Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 16:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Fast hur kom denna diskussionen ens in i bilden? Är det någon som har sett Snatch eller är det en ytterligare kartläggning för att binda personer till caféet? I detta fall då en bonde som fick överblivna rester från caféet till grisarna?

Jag känner att jag har noll förmåga att hålla koll på alla teorier och allt som diskuteras nu...

Avstickare från diskussion om vilken verksamhet som drivs kring platsen. Kobönder hämtar ju aldrig överbliven mat. Många grisbönder gör väl det inte heller. Många månskensbönder kan nog ha blandad djurbesättning (att man inte lever av farmandet utan har det som bisyssla och då kanske man har ett par grisar för husbehov även om man bedriver hästverksamhet).
2015-06-21, 16:43
Medlem
Det som skulle kunna peka på att det var planerat är att Lisa kör hem
själv för första gången. Avskyr även slumpen att någon träffar henne första gången då hon är i livet. Kan någon gått och talat om det för andra i byn och Gm sedan får höra talas om det och ser sin chans? Eller visste Gm om det sedan långt tillbaka?
Senast redigerad av Nybromannen 2015-06-21 kl. 16:49.
2015-06-21, 16:44
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
Finns 2 st. mindre dammar i närheten av Martorp (båda ca 500 - 600. i från).
Samt en liten gård (hovsgärde) som ligger 100-200m från Martorp.

http://www.hitta.se/kartan!~58.54022,13.35929,16z/tr!i=Kh1rXXIl
Möjligt, men jag svarade huvudsakligen på frågan om de femhundra metrarna som nämnts ett antal gånger. Vad de hittade eller exakt var det var framgår inte. Meningslöst att spekulera, tycker jag.
2015-06-21, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Finns det någon länk där man läsa om det?

Bilen bogserades bort. Bekräftades av media. Från början fanns bilen på parkeringen utanför mgms hus. Vid senare bilder var den inte kvar. Nån reporter hade sett den bogserats bort också.
2015-06-21, 16:45
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bodychoke
Låt mig upprepa mig om grisarna

Bolaget som enligt uppgift äger Martorp (http://www.proff.se/foretag/gum-egendom-kommanditbolag/k%C3%A4llby/boskap/10628353-1/) sysslar inte med grisuppfödning.

Det finns i princip ingen anledning som helst att tro att hon skulle blivit grismat och är en helt meningslös diskussion.
Användaren som var från Kinnekulle och hade hört sig för i trakten angående grisspåret sa ju att det inte var Martorp utan Hovsgärde som var platsen hon hittades. Enligt användaren så var det grisuppfödning på Hovsgärde. Går detta att kolla upp på något sätt?

http://www.hitta.se/kartan!~58.53922,13.36942,17z/tr!i=bAsJJNoz
2015-06-21, 16:47
Medlem
gulaLejonets avatar
vet vi när obduktions protokollet offentligörs så man vet dödsorsaken?
2015-06-21, 16:48
Medlem
Första posten här, innehållandes ett eventuellt långskott:

Hjälmen: Om LH vid ankomsten till jobbet lämnade den hängande på ex vis styret på mopeden, är det väl inte omöjligt att någon under dagen medvetet tagit den, med uppsåt att fördröja hennes avresa?

När LH skall åka hem blir hon därför tvungen att leta efter den. Först inne på cafét, om det var möjligt, men sedan i en vidare cirkel då hon misstänker att någon kanske jävlats med henne. Kanske fanns den inne i ladan?

Resten kan man spekulera vidare i.

Det var väl allt jag hade att komma med.
2015-06-21, 16:49
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Någon annan än jag som noterat att Expressen i deras senaste artiklar skriver att bröderna misstänks för att ha rövat bort och mördat Lisa Holm.

Det har vad jag känner till inte läckt några uppgifter om att så skulle vara fallet. Ingenstans har jag läst om att polisen tror att hon rövats bort, men så kan ju vara fallet.

Jag har följt denna tråd sen starten och det har nästan uteslutande pratats om att hon ska ha bragts om livet i ladan.

Vad tror ni om Expressens senaste omskrivningar, vet de att hon rövats bort?

Det skulle väl i såfall vara fyndplatsen för kroppen som är mordplatsen då, vilket skulle förklara varför man inte transporterat kroppen längre.

Det känns väl osannolikt att man skulle tagit hennes liv vid ladan och sedan kört kroppen endast till martorp när man hade kunnat köra henne så långt bort som möjligt istället.

Den ursprungliga misstanken var ju människorov - tror du inte det kan komma därifrån?
2015-06-21, 16:49
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Kan du visa originalkällan?

Det blir ju lite tight med tid om de skulle ha hunnits ikapp och sedan gått ut för att fiska (en av dem.)
Fyndet gjordes strax före 19.00.
19.45 anlände polisen till brödernas bostad.
I samband med att trion greps och häktades beskrevs situationen såsom jag lade fram den, av polis och media. Inget har tillkommit sedan dess. Huruvida en broder var ute fiskade vet jag inte om det nämnts annat än i denna tråd.
2015-06-21, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Jag har förstått det som att bröderna observerades i närheten av fyndplatsen och betedde sig underligt för att sedan avvika. Polisen fick reda på det och drog efter dem i riktningen de setts gå, och hittar dem efter femhundra meter. Där får de visa ID och blir fotade och antagligen till viss del utfrågade. De släpps och går hem. Man hittar något som kan knytas till Lisa i närheten där MGM observerades. Polisen åker hem till dem och griper dem. Strax efter hittas kroppen.

Stämmer att det är min personliga tolkning utifrån att ha följt samtliga liverapporteringar den dagen. Id-kontrollen sändes live av expressen. Kan inte till 120% säga att det var bröderna, men med facit i hand med metrar och tider hit och dit, händelseförloppet i sig, osv, är jag 98% säker på att det var dem.
Expressens Johan Rånge kanske vet.
Senast redigerad av julusa 2015-06-21 kl. 16:55.
2015-06-21, 16:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet

Protokollet som sådant blir inte offentligt förrän ett ev. åtal. Även då kan det i vissa delar bli sekretessat.Blir det aldrig något åtal mot någon person blir inte heller protokollet offentligt.

Däremot kan åklagaren välja att offentliggöra delar av rättsläkarens slutsatser om han vill under pågående utredning. Det kan vi bara gissa om ifall han kommer att göra.
2015-06-21, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
Det torde väl ske i FUP, som blir offentligt i samband med att åtal väcks. Ibland bjuder polisen på syftningar innan, om det inte anses skada förundersökningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in