2015-06-19, 10:13
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankRosenquist
var håller han hus idag?

han bor i sverige
Citera
2015-06-21, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Massmördaren Mattias Flink har suttit i fängelse i 16 år.
Nu vill han veta när han kan släppas.
I dag hålls förhandlingar i Örebro tingsrätt om att tidsbestämma hans livstidsstraff.
Mattias Flink har suttit 16 år i fängelse och han firade 8 mars i år sin 40-årsdag i fängelset.
I dag ska han övertyga rättens ledamöter om att han ska få släppas fri från fängelset.

-

Mattias Flink sköt ihjäl sju människor en sommarnatt 1994 och dömdes till livstids fängelse.

Han beskrivs som en skötsam fånge och risken för återfall i brott anses vara låg. Kriminalvården har tidigare beskrivit honom som "exemplariskt skötsam" och han sitter på den relativt fria Beatebergsanstalten utanför Trångsund, söder om Stockholm.

Han har regelbundna permissioner.

Hur tror ni att dom anhöra kommer gå till väga när han släpps fri?, Hur kommer han att kunna klara av att leva efter ett sånt långt fängelsestraff?
Tycker ni själva att man förtjänar att släppas fri efter ha skjutit 7 personer?
Oavsett om han var sjuk eller inte under tiden han gjorde det, vem vet;
Han kanske super ner sig en sen höstkväll på grund av att ingen tycker om han, inga vänner - inget jobb, inga pengar. Och gör om samma sak?

Jag tycker att han borde få sitta tills han dör.
En sådan person går inte att lita på.
Svårt det där med straff.

Han var ingen laserman John Ausonius

http://www.expressen.se/nyheter/lase...estamt-straff/
Citera
2015-06-21, 11:35
Medlem
Doktorphils avatar
han är ju villkorligt släppt,

vad innebär det, att om han går mot röd gubbe kan dom slänga in han igen?
Citera
2015-06-21, 14:02
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
han är ju villkorligt släppt,

vad innebär det, att om han går mot röd gubbe kan dom slänga in han igen?
Nej riktiga brott handlar det om.
Citat:
4 § Tillämpas 1 § 1 eller 2 i fråga om någon som villkorligt frigivits från fängelse, skall, om brottet begåtts under prövotiden, den villkorligt medgivna friheten eller en del av denna förklaras förverkad om inte särskilda skäl talar mot det.

Såsom särskilda skäl för att inte förverka eller för att förverka endast en del av villkorligt medgiven frihet kan rätten beakta

1. om den nya brottsligheten i förhållande till den tidigare är av lindrig beskaffenhet,
2. om lång tid har förflutit mellan brotten, eller
3. om ett förverkande annars skulle framstå som oskäligt.

Källa. https://lagen.nu/1962:700 34e kapitlet 4 §.
Citera
2015-08-06, 18:02
Medlem
Pengar_s avatar
Mattias Flink bor i Karlshamns kommun och arbetar i Olofströms kommun. Arbetar inom skogsbruk som han ville och har dessutom flyttat en bit från Falun vilket jag tror är positivt.
Citera
2015-08-08, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pengar_
Mattias Flink bor i Karlshamns kommun och arbetar i Olofströms kommun. Arbetar inom skogsbruk som han ville och har dessutom flyttat en bit från Falun vilket jag tror är positivt.

Intressant, jag ifrågasätter absolut inte det du skriver. Själv vet jag inte men har fått en annan förklaring från "personal som jobbar inom Kriminalvården".

Flink jobbar inom Skogsbruk åt statliga Sveaskog. Han kunde naturligtvis inte bosätta sig i Falun/Dalarna igen men då Dalarna låg honom varmt om hjärtat blev det en större Norrlandskommun där natur och fauna är som i Dalarna. Gävle, Östersund och Umeå var uteslutna då det är gamla infanteriregementsstäder och att han där riskerade att stöta på gamla kollegor från Stridsskola Nord.
Så...min källa sa att Flink bor i Sundsvalls kommun och arbetar åt Sveaskog i Ånge kommun.

En annan intressant fråga är vad som hände med "Susanne", Flinks flickvän, efter morden. Bodde hon kvar i Falun?
Citera
2015-08-08, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basarmannen
Intressant, jag ifrågasätter absolut inte det du skriver. Själv vet jag inte men har fått en annan förklaring från "personal som jobbar inom Kriminalvården".

Flink jobbar inom Skogsbruk åt statliga Sveaskog. Han kunde naturligtvis inte bosätta sig i Falun/Dalarna igen men då Dalarna låg honom varmt om hjärtat blev det en större Norrlandskommun där natur och fauna är som i Dalarna. Gävle, Östersund och Umeå var uteslutna då det är gamla infanteriregementsstäder och att han där riskerade att stöta på gamla kollegor från Stridsskola Nord.
Så...min källa sa att Flink bor i Sundsvalls kommun och arbetar åt Sveaskog i Ånge kommun.

En annan intressant fråga är vad som hände med "Susanne", Flinks flickvän, efter morden. Bodde hon kvar i Falun?

Hur kunde han få anställning - efter 20 år i fängelse? Någon vän, som anställt honom? Eller är det månne en ren lönebidragsanställning?
Citera
2015-08-09, 19:30
Medlem
Pengar_s avatar
Flickvännen hette väl Eva?
Citera
2015-08-11, 07:54
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Hur kunde han få anställning - efter 20 år i fängelse? Någon vän, som anställt honom? Eller är det månne en ren lönebidragsanställning?
Troligtvis lönebidrag men framförallt ett samarbete mellan frivården och statliga sveaskog(om det stämmer). Har ju inte ens skoglig erfarenhet så han skulle ju inte fått jobb där ens om han inte suttit inne.
Iaf har de nog fått jobba rätt hårt för att lyckas sy ihop något, tror ändå att det hela är lite komplicerat.
Skogen är ju inte tom på människor och han kan ju aldrig stänga av motorsågen och glatt säga hej till okända människor, han kan ju aldrig veta om de känner igen honom och om de gör det, hur de ska reagera.
Citera
2015-08-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Troligtvis lönebidrag men framförallt ett samarbete mellan frivården och statliga sveaskog(om det stämmer). Har ju inte ens skoglig erfarenhet så han skulle ju inte fått jobb där ens om han inte suttit inne.
Iaf har de nog fått jobba rätt hårt för att lyckas sy ihop något, tror ändå att det hela är lite komplicerat.
Skogen är ju inte tom på människor och han kan ju aldrig stänga av motorsågen och glatt säga hej till okända människor, han kan ju aldrig veta om de känner igen honom och om de gör det, hur de ska reagera.

Ja, lönebidragsarbete är det nog. Lönebidragsanställningar är väl tidsbegränsade, jag har för mig att maxtiden är 4 år. Efter det kanske anställningen ändras till en normal tillsvidareanställning - kanske. Det lär dock inte vara så vanligt.

En sådan här figur är ju egentligen totalkörd i Sverige. Med tanke på hur genomkontrollerat det här landet är, blir det nästan omöjligt att börja från scratch. Och det kommer alltid att finnas individer, som retar sig på hans förflutna, folk som skvallrar o.s.v. Att han inte emigrerar beror väl på hans bristande intellektuella och finansiella resurser. Men det hade varit det enda vettiga.
Citera
2015-08-12, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
En sådan här figur är ju egentligen totalkörd i Sverige. Med tanke på hur genomkontrollerat det här landet är, blir det nästan omöjligt att börja från scratch. Och det kommer alltid att finnas individer, som retar sig på hans förflutna, folk som skvallrar o.s.v. Att han inte emigrerar beror väl på hans bristande intellektuella och finansiella resurser. Men det hade varit det enda vettiga.

Är han verkligen totalkörd?, jag tänker på saftmördaren i Malmö, han bor efter utkrävt straff kvar i samma stad som han mördat minst 11 personer (antagligen fler, han erkände fler mord) trots detta arbetar han ( i den mån samhall kan kallas arbete) och lever i samma samhälle där han varit brottsligt aktiv.
så om det funkar för den gubben (som faktiskt dödat fler personer) så borde det väl det kunna funka för flink som "bara" dödat 7.
Eller

förföljs personer som
saftmördaren från malmö?
skarpnäcks mördaren? (Ma***** so****)

Om ej, why not , det borde väl vara ngt som de flesta flashbackare skulle tycka vara kul att roa sig med på sin fritid?, eller skulle det kanske kunna vara så att dom flesta normala människor har annat att tänka på?.

Livet går vidare, på gott och ont.
Senast redigerad av EddieCoyle 2015-08-12 kl. 16:22.
Citera
2015-08-12, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCoyle
Är han verkligen totalkörd?, jag tänker på saftmördaren i Malmö, han bor efter utkrävt straff kvar i samma stad som han mördat minst 11 personer (antagligen fler, han erkände fler mord) trots detta arbetar han ( i den mån samhall kan kallas arbete) och lever i samma samhälle där han varit brottsligt aktiv.
så om det funkar för den gubben (som faktiskt dödat fler personer) så borde det väl det kunna funka för flink som "bara" dödat 7.
Eller

förföljs personer som
saftmördaren från malmö?
skarpnäcks mördaren? (Ma***** so****)

Om ej, why not , det borde väl vara ngt som de flesta flashbackare skulle tycka vara kul att roa sig med på sin fritid?, eller skulle det kanske kunna vara så att dom flesta normala människor har annat att tänka på?.

Livet går vidare, på gott och ont.

Saftmördaren är ju helkoko, så för en sådan person räcker det med livets nödtorft och lite samhallsterapi, för att livet ska fungera. Han begriper väl inte vidden av det han gjort. Skarpnäcksmördaren vet jag inte vad han gör eller inte gör.

Vad jag menade med Flink var, att han riskerar att tvingas leva som permanent socialfall inom något/några år. Dessutom är han väl i princip mentalt frisk i dagsläget, till skillnad från Saftmördaren t. ex.
Flink är m.a.o. mottaglig för omgivningens reaktioner, och elakt skvaller eller rentav hot, kan nog bli mycket jobbigt att leva med under oöverskådlig tid. Det behöver inte handla om organiserad personförföljelse eller flashbackgrobianer, utan mera skvaller, som aldrig tar slut. Vart han än flyttar i landet, är det alltid någon, som känner till hans hemska förflutna. Flickvän? Känns tveksamt, om någon normalt funtad kvinna skulle våga sig på det företaget. Även vänner kan nog bli svårt att skaffa. Totalkörd? Ja, i Sverige är han nog det - det tror jag de flesta kan hålla med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in