Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 11:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men vet vi att nyckeln satt i tändningslåset sedan 18:23- 18:30?

Sant, det vet vi egentligen inte, någon annan än Lisa kan teoretiskt ha satt nyckeln i tändningslåset. Dock, det skulle innebära att en gärningsperson har gjort något som hen inte behövde göra, utsatt sig för en onödig risk att synas på platsen, samt Ockhams rakkniv, sannolikt har Lisa satt nyckeln i tändningslåset då det var hennes nyckel/moped och hon skulle köra hem.

Någon som vet vilka de tre svenska personerna är som också jobbade i ladan, får gärna pm:a mig.
2015-06-21, 11:32
Medlem
missmones avatar
Som jag har förstått så bor GM ca 1 km från kafét. Halvvägs har man hittat rester av en mobiltelefon. Så nu när jag var ute och rastade min vovve så klockade jag hur lång tid det tar att gå 1 km. Det tog ca 11 minuter. Alltså halva den sträckan motsvaras ungefär av hur lång tid det skulle tagit att gå från kafét till stället där delar av mobilen hittades. Dvs ca 5-6 min. Det stämmer bra överens med tiden 7 min som det tar mellan sms och att mobilen dör.

Slutsats är att GM troligen har gått efter vägen med mobilen eller att LH har gått längs vägen av okänd anledning och där mobilen hittades så har mobilen gått sönder antingen pga av att GM valt att kasta den där. Eller så blev LH påkörd där.
2015-06-21, 11:35
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Jag har problem med motivet..Flera anser att bröderna är duktiga hantverkare,skötsamma,dricker inte utom vid speciella tillfällen,har jobbat i området i sex år mm.Den yngre brodern,som många här anser vara mördaren,skulle åka hem om en månad med sex års besparingar till sin fru och barn för att bygga ut deras hus bla...men av någon anledning så skulle han få för sig att mörda Lisa och fördärva sitt liv och det han slitit för i sex år?

Det var lite detta som jag tog upp tidigare. Var finns hans sexårsbesparingar? Har AJ deras lön innestående? Det skulle förklara ett och annat, i vart fall för mig.
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Jag kan egentligen inte förstå motivet överhuvudtaget. De dödar en tjej, enligt åklagaren har de haft möjlighet att värdera situationen och trots det tagit livet av henne. Men varför? I dagens jävla samhälle har alla män tillgång till nätet (och hur många alternativa sexfantasier som helst) om man vill dra en handtralla. Jag kan inte förstå denna vilja att fysiskt röra vid en tjej när straffet leder till ett väldigt långt fängelsestraff för våldtäkt eller till livstids fängelse, dessutom genomfört på hemmaplan i närheten av hus och hem och en uppenbar risk att bli uppmärksammad av vittnen och därmed hamna än djupare i skiten.

Inget stämmer för fan. Är de gripna bara inavlat korkade? Svar tack!
Men...ni som tror att våldtäckter bugger på att tjejen är söt o att de vill ha sex med henne vet ni inte att vanligen är våldtäckt ett uttryck för frustration o aggression. Har väldigt lite med sex att göra men med våld dominans o makt. Ofta kan förövaren inte genomföra en normal sexakt och är i helt onormalt sinnestillstpnd som gör att dödlig utgång inte är övervägt utan en följd av okontrollerat övervåld. Därför är tjejer rädda för våldtäkt inte bara för att de tvingas till sex.
Medlem
Lavettens avatar
Vet att det har tagits upp flera gånger i tråden men jag har hakat upp mig lite på de mest mystiska delarna av försvinnandet. Känns som att det inte kommit fram någon riktigt bra teori om detta än.

1. Att nyckeln till mopeden satt kvar i låset och att det hängde en påse med Lisas tillhörigheter på styret. Det tyder på att hon var redo att åka. Om hon skulle gå för att gömma cafényckeln någonstans borde hon gjort det innan hon satte nyckeln i låset på mopeden. Hon kan ha glömt att gömma den men då hon enbart jobbat där i sex dagar och om hon bar det ansvaret tror jag inte att hon skulle missa det i första taget.

2. Vad jag minns fanns det inte några tecken på strid eller släpmärken vid mopeden och då är det väl ändå grus på baksidan av caféet där den stod? Hittar inte längre någon av bilderna där ifrån men jag vill minnas att det var det i alla fall. Hade någon stått i ladan och ropat på henne borde hon tagit ur nyckeln till mopeden innan hon gick dit om hon inte var tankspridd som många tonåringar faktiskt kan vara.

3. Varför var sakerna utspridda mellan caféet och platsen där hon hittades? Gärningsmannen kunde ha lagt dem tillsammans med kroppen istället för att lämna ett spår efter sig. Är det Lisa som lämnat spåret? Hur skulle det i så fall ha gått till utan att GM upptäckt detta? Att det skulle vara ett villospår av GM känns också långsökt och lite väl komplicerat. Tror att få människor skulle vara så iskalla efter en sådan här händelse. Dessutom en extra risk för upptäckt. Lättare att gömma och glömma.

Om man kan förstå händelseförloppet och sambandet mellan de utspridda sakerna (som troligtvis fanns i hennes kläder), att nyckeln till mopeden satt kvar i låset och att en påse med övriga tillhörigheter fanns kvar på plats så har man knäckt en stor det av pusslet.
Senast redigerad av Lavetten 2015-06-21 kl. 11:45.
2015-06-21, 11:36
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men detsamma gäller ju allt annat bevismaterial. GM har antagligen lämnat DNA på Lisas mobil och andra föremål som hittats i terrängen pö om pö, för att inte tala om låset på byggnaden där hon hittades död, eller hennes kropp. Samtidigt har åklagaren ingen teknisk bevisning. Som jag förstått topsades MGM ganska tidigt i utredningen. Varför inga träff?

för att DNAtest tar tid
2015-06-21, 11:43
Medlem
Lisa.Holms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Men...ni som tror att våldtäckter bugger på att tjejen är söt o att de vill ha sex med henne vet ni inte att vanligen är våldtäckt ett uttryck för frustration o aggression. Har väldigt lite med sex att göra men med våld dominans o makt. Ofta kan förövaren inte genomföra en normal sexakt och är i helt onormalt sinnestillstpnd som gör att dödlig utgång inte är övervägt utan en följd av okontrollerat övervåld. Därför är tjejer rädda för våldtäkt inte bara för att de tvingas till sex.

Nu är jag ingen våldtäktsman, men det säger ju sig själv att det är mer intressant att våldta en söt tjej än en ful.
2015-06-21, 11:44
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Han har klart stuckit ut halsen här och har vägt länge och noga innan han gjorde det, vilket är intressant. Men, visst, jag vet inte ett smack. Vi får hoppas att det inte slutar som en repris av Castafiores juveler

Ja, han har i vilket fall placerat sig i klubben som hyser fullt logiska tvivel över det sammanlagda läget. Med statistiken i hans enorma bagage är det också den enda tänkbara klubb han kan befinna sig i,,, i just detta fallet med Lisa...
Det känns inget vidare att försöka såga GW vid fotknölarna i den där krönikan, så jag låter meddela att det i just detta fallet, där något av ett undantagstillstånd verkar råda, så är det okej att ha medlemskap i även den andra klubben. Den andra klubben,, där lika mycket logik råder.

Ursäkta att detta liknar OT (med förhoppning att GW själv läser)
2015-06-21, 11:45
Medlem
Läsvärt av GW.

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/omstandigheterna-som-gor-mig-orolig/?ref=yfp
2015-06-21, 11:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa.Holm
Nu är jag ingen våldtäktsman, men det säger ju sig själv att det är mer intressant att våldta en söt tjej än en ful.

Intresset kan bottna i offrets utseende oavsett hur de ser ut i sin helhet, långt hår, kort hår, ljust hår, mörkt hår, glasögon eller inte, stor eller liten rumpa, lång eller kort m.m., för vissa typer av gärningspersoner kan sådant vara grunden för vilket offer de väljer.
Senast redigerad av OY 2015-06-21 kl. 11:49.
2015-06-21, 11:46
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Som jag har förstått så bor GM ca 1 km från kafét. Halvvägs har man hittat rester av en mobiltelefon. Så nu när jag var ute och rastade min vovve så klockade jag hur lång tid det tar att gå 1 km. Det tog ca 11 minuter. Alltså halva den sträckan motsvaras ungefär av hur lång tid det skulle tagit att gå från kafét till stället där delar av mobilen hittades. Dvs ca 5-6 min. Det stämmer bra överens med tiden 7 min som det tar mellan sms och att mobilen dör.

Slutsats är att GM troligen har gått efter vägen med mobilen eller att LH har gått längs vägen av okänd anledning och där mobilen hittades så har mobilen gått sönder antingen pga av att GM valt att kasta den där. Eller så blev LH påkörd där.

En liten tanke på detta är om det var LHs ring så antar jag att hon var förlovad. Kanske fick hon reda på något om sin kille som gjorde LH upprörd och ledsen. Kanske otrohet eller att det tog slut. I förtvivlan tar LH en promenad kastar ringen i raseri/förtvivlan sen i depressionen kanske hon kliver ut framför första bästa fordon som kom längs vägen. Men för att den historien ska kunna vara reell så måste vi få utsagor från LHs vänner. Jag vet att dt var flera stycken som var här i tråden och påstod att LH försvunnit självmant och att flera av hennse vänner hade en sån diskussion.
2015-06-21, 11:49
Medlem
Lisa.Holms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Intresset kan bottna i offrets utseende oavsett hur de ser ut i sin helhet, långt hår, kort hår, ljust hår, mörkt hår, glasögon eller inte, stor eller liten rumpa, lång eller kort m.m., för vissa typer av gärningspersoner man sådant vara grunden för vilket offer de väljer.

Hur vanligt är det att en våldtäktsman sexmördar en ful tjej och då menar jag verkligen en ful tjej?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in