Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Egentligen vet vi ingenting. De flesta verkar tro att det är normalt att en 17-åring som kört moppe sedan 15-åldern låter föräldrarna veta att hon börjar hemåt klockan 18:23 på den ljusa årstiden och från en arbetsplats som ligger i en by. Vi vet inte om det fanns något problem mellan Lisa och föräldrarna som gjorde att de just då krävde att hon skulle låta dem veta när hon börjar åka hem, om det fanns någonting på arbetsplatsen eller i byn som Lisa var rädd för, eller om det var så Lisa hela tiden måste meddela föräldrarna var hon är och vad hon gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Om det hade funnits spår av strid på platsen så hade också tyckt som du. Att Lisa och hjälmen var borta kunde lika gärna bero på att hon åkte på baksätet av en annan moppe, till någon som hon känner. Det är därför jag undrar vilka tillhörigheter fanns vid hennes moppe. Om plånboken fanns där så förstår jag pådraget.
Visst kan det vara så att det var avtalat att Lisa skulle skicka ett SMS och berätta att "nu åker jag", men det känns inte helt nödvändigt eftersom det ju var bekant att caféet stängde klockan 18. Lite städning och fixande gör att ungefärlig tid för avfärd blir kring 18.15-18.30. Jag har lite svårt att tänka mig att föräldrarna ville veta exakt på minuten när hon åkte. Då tror jag snarare att beskedet om att "nu åker jag" kom i samband med något mer i SMS-konversationen. Inget skumt eller konstigt alltså. Jag tror inte alls att någon - vare sig föräldrar eller Lisa - hade några farhågor om att det fanns något mysko eller något att se upp med. Fram tills ögonblicket när något hände var det nog ingen som anade eller misstänkte att något skulle ske.
Din tanke kring att hon kunde ha åkt med någon annan, på någon annans moppe, känns helt ologisk med tanke på att hon befann sig i en så avskild miljö. Hade hon befunnit sig i stadsmiljö hade det nog inte varit helt otänkbart att hon stötte ihop med någon kompis; "ska du hänga med och fika?". Fast då hade hon förstås ändå inte lämnat nycklarna i låset.