2015-06-20, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polsk
Det är ju just motsatsen som skett, DF slår valrekord när de andra partierna också talar massinvandringsproblem.

Fast det stämmer inte.

DF var på 25-30 procent innan S började trycka på invandrarfrågorna. Då trycktes DF tillbaka 5-10 procentenheter.
2015-06-20, 22:43
Medlem
Citat:
Det är ju just motsatsen som skett, DF slår valrekord när de andra partierna också talar massinvandringsproblem.

DF stannade på 21%. SD har redan 22% och växer så det knakar. 2018 kommer SD antagligen ligga på 30-35% om inget görs åt invandringspolitiken från dom övriga partierna och om dom ändrar politiken så kanske SD stoppar upp runt 20%.
2015-06-20, 22:44
Medlem
polsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Fast det stämmer inte.

DF var på 25-30 procent innan S började trycka på invandrarfrågorna. Då trycktes DF tillbaka 5-10 procentenheter.

Jo det funkade i ett kort perspektiv, nu är DF större än någonsin och har tagit statsmakten av sossarna.
2015-06-20, 22:57
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Undrar verkligen vilken nivå SD kommer stabilisera sig på? Trodde helt seriöst fram till nyligen att de skulle ligga på 16-18% för nåt år framåt. Det är ju så som de historiskt har utvecklats. Ett hopp upp till sex procent. Sedan stiltje följt av ett hopp till 10%+, sedan stiljte igen tills senaste årets uppgång.

Känns ju helt knäppt med 20%+ för sd. Speciellt som så få kvinnor röstar på dem. Om man enbart tittar på svenska män så måste sd ha 25%+. Det är helt sanslöst, speciellt som det fortfarande finns ett stigma att komma ut pga svensk mediaintolerans.

+20% känns realistiskt om man tänker på omfattningen av de åsiktsventileringar man själv möter ute i "verkligheten".

Med tanke på att stödet i opinionen för SD tycks accelerera (!) så är det förmodligen enorma krafter i rörelse just nu och vi kanske inte ens planar ut på 20-22% utan fortsätter klättre upp mot 25% innan året är slut.
2015-06-20, 23:37
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
+20% känns realistiskt om man tänker på omfattningen av de åsiktsventileringar man själv möter ute i "verkligheten".

Med tanke på att stödet i opinionen för SD tycks accelerera (!) så är det förmodligen enorma krafter i rörelse just nu och vi kanske inte ens planar ut på 20-22% utan fortsätter klättre upp mot 25% innan året är slut.
Mycket tycks vara en fördröjd effekt av DÖ. Det är först nu folk fattar hur diabolisk uppgörelsen är. Själv har jag varit maniskt intresserad av politik sedan tonåren så jag fattade direkt vad DÖ var för ett djur och trodde att alla andra gjorde det också. Därför trodde jag på 20 procent redan i januari och blev chockad när SD knappt rörde sig alls.

Nu känner de mindre politiskt insatta precis samma vrede som vi andra kände i december. Det kan gå långt innan det stannar av.
2015-06-21, 00:17
Medlem
Kanske är det dags för en gissningslek igen. Förra gången gissade vi när SD skulle nå 20%, själv var jag lite för optimistisk och gissade på Maj månad, men det var rätt nära ändå.

När tror ni att SD blir näst största parti i en OU?

Jag gissar lite försiktigare denna gång, så November känns lagom. Förutsatt att inte 7-klövern kommer in i verkligheten innan, men det är det inte mycket som tyder på.
2015-06-21, 00:40
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Fast VAD tyder på det? I vilket land skulle denna utveckling ha skett?

Tvärtom. I Danmark, England, Frankrike, Österrike, Ungern osv så säger man ju att de nationellas tillväxt beror just på att de andra partierna tagit upp massinvandringen.

SD är det partiet med flest missnöjes röstare.

De finns en hel del som röstar pga av sådana frågor inte tas upp av de andra partierna.

Finns ju röda som röstar på SD, är man inte konservativ så passar ju inte SD. Men många rösta ju på SD för att de är det enda partiet som vill minska invandringen.
2015-06-21, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem

De finns en hel del som röstar pga av sådana frågor inte tas upp av de andra partierna.

Finns ju röda som röstar på SD, är man inte konservativ så passar ju inte SD. Men många rösta ju på SD för att de är det enda partiet som vill minska invandringen.

Källa på att SD har mest missnöjesröster? Skulle tippa på M med tanke på att de har tagit massor från S sen efter valet, samtidigt som M tappat till SD.

Mest hjärndöda röstare måste nog M och S ha. Det säger jag pga att det är två gamla partier med många äldre röstare som har röstat på dem partierna sen de var 18 år och skiter vad partierna gör, de röstar på samma parti för att de alltid har gjort det. Röstar man på SD så har man en mycket bra anledning, och man är mer insatt i politiken och vet mer vad varje parti tycker i fler frågor.
Senast redigerad av delernen 2015-06-21 kl. 01:02.
2015-06-21, 01:13
Medlem
Citat:
Men det har tagit DF från 1998 till 2015 att gå från 7,4 till 21,1.
SD hade 7,2 på status.st i september 2012 och nu har de 18,2.

17 år för DF, 33 månader för SD.

Skulle inte tolka det som att DF/SD växer snabbt när man "köper deras problemformulering" och långsamt när man vägrar köpa den och istället gapar om öppenhet och allas lika värde..
2015-06-21, 01:21
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem

Sossarna har ju dock varit uppe i över 50% och det utan att ha någon speciell fråga på sin sida så som SD har invandringspolitiken. När man har folks förtroende behövs det inte längre någon speciell fråga för att få och hålla kvar en stor del av väljarna. Anledningen till att M lyckades ta över en stor del av arbetarna är ju för att S har släppt den här gruppen för länge sen och koncentrerar sig på andra frågor.

Nu har ju inte SD det förtroendet som sossarna hade, men jag tänker att om alla andra partier fullständigt bränner sitt förtroende för lång tid framöver kommer SD ha mycket högt förtroende relativt mot 7-klövern.

Det jag vill ha sagt är att det tar lång tid att bygga upp ett förtroende hos väljarna. Det räcker inte långt att komma med några utspel i valrörelsen. Möjligen om något parti börjar redan nu med att rösta för alla invandringskritiska SD förslag i riksdagen så har dom en chans att ta en del SD väljare i nästa val.
2015-06-21, 07:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Kanske är det dags för en gissningslek igen. Förra gången gissade vi när SD skulle nå 20%, själv var jag lite för optimistisk och gissade på Maj månad, men det var rätt nära ändå.

När tror ni att SD blir näst största parti i en OU?

Jag gissar lite försiktigare denna gång, så November känns lagom. Förutsatt att inte 7-klövern kommer in i verkligheten innan, men det är det inte mycket som tyder på.
Då gissar jag på Oktober, så vi inte ligger på samma månad. Om ingen helt oväntad mega-händelse inträffar, för då kan det gå fortare.
2015-06-21, 08:41
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Då gissar jag på Oktober, så vi inte ligger på samma månad. Om ingen helt oväntad mega-händelse inträffar, för då kan det gå fortare.

September, utan behov av megahändelse. Sossarna tappar fort och läcker till både M och SD. Det kommer de fortsätta med och naiva alliansväljare som hoppades på att DÖ skulle dö blir mer och mer rastlösa efter att budgeten släppts igenom. Det kommer synas i nästa månads OU.

Om SD så bara står still är det enda som behöver hända att S tappar 2% för att SD ska gå om dem i sentio. För det räcker tre månader utan problem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in