Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-19, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
När man ställer sig frågan varför det inte läcker information från utredningen så tror jag med stor säkerhet kan säga att det finns ingen information att läcka. Hade man hittat det minsta lilla som binder de stackars Litauerna vid brottet så hade man definitivt spridit informationen. Nu är frågan om man kan släppa prestigen eller om man till varje pris vill sätta dit dom oskyldigt anklagade.

Du vet att det är ett rätt så allvarligt brott att läcka information som verkligen inte får läckas va?
Tror inte någon som är inblandad i den tekniska undersökningen går ut med något, för det är trots allt bara dem som vet det, tills dess att åklagaren får sammanställningen som med all säkerhet landar i hans händer i dagarna!
2015-06-19, 15:05
Tingsnotarien vet att du är vass på juridik men nu sätter jag dig i klaveret.
Hur tar man DNA på en vålnad?
http://www.vastsverige.com/sv/lackokinnekulle/products/61858/Blomberg-Herrgard-Kinnekulle/
2015-06-19, 15:06
Medlem
Theforeigners avatar
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/sverige/politiet-graver-inne-i-laave-etter-lisa-drapet/a/23470528/

Här är en länk till en bild, i daggs ljus, på Martorp "boden" som polisen/kriminaltekniker undersökte den natt Lisa's lik hittades, möjligtvis där Lisas kropp var gjömd.
2015-06-19, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
När man ställer sig frågan varför det inte läcker information från utredningen så tror jag med stor säkerhet kan säga att det finns ingen information att läcka. Hade man hittat det minsta lilla som binder de stackars Litauerna vid brottet så hade man definitivt spridit informationen. Nu är frågan om man kan släppa prestigen eller om man till varje pris vill sätta dit dom oskyldigt anklagade.

Tror nog att rådman är ytterst medveten om känsligheten här och att det ligger och lurar mycket obekväma frågor om det visat sig att det inte finns mycket mer att gå på än att The Others åkte in, och kommer sköta saken korrekt.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-19 kl. 15:09.
2015-06-19, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tänkte på samma sak men jag vet inte om det är sant att hon eldade blodiga mördarkläder.

Det har inte jag heller hört något om. Men även om så vore fallet så är det inte direkt solklart uppsåt.
Kunde hon i det läget rimligen anta att det rörde sig om ett mord eller kunde det ha varit från ett random slagsmål?
Hade mamman något skäl att tro att just hennes son kunde vara delaktig i mordet?

I det här fallet där alla känner till vad som hänt och så är vore det orimligt att inte förstå att eventuellt blodiga kläder och liknande vore kopplat till LH fallet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Precis! Vem fan är det som "hittat" handsken egentligen?
Hoppas bara att polisen har koll på alla detaljer, florerar rykten hit och dit i media, hans/deras mamma sagt si och så..Nä, skärpning från nu till 100% från polisens sida, detta fall ska lösas och mördaren dömas.

Det är det som polisen arbetar med för fullt. Att "läcka" information till media och allmänhet är av ondo då det kan störa den utredning som pågår. Ur utredningssynpunkt är den föredömligt tyst.
Medlem
Borde ligga i allas intresse att få tag i mördarna och inte snöa in på att de har rätt personer som sitter. Mördaren kan ju slå till igen när allt lagt sig. I små byar brukar folk veta mer än de säger många brukar vara släkt med varandra och även ha hållhakar. Polisen tittar garanterat i denna tråd och samlar relevant information kan vara den där sista pusselbiten någon sitter på men är rädda att tala om...
2015-06-19, 15:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/sverige/politiet-graver-inne-i-laave-etter-lisa-drapet/a/23470528/

Här är en länk till en bild, i daggs ljus, på Martorp "boden" som polisen/kriminaltekniker undersökte den natt Lisa's lik hittades, möjligtvis där Lisas kropp var gjömd.

Det finns en gardin i byggboden. Vem har använt den och till vad, varför står den där den står? Fikarum för personalen på säteriet? Varför skulle bröderna känna till den, brukar de vara där?

Någon på orten som känner sig manad att ta sig dit och fotografera?
2015-06-19, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Borde ligga i allas intresse att få tag i mördarna och inte snöa in på att de har rätt personer som sitter. Mördaren kan ju slå till igen när allt lagt sig. I små byar brukar folk veta mer än de säger många brukar vara släkt med varandra och även ha hållhakar. Polisen tittar garanterat i denna tråd och samlar relevant information kan vara den där sista pusselbiten någon sitter på men är rädda att tala om...

Fram till åklagaren kommer med ett uttalande ska vi inte hänga ut någon annan person för mord, vi har ingen koll på vad för bevis som finns, och även om de säger att det inte finns tekniska bevis, så kan vi INTE veta att så är fallet.
Media och speciellt blaskorna är väldigt bra på att vinkla vad som sägs, speciellt när en person som GW går ut i media, trots att han vet lika lite som vi vet!
2015-06-19, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Ja absolut, men är bröderna skyldiga ska jag äta upp min hatt, dom är inte skyldiga och ser fram emot upplösningen, synd att jag personligen inte kan bidra med så mycket annat än att be folk här hålla fokus uppe, säger som GW Jag vet fan ingenting, ge mig alla fakta så kan jag komma med relevant information, det jag känner mig bekväm med dock är att Litauerna är fullständigt oskyldiga.

Du vet fan inget säger du men ändå är du övertygad om att Litauerna är fullständigt oskyldiga? Hur får du det att gå ihop?
Att du tror de är oskyldiga är en sak men du konstaterar ju "men är bröderna skyldiga ska jag äta upp min hatt, dom är inte skyldiga och ser fram emot upplösningen".

Det är ett väldigt starkt uttalande att göra utan något som helst stöd.
2015-06-19, 15:13
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Har som alla andra funderat en hel del på bröderna, och OM det är så att de är GM så känns det ju verkligen långsökt att båda bröderna mördat eller att det varit planerat. Isf tror jag att det är en av bröderna som ensam, och påverkad, av en slump passerat eller vistats intill caféet och fått syn på Lisa. Han bestämmer sig för att försöka stöta på henne och börjar så småningom göra närmanden som hon avvisar. Alkoholen (eller annat) har drastiskt försämrat GMs omdöme vilket leder till att denne inte ger sig utan fortsätter och så småningom blir aggressiv. En våldsam situation uppstår och i "stundens hetta" tappar GM omdömet helt och kanske gör försök att förgripa sig på henne, vilket på något sätt leder till dödligt våld. Vad som händer därpå vill jag inte spekulera i, men när vissa i tråden resonerar om att "GM inte lär ha varit så korkad att han kunde göra si eller så" (exempelvis sprida ut föremål i riktning mot sitt eget hus osv) så måste man ju komma ihåg att han, påverkad eller ej, garanterat hade oerhörd panik, och i det tillståndet är det väldigt lätt hänt att man agerar på ett sätt som för andra i efterhand ter sig väldigt korkat eller ologiskt. Den andra brodern och eventuellt frun, tror jag bara har hjälpt till att gömma kroppen, förstöra bevis etc efteråt. Dessutom lär ingen av dem någonsin ha kunnat tro att halva Sverige skulle vara på plats och börja leta efter bara några timmar.
Med det sagt, så kan det självklart vara så att bröderna inte är GM, då får vi hoppas att polisen vid det här laget kommit underfund med det och istället kan rikta in sig på andra spår och hitta bevisning mot rätt GM.
2015-06-19, 15:13
Medlem
Tingsnotariens avatar
För att klargöra några frågor som har gått runt kring "teknisk bevisning" och bevisning i övrigt.

Man kan tycka det är konstigt att häkta någon utan teknisk bevisning men nej det är inte så konstigt, varför? Ofta är inte den tekniska bevisningen färdiganalyserad och är den inte det får man luta sig tillbaka på "övrig" bevisning som kan vara alltifrån vittnen till att de misstänkta lämnat icke samstämmiga uppgifter osv. Givetvis måste den icke tekniska bevisningen vara stark för man ska inte gå runt och häkta folk hur som helst på vilka lösa grunder som helst men såvida inte rådmannen missbedömde läget (vi får veta det efter att hovrätten granskat hans beslut) talar en häktning i avsaknad av teknisk bevisning för att övrig bevisning är stark.

Sammantaget
Jag håller inte med GW när han säger att det är ytterst ovanligt att häktas utan teknisk bevisning för det är inte lätt att få fram teknisk bevisning på fyra dagar, dvs. inom den tid man måste häkta någon efter anhållandet, men även om det skulle vara ytterst ovanligt så kan det istället, i detta fall under förutsättning att rådmannen gjort rätt, tyda på att det finns mycket som pekar på bröderna. Sen är det för den skull inte så att det behöver vara dem som är skyldiga till brottet, teknisk bevisning har vänt upp och ner på läget tidigare och är så fallet även här kommer bröderna, på åklagarens begäran, att släppas på fri fot omedelbart.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-06-19 kl. 15:16.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in