Citat:
Ursprungligen postat av
wabbit
Hej,
Tänkte bygga ett räcke/staket hemma och har fått lite olika råd gällande när man ska kan måla det. (En förutsättning är att jag tänker måla det i anslutning till att det är byggt)
Tanken var att använda tryckt virke både för stolpar och tvärgående stycken. Ex 2 tum 6 för överliggare
Läste dock att tryckt virke ska torka minst ett år innan det målas annars kapslar man in fukten och det börjar ruttna inifrån.
En annan tanke är att köra tryckt virke i stolparna som kan utsättas för en del snö osv men att köra en vanlig obehandlad 2 tum 6 i överliggarna och då måla hela klabbet direkt.
Nackdelen här är att jag använder icke tryckt virke utomhus där det kan komma mycket snö/regn.
Vilket av de två alternativen verkar vettigast och vilken färg rekommenderar ni att jag använder?
Är det något annat jag ska tänka på?
Det stämmer att tryckt virke måste torka. Jag hade nog gjort som du säger, använt tryckt till stolpar och liggare och obehandlat till spjälorna. Grundar du spjälorna innan så får du det snyggt under tiden tills du målar alltihop nästa år. Sen är det bara att hoppas att vädergudarna är med dig.
Alternativet är att (om inte stolparna når marken) du använder obehandlat till alltihop. Då kan du som du säger måla allt på en gång.
Vanlig fasadfärg är lämpligt.
Snö och regn påverkar inte målat virke nämnvärt. Tänk husfasad -inte görs de med tryckt virke?
Jag ska själv bygga staket i augusti och tänker använda obehandlat trä till alltihop. Då blir det målat och klart på en gång.