Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-21, 22:50
Medlem
[quote=Jills|53783145]De som jobbar på gården bör ha nyckel. Hur många de är vet jag dock ej, men minst två. Men de misstänkta jobbade väl för Jönsson, som har både Blomberg och Martorp? Då kanske de har nycklar till Martorp också. Eller är jag helt ute och cyklar?[/QUOTE
Jag också tror att bröderna hade tillgång/nyckel till flesta platser som ägs av Jönsson.
2015-06-21, 22:51
Medlem
Tingsnotariens avatar
Som Micro nämnden ges alltså inte ens polisen med stöd av reglerna om husrannsakan rätt att fritt klampa in hos vem som helst (dvs. hos folk som inte är skäligen misstänkta för brott), såvida det inte finns synnerliga skäl. Även en polis måste således i detta fall falla tillbaka på nödbestämmelserna.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inte vet jag, men hur många laduförmän finns det? På Blomberg och Martorp?

Vet du vem som arrenderar mark på Martorp?

Ingen aning faktiskt. Men man borde väl ha en förman på varje gård? Skulle jag tänka mig iaf.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Mbps framhävs ju som värsta FBI agenter! Tänk på att de antagligen bara är frivilliga rasistiaka bönder!
-"den jävla blatten såg konstig ut"
-" han tittade ner i marken"
- "dom springer, fast vi bara ville kolla dom"

Som jag sagt förut så kanske Gm gick med och sökte och ville dra uppmärksamheten till Litauerna. Är det långsökt?
2015-06-21, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Hon hade en vit/rosa seglarjacka från HL.

En person som varit med MPS PM:ade mig tidigare och sa att hjälmen ska ha hittats vid nån kyrka.

Samma person uppgav att de stött på lituaerna flera gånger under sökningarna varpå de sagt att de "letat efter sin katt"

Husaby kyrka ligger ju bara ca 2 km söder om Martorp. En av Sveriges vackraste kyrkor. LH måste ha åkt Till Blomerg förbi denna kyrka då på Söndag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Husaby_kyrka
2015-06-21, 22:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Som Micro nämnden ges alltså inte ens polisen med stöd av reglerna om husrannsakan rätt att fritt klampa in hos vem som helst (dvs. hos folk som inte är skäligen misstänkta för brott), såvida det inte finns synnerliga skäl. Även en polis måste således i detta fall falla tillbaka på nödbestämmelserna.
Vad gäller ödehus? Lagen ger inget undantag, men om man inte orsakar skada så utdöms inget skadestånd, och brottet bör betraktas som försumbart.
Medlem
Det verkar ju som att de misstänkta bröderna har haft stor förtroende hos Jönsson så då har de säkert haft nycklar till de flesta ställen, inklusive Martorp där LH hittades. Kanske har de till och med varit där och jobbat någonting under åren, och inte bara vid Blomberg.
Medlem
Är det någon som vet om Jönsson ägde jaktmarker runt omkring och vilka som jagade där?
2015-06-21, 22:54
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Jo men färden tycks ha fortsatt på småvägar över åkrar och genom Blomberg.
Om du menar före dådet? småvägarna du kallar dem är genomfart till välbesökta platser. Du vaknar inte av att en främling kör där kl 18. en söndag, dels sover du inte än dels skulle du alrig sova isf. Om du menar efter dådet? och den lilla vägen där fynden gjordes passerar man inget hus utom mgm.
2015-06-21, 22:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Om det finns starka misstankar så är det bara att gå in för vem som helst med andra ord.

Nej. Även om någon av Lisas saker hittats kring området så får vem som helst inte gå in var som helst där i kring. Tror även du skulle stå på mycket tunn is om du hävdade inför någon som frågar vad fan du gör i dennes uthus om du försöker hävda att polisen sagt att du får. Även om du själv är övertygad om att du får.
2015-06-21, 22:56
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad gäller ödehus? Lagen ger inget undantag, men om man inte orsakar skada så utdöms inget skadestånd, och brottet bör betraktas som försumbart.

28:3 I en lokal som är tillgänglig för allmänheten får för ändamål som avses i 1 eller 2 § husrannsakan ske också i annat fall än som avses där.
I en lokal som brukar användas gemensamt av personer som kan antas ägna sig åt brottslig verksamhet får för ändamål som avses i 1 eller 2 § husrannsakan ske, om det förekommer anledning att brott har förövats för vilket det är föreskrivet fängelse ett år eller däröver och det finns särskild anledning att anta att ändamålet med rannsakningen kommer att uppfyllas. Detta gäller dock inte lokal som huvudsakligen utgör bostad.
Bestämmelsen i andra stycket gäller också utrymmen och fordon som finns i omedelbar anslutning till lokalen och brukas av dem som använder lokalen

Det gäller för en polis, om det gäller en privatperson så kan man i dessa fall stödja sig på allemansrätten. Man bör således inte anses ha begått något brott om man klampar in där.
2015-06-21, 22:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, den där lagen ger inte rätten att delegera till frivilliga. Utan räddningsledaren kan delegera nedåt i personalen.

Det står alltså inte "till samtliga medverkande i insatsen".

Jo, det står medverkande, har du svårt att förstå vad det ordet betyder?

Och läs med fördel hela lagen så ser du paragrafen i en kontext, lösryck inte.

LOS
Tjänsteplikt

1 § När det behövs, är var och en som under kalenderåret fyller
lägst arton och högst sextiofem år skyldig att medverka i
räddningstjänst, i den mån hans eller hennes kunskaper, hälsa
och kroppskrafter tillåter det.

Tjänsteplikten fullgörs på anmodan av räddningsledaren.

Räddningsledaren kan delegera denna rätt till precis vem fan hen vill så länge kravet i den här paragrafen är uppfyllt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in