Precis, det har framgått att de alla skall ha gått ut tillsammans. Caféägarinnan har berättat att hennes sällskap blev upphämtade i en bil och att Lisa gått i motsatt riktning med hjälmen i handen. Troligtvis kan man tänka sig att Lisa avsteg från sällskapet runt 18:18-18:19 och gick till sin moped som hon ställer hon sig vid och skriver sista messet till sin far. Kanske tar hon också tid på sig att ta på sig extra byxor inför hemfärden. Någonstans vid 18:23-18:25 borde hon kontaktats av en eller flera män rent statiskt, detta styrk av att nyckeln satt kvar i mopeden, hon var precis på väg att åka.
Jag tror hon blev överrumplad av någon eller några här och sprang, för det känns ologiskt att en förövare lurar ett tilltänkt offer över en trafikerad väg. Det känns också väldigt logiskt att Lisa i så fall sprang mot vägen, för hennes vänner åkte just iväg där och hon söker i det läget såklart hjälp och hopp åt det hållet...
Förövaren kommer i kontakt med henne i ladan och får tag i henne och hennes arm och handsken flyger av. Nu skriker Lisa som in i helvete och detta uppskattas såklart inte av förövaren som blir riktigt nervös, förövaren/arna är nu så engagerade i uppståndelsen att de vet att det inte finns någon återvändsgränd i detta. Någonstans i detta område tystas nog Lisa ganska snabbt, jag vet inte hur men strypning ligger nära tillhands. Hon hämtas garanterat upp i en bild på ladans baksida och transporteras därifrån.
Hennes mobil kan vi spekulera i. Kanske hann hon plocka fram den i uppståndelsen och försökt ringa i sin flykt men olyckligtvis tappat den, eller så fick GM tag i henne och tog mobilen och slängde den i marken. Kanske hade hon mobilen i sin hand som hade en handske på som senare återfanns i ladan? GM kan ha dragit mobilen ur handen på henne och samtidigt fått med sig handsken. GM slänger sedan mobilen i marken, kanske hinner Lisa springa en bit till. Men någonstans på gården bakom denna lada mitt emot kaféet mördas hon, det är min övertygelse. Anledningen till det var att i den kaosartade situationen tysta flickan som skriker ut av sina båda lungors fulla kapacitet.
Jag är inte nödvändigt säker på att hon våldtagits, även om det nog var ursprungstanken. Det var en fager flicka som kanske var svårt att motstå för den här mannen/männen.
För det ser ut som situationen eskalerat utanför ramen av vad GM hade tänkt sig och då helt enkelt strypt/slagit ihjäl flickan i panik.
GM hade garanterat en bil och nog kört in på gården bakom ladan och härifrån transporterat bort flickan. Jag kan inte tänka mig att personen gjort av med liket före han hämtade tillhörigheterna. Det styrker min tes att hon mördades i samband med den initiala interaktionen. Det som tyder på att GM varit stressad är att han lyckats ta med sig mobilen men inte handsken t.ex.
GM har också haft en viss tid att fundera över vad fan han ska göra nu, en död/livslös flicka i bak.
Troligtvis har GM handskar på sig, inte allt för osannolikt arbetshandskar. Han kanske till och med är så smart att han vet att o han plockar av kläderna snabbt med sina arbetskläder så kommer färre spår hamna på kläderna. Han gör således av med kläder och tillhörigheter fort, med stor sannolikhet fortfarande med flickan kvar i bilen.
Nu till det som borde utesluta att det är någon utan för Blombergs/Kinnekulle kretsen. Man transporterar INTE en flicka till en närliggande gård, som ligger också väldigt öppet samtidigt som du kan påträffas av de som bor där. GM kunde så himla lätt bara åka vidare åt vilket län han önskat och där dumpat flickans kropp.
Man måste köra uteslutningsmetoden, det är alldeles för osannolikt, för galet. Spekulationer om pappans militära bakgrund är ren Hollywood och sånt händer extremt sällan i verkligheten. Inte ens mycket högre måltavlor i världen faller så ofta offer för sånt här.
Det brukar vara simpla anledningar, en opportunistiskt handling som omöjligen kan varit planerad. Och då måste det vara någon som haft/har anknytning till området, som känner sig hemmastadd i bebyggelsen.
Så min övertygelse är att det är någon som arbetar/arbetat på dessa ägor. Det lutar också åt en person som gjort liknande saker förr. Det talar emot att det är gästarbetarna, men inte nödvändigtvis. Men sättet hon förts bort på, beslutsamheten att genomföra mord och platsen hon hittades tyder ändå på en man som gjort detta förut. Helena?