2015-06-21, 01:31
Medlem
Hej! Har på internet försökt att hitta det bästa växlingskontoret i Stockholm. Vanligtvis brukar jag göra uttag i de länder jag reser till men den här gången behöver jag kontanter med omgående när jag landat. Jag har dåliga erfarenheter av de växligskontorer som finns på flygplatserna. Det rör sig om en mindre summa på 1000-3000Kr, som ska växlas till TL- Turkiska Lira. Inte för att jag kommer att tjäna mycket pengar på det men kan vi inte en gång för alla kartlägga de bästa växlingskontoren i Stockholm? Jag har inga erfarenheter av mindre banker som utför dessa tjänster och därför är jag lite nyfiken om vilka banker som finns i marknaden och dess utbud.

Jag har växlat en gång i Stockholm, det var på Forex i T-centralen vid huvudingången. Fick enligt min uppfattning dålig valuta för pengarna, förvånansvärt dåligt faktiskt. Vart brukar ni växla? Min bank, Swedbank säljer/köper inte Turkiska Lira så det kan vi utesluta.

Öppen för diskussion av andra valutor också såklart.
Senast redigerad av Stockholm- 2015-06-21 kl. 01:36.
Citera
2015-06-21, 02:45
Medlem
CarlosRexs avatar
Förutom de traditionella bankerna finns bara Forex och X-Change som ägs av Forex.
Senast redigerad av CarlosRex 2015-06-21 kl. 02:54.
Citera
2015-06-21, 07:50
Medlem
sucuks avatar
Ingen aning om kurser etc men det finns åtminstone en konkurrent till forex: http://www.icagruppen.se/arkiv/pressmeddelandearkiv/2015/ica-butiker-borjar-erbjuda-resevaluta/
Citera
2015-06-21, 08:57
Medlem
Man skaffar ett bankkonto+bankomat kort i det landet man ska till, gör en iban överföring till det från sitt svenska konto och får spotkursen i växlingskurs som är grymt bra. Sen tar man ut kontanter i landet sen avgiftsfritt i bankomat Forex med sina ockerkurser på sedel= fucked. Orka göda svinpälsar som inte gör ett dugg gott i världen.

Forex säljer nu sedlar
Norge
NOK 1 1,0999

Detta är 5% dyrare än spotkursen som ligger på knappt 1.05 ! Man förlorar alltså 50-60 kr per tusenlapp att växla på forex jämfört att köra min idé. Köper man engelska pund på forex förlorar man 85 öre per pund. Det blir 80 kr per tusenlapp i förlust. Det blir ett antal hundra kronor ifall man ska 1 vecka på semester eller åka hem till sitt hemland.
Senast redigerad av MrSolarium1984 2015-06-21 kl. 09:09.
Citera
2015-06-21, 09:21
Medlem
Så länge det är inom Europa så lönar det sig oftast att växla i det land man reser till. Bäst är att växla kontanter. I många länder kan uttagsautomaterna inte ta utländska kort, utan man får ta ut på det i bankkassan till en saftig extra-avgift.
Citera
2015-06-21, 09:58
Medlem
"Tid är pengar", brukar man säga. Så att lägga ner en halvtimme eller flera timmar på att leta upp bästa kursen för att i slutändan tjäna kanske 10-20 kr känns som slöseri med sina egna resurser.

Men två grundläggande saker att tänka på kan ju vara att flygplatserna har sämst kurser och att kurserna överallt alltid är sämre på fredagar och helger samt måndag morgon då dom sätter "helgkurser". Växla tisdag-torsdag.
Citera
2015-06-21, 14:18
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanssachs
Så länge det är inom Europa så lönar det sig oftast att växla i det land man reser till. Bäst är att växla kontanter. I många länder kan uttagsautomaterna inte ta utländska kort, utan man får ta ut på det i bankkassan till en saftig extra-avgift.

Vilka länder är det som inte klarar av Visa och mastercard i bankomaterna? Har aldrig varit med om det.
Citera
2015-06-21, 16:20
Medlem
I Tyskland är det ovanligt svårt att få ut pengar på Visa-kortet i automater annat än i större städer. Däremot är Mastercard mer gångbart. Kanske även svårt i Frankrike. Jag har läst i tidningen hur en resenär i Frankrike fick betala halva uttaget i avgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in