan vi notera att den som hittade bilen själv har blivit av med egna fordon sedan upptäckten, så visst verkar det finnas en hel del okynne och stölder i den lilla bygden med omnejd.

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4077965-flera-inbrott-pa-kinnekulle
— Det är inbrott här i bygden hela tiden. Det var inte längesedan kaféet hade inbrott, berättar Johnny, en av grannarna i området.

Tack för info, men den bilen du har upplysningar på kan ju inte vara den upphittade Mercedes som finns på bilderna för det är ju en stationcar och det är "MERCEDES BENZ E240" ju inte, eller har jag fel?

Han som hittade bilen skriver ju också at nummerplåtarna tillhör en annan bil än den upphittade samt att "Går inte att se chassinummret alls".

Hans kommentarer kan läsas här:

https://www.facebook.com/pages/%C3%84ngslyckan/121404814675112
Senast redigerad av Theforeigner 2015-06-21 kl. 23:40.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in