Citat:
Ursprungligen postat av
Pungont
Jo men för den delen kan man ju inte dra slutsatsen att det aldrig händer!
Nej, det har jag aldrig sagt. Jag har reagerat på att folk som mördat när de var 30-40 år och nu är 70-80 år tas som exempel på att gamlingar kan döda. Likaså förstår jag inte hur 36-åriga pedofiler som dödar små barn är ett bevis på att 80-åringar dödar 17-åringar. Jag har tyvärr en för logisk hjärna för att förstå de bevisen. Hjärnan är inte färdigvuxen förrän vid 25-årsålder och i denna tråd ser man tydliga exempel på att logik och konsekvenstänkande inte utvecklats färdigt.
Men visst finns det mönster i dödandet. Att det är fler män än kvinnor som dödar, men att kvinnor så klart kan döda. Att det är fler vuxna än tonåringar och barn som dödar, men att tonåringar och barn så klart kan döda. Att kvinnor i vårt land inte dödas vid gruppvåldtäkter utan vid våldtäkter av en enda man (jag vet inte psykologin och orsaken till varför gruppvåldtäkter inte verkar leda till mord).
Kan godsägaren ha mördat? Ingen aning. Tror jag att det är han som är Lisas mördare? Nej. Tror jag att det är bröderna? Känner mig kluven. Vissa sakar talar emot dem, andra för.
Kan saker hända som inte hänt förut? Ja, Askersund är väl ett tydligt exempel. Är Lisas död ett exempel på att en 80-åring har dödat en 17-åring? Nej, jag tror inte godsägaren skulle strö ut bevis i sina egna åkrar. inte heller att han skulle riskera att förvara kroppen i en lada. Han skulle snabbt dra ut i en skog trots blåsten, paketera henne i svarta sopsäckar och gräva ner henne.