Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 19:26
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solar47
Det här är väldigt intressant. Men länken till kartan var bilen hittades funkar inte!

Hoppas den här funkar:

https://www.facebook.com/pages/%C3%84ngslyckan/121404814675112
2015-06-21, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Jag som alltid bott i storstad vet inte mycket om livet på landet, vilket du och några till däremot verkar göra. Är det vanligt att folk har privata grisar? Är det lagligt? Är det lagligt att utfordra privata grisar med avfall från affärer etc?

Vi har 5 "privata" grisar som delvis utfodras med restaurangmat, rester från affärer m.m.
Tillåtet? Nej, det finns "regler" då staten vill ha momspengar och skatt för våra grisar
Det är mycket vanligt här på vischan!
2015-06-21, 19:30
Medlem
Citat:
Jag som alltid bott i storstad vet inte mycket om livet på landet, vilket du och några till däremot verkar göra. Är det vanligt att folk har privata grisar? Är det lagligt? Är det lagligt att utfordra privata grisar med avfall från affärer etc?

Jag vet inte, kanske får man ha en liten gris på tomten och mata den med vad som helst? Men det finns ingenting som talar för att dessa litauer skulle ha jobbat som grisbönder på nätterna. Som jag förstått så jobbade de långa dagar för sin arbetsgivare AJ och tjänade ganska bra.
2015-06-21, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Jag tror inte det här fallet är så komplicerat. sms behöver absolut inte vara skickat av Lisa. Något kan ha hänt före 18.10. Brottsplatsen är caféet eller strax intill. Att hon sedan hittas på annan gård visar ju bara på att någon fått i uppdrag att ta hand om den döda kroppen. Så jag är alldeles övertygad att fler är inblandade, några som verkar och bor i området. Jag tror varken på våldtäkt eller överfall eller bortrövade. Hjälmen är mordvapnet.
Dessutom tror jag att gärningsmannen kommer visa sig vara en kvinna !

Hjälmen, av en kvinna, i caféet. Lirat mycket cluédo?

Skämt åsido, det vore väl ändå osannolikt om hjälmen skulle vara mordvapnet? Då skulle det funnits blodspår rätt mycket blodspår vilket vi borde ha hört.
2015-06-21, 19:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Visserligen tjänade de tjugotusen i månaden, vilket är mycket pengar i Litauen, men i Sverige är det dyrt att leva och det är väl inte otroligt att de extraknäckte med illegal grisuppfödning för egen och andras räkning?

Någon skrev att man kunde be gästarbetare om vad som helst och de gjorde det. Säkerligen en överdrift men också en träffande beskrivning av deras situation. Men det är bara spekulationer från min sida och jag ser gärna att det kommer fram fakta som talar emot.

Är det någon som vet om de brukade traktorer ibland efter ordinarie arbetets slut?

Skulle inte förvåna om de skulle ha möjlighet att hyra diverse maskiner av någon de jobbat hos. Så är det på "landet", och folk med de typen av jobb behöver ofta frakta skrymmande saker, isolering till några kvadratmeter klämmer man inte in i en Renault Clio.

Men vad menar du med illegal grisuppfödning?
Om man föder upp djur för eget behov och kanske några bekanta så gör man det inte på kommersiell basis och därmed är inte verksamheten att betrakta som näringsverksamhet. Det betyder INTE att verksamheten är "olaglig" på något sätt. Det betyder att man gör något för privat bruk och därmed inte har avdragsrätt för kostnaderna i verksamheten och exempelvis moms får kostnadsföras men det kan ju vara lönsamt i så mån att de får billigare mat och kanske tycker det är trevligt med djur. Det är inte så att allt som man inte gör som företagare är olagligt.
2015-06-21, 19:31
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Rimligt antagande att någon har utövat tillsyn av djuren.

Om bröderna inte jobbar på Martorp just nu så ska de trots det alltså haft full vetskap om hur folk kommer och går där på gården och riskerar att ertappas med att hantera ett lik där, ska man tro på det?

Jag skulle säga att det är fullständigt säkert att någon haft tillsyn om det finns nötkreatur på gården. (Sön-Fre)

Men annars bör man inte tro någonting, än så länge. "Rohna" har tidigare grovt beskrivit hur fördelning av djur sett ut på gården, men det går inte att spinna vidare på någonting konkret.

Yppandeförbud gäller i delarna kring var kropp har hittats samt var fynd har hittats vid denna gård.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-21 kl. 19:33.
2015-06-21, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Rimligt antagande att någon har utövat tillsyn av djuren.

Om bröderna inte jobbar på Martorp just nu så ska de trots det alltså haft full vetskap om hur folk kommer och går där på gården och riskerar att ertappas med att hantera ett lik där, ska man tro på det?

Om dom jobbat där i flera år, kanske upp till sex år, så lär man sig vilka rutiner som gäller. Men det är klart ett viss osäkerhet finns ju. Att någon dyker upp oförhappandes. Samtidigt verkar förtroendet för dessa bröder vara genuint stort.
2015-06-21, 19:32
Medlem
Känner någon till liknande fall där minst två misstänka gärningsmän efter en veckas tid fortfarande nekar till alla misstankar?

Sarnecki uttalar sig.
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2753829-sarnecki-typiskt-att-broderna-misstanks
2015-06-21, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Hoppas den här funkar:

https://www.facebook.com/pages/%C3%84ngslyckan/121404814675112

Volvo?
2015-06-21, 19:33
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazzmon
Vi har 5 "privata" grisar som delvis utfodras med restaurangmat, rester från affärer m.m.
Tillåtet? Nej, det finns "regler" då staten vill ha momspengar och skatt för våra grisar
Det är mycket vanligt här på vischan!
Det vore väl något för ekonomiskt sinnade gästarbetare då? Skulle betrodda arbetare kunna tänkas "gömma" sina grisar bland andra grisar? Är lagliga grisar tydligt märkta?
2015-06-21, 19:34
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Varför hakar folk upp sig på Martorp då?
Nåt av betydelse har de funnit där, det är jag helt med på, har ju sett både bilder och stream därifrån.
Men rent hypotetiskt skulle BO lika gärna kunnat hittats där jag hörde hundskall (finns förklarat i mina tidigare inlägg)?

http://www.skaraborgslanstidning.se/article/har-hittades-17-ariga-lisa-holms-kropp/

Bilden i reportaget är från Martorp.
2015-06-21, 19:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om dom jobbat där i flera år, kanske upp till sex år, så lär man sig vilka rutiner som gäller. Men det är klart ett viss osäkerhet finns ju. Att någon dyker upp oförhappandes. Samtidigt verkar förtroendet för dessa bröder vara genuint stort.

Jag menar bara, de kan inte vara säkra på hur statusen på djuren är just för tillfället, kanske sjuka djur eller någon som ska kalva eller vad som helst, och att någon kan komma för att titta till dem, en veterinär kanske. Mycket riskabelt att hantera ett mordoffer på en sådan plats om man inte vet till hundra procent att ingen kommer, och inte ens det är en garanti för att ingen dyker upp. Den som rimligtvis vet mest om statusen på Martorp är ju den som basar där.
Senast redigerad av OY 2015-06-21 kl. 19:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in