Citat:
Du behöver nog inte ta så hårt på ditt skämt om GW och magkänsla det finns åtskilliga som skriver om att deras magkänsla gör att dom tror att bröderna är oskyldiga.Det med magkänslan är nog mitt fel, skämtade om GW Persson som går på statistik och magkänsla. Han har ju då uttryckt tveksamhet inför att det skulle vara bröderna. Men han vet förstås inte i detalj vad polisen har hittat eller varför åklagaren fattade beslut att häkta.
Jag tycker det är konstigt att bara polis och åklagare har rätt att uttala sig i medierna, men inte försvarsadvokaterna. Ska det vara locket på borde det väl gälla alla. Jag tycker också att det ser konstigt ut i skälen till häktning, att de bockat för att bröderna riskerar att fortsätta med brottslig verksamhet. De är ju inte kriminellt belastade. Fantiserar polisen om seriemördare igen? Mitt förtroende för svensk polis och rättsapparat är inte skyhögt, måste jag erkänna. Hur som helst tycker jag inte att det faktum att bröderna är häktade måste betyda att bevisen räcker för en häktning.
Men som sagt. Vi får se. Kanske.
Råkade skriva åtala först: det skulle stå häkta.
Jag tycker det är konstigt att bara polis och åklagare har rätt att uttala sig i medierna, men inte försvarsadvokaterna. Ska det vara locket på borde det väl gälla alla. Jag tycker också att det ser konstigt ut i skälen till häktning, att de bockat för att bröderna riskerar att fortsätta med brottslig verksamhet. De är ju inte kriminellt belastade. Fantiserar polisen om seriemördare igen? Mitt förtroende för svensk polis och rättsapparat är inte skyhögt, måste jag erkänna. Hur som helst tycker jag inte att det faktum att bröderna är häktade måste betyda att bevisen räcker för en häktning.
Men som sagt. Vi får se. Kanske.
Råkade skriva åtala först: det skulle stå häkta.
När det gäller statistiken så är det fullkomligt meningslöst att titta på den, statistik visar på hur det sett ut förr...detta är ett nytt fall och statistiken kommer kanske att se ut på ett annat sätt om detta fallet löses.
Tittar man på statistiken som GW så ser det ut som bröderna som gärningsmän inte följer sannolikheten enligt statistiken, om man tittar på procenten av dom som häktats som sedan fälls så talar den för att dom som häktats är skyldiga.
Med statistik kan man visa nästan vad man vill om man bara vet hur man skall använda den.
Det finns lögner, förbannade lögner och så finns det statistik.
Polisen har större chans att lösa ett brott om dom ser vart fynd och spår etc leder än att bläddra i gamla papper och se hur det sett ut i andra fall.
För övrigt är det statistiskt säkerställt att det är första gången LH mördats så gammal statistik är inte applicerbart på detta fallet.