2015-06-19, 01:23
Medlem
Fliinchs avatar
Är beredd att hålla med TS i sin analys.

Tiggarna utgör egentligen inget problem för Sveriges välfärd,
dock är det något som är väldigt påtagligt i mångas liv.

Man skall inte överskatta den genomsnittliga väljarens kompetens och logiska tänkande.

Stora utgifter för staten i form av hundratals-miljarder är bara siffror för många medan en påträngande tiggare när man sitter på stan och dricker en macchiato väcker känslor och ibland obehag.
Citera
2015-06-19, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fliinch
Är beredd att hålla med TS i sin analys.

Tiggarna utgör egentligen inget problem för Sveriges välfärd,
dock är det något som är väldigt påtagligt i mångas liv.

Man skall inte överskatta den genomsnittliga väljarens kompetens och logiska tänkande.

Stora utgifter för staten i form av hundratals-miljarder är bara siffror för många medan en påträngande tiggare när man sitter på stan och dricker en macchiato väcker känslor och ibland obehag.

Precis. Vänsterpackens fall var de själva. Det var de som gjorde att SD gick upp så mycket och precis har sprängt 20% (22.1%) i en OU. Hade de varit smartare så hade de förbjudit tiggeriet och SD hade legat och skvalpat på 8-9% i riksdagsvalet, och kanske hade haft 10-11% nu. Nu har SD det dubbla!

Det här är något som kommer stå i historieböckerna. "Största misstaget av massinvandringsförespråkarna och Sverigeförrädarna var att tillåta tiggeriet."
Senast redigerad av delernen 2015-06-19 kl. 01:33.
Citera
2015-06-19, 01:31
Medlem
rikastistorstans avatar
Alltså är det SD siffror som är det viktigaste eller att landet går i rätt riktning? Ibland kan man tro att det är ett fotbollslag ni håller på. Jag vill ha ett vitt sunt och välmående Sverige. Om det är SD NSDAP eller MP som ordnar det skiter jag i. Tyvärr tror jag inte att någon kan det.
Citera
2015-06-19, 01:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Känns som en tidsfråga innan SD är större än svensk PK medias hatobjekt nr 2 Dansk Folkeparti då. Deras högsta siffra från Sentio verkar varit 27,1% för ett år sedan. I faktiskt resultat verkar de fått drygt 20% i valet.

För SD är det en helt makaber uppgång på väldigt kort tid.
Citera
2015-06-19, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Alltså är det SD siffror som är det viktigaste eller att landet går i rätt riktning? Ibland kan man tro att det är ett fotbollslag ni håller på. Jag vill ha ett vitt sunt och välmående Sverige. Om det är SD NSDAP eller MP som ordnar det skiter jag i. Tyvärr tror jag inte att någon kan det.

Påstod du nyss att opinionssiffror är oviktiga för ett lands politik?
Citera
2015-06-19, 01:47
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Känns som en tidsfråga innan SD är större än svensk PK medias hatobjekt nr 2 Dansk Folkeparti då. Deras högsta siffra från Sentio verkar varit 27,1% för ett år sedan. I faktiskt resultat verkar de fått drygt 20% i valet.

För SD är det en helt makaber uppgång på väldigt kort tid.

Jag ser det faktiskt som sannolikt att SD är största parti 2018 om inte det sker något dramatiskt inom sjuklövern. Att då fortsätta att försöka ignorera SD blir mer eller mindre omöjligt om man ska ge ett sken av att bry sig om den demokratiska processen.
Citera
2015-06-19, 01:49
Medlem
Tomatos avatar
Jag tror också SD ökar p.g.a tiggarna. Det bevisar ju så blåsta många svenskar är.
Det är det nya sättet att knyta näven i byxfickan
Citera
2015-06-19, 01:49
Bannlyst
Jag vill gratta Danmark

Nu har Danskarna blivit lika främlingsfientliga som Spanien, Ungern, Fransmännen och Grekerna?

Dom blev det med en liten klick av motsvarigheten till vårt MP och nu tillsammans med Norge och Finland är det ingen som vill se Tiggare på gatorna i Norden. Vår egen regering sitter bara och surar.

Möjligheterna till asyl i Danmark kommer att försvåras ytterligare, det talas om gränsbommar mellan Danmark och Tyskland och vårt SD känner sig mer och mer normala i vårt politiska klimat i Norden och det som förvärrar vår migrationspolitik är snart bara unga flickor som är kära i Araber ett gäng med batik häxor som gillar lika och överbetalt folk i riksdagen.
Citera
2015-06-19, 01:55
Bannlyst
Det var en gång ett folk som litade på sin regering och att nyhetsmedia oftast talade sanning vi var ett folk som levde nära de generationer som levde före oss på gårdar och på små brukssamhällen där man ofta tog upp ett jobb som far/morfar jobbade med tidigare.

Vi satte en ära i att ha respekt mot gamla och sjuka vi låste aldrig dörrar och även om man glömde att låsa cykeln eller bilen en kväll så stod den kvar dagen efter. Man våldtog inte den som var svag och det var inte fräckt att kunna slåss. I dag är snart inga kvar av den stammen och vi blir färre när Löfven får hållas.
Vi var ett folk som sällan demonstrerade och vi litade på det politiker sade om löneökningar och hur för höga krav kunde bita oss själva i ändan om kraven var för höga.
Vi var ett folk som tog körkort och fick jobb och lägenheter som om det vore det mest naturliga här i livet rent ut sagt en rättighet.

Nu ser inte samhället ut så här längre inte ens i närheten jag vill inte skylla på Migration men jag vill skylla på att vi tar in folk som inte har en chans ens från dag ett. Där har vi kärnväljaren när man undrar vilka det är som är glada i dag när SD bara går framåt och framåt.

Vi är inte en gäng med skinnskallar snarare ett gäng som sitter hemma och känner oss otrygga när vi går ut sent på kvällen.

Toppen med dom nya siffrorna för SD! Och jag rättar mig i ledet i manöver LEDIGA nu är målet nära.
Citera
2015-06-19, 01:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag ser det faktiskt som sannolikt att SD är största parti 2018 om inte det sker något dramatiskt inom sjuklövern. Att då fortsätta att försöka ignorera SD blir mer eller mindre omöjligt om man ska ge ett sken av att bry sig om den demokratiska processen.

Det tror jag också. Det känns som att de liksom brutit spärren nu och då kan de öka rejält. Samtidigt har vi då ett S som försvagas enormt av både sitt samarbete med Mp som med en ledare med rekordusla popularitetssiffror. Till det ett M som öppet kör ut de som inte tycker som den nya partitoppen och som även de dras med en svag ledare.

Återstår att se när Löfvén börjar bry sig om opinionen istället för att säga att det är valresultat som betyder något inte opinionssiffror. Om han nu inte vill leda landets näst, eller tredje största parti när nästa val är genomfört.
Citera
2015-06-19, 02:06
Medlem
polsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoxPopulis
Påstod du nyss att opinionssiffror är oviktiga för ett lands politik?

Ja, det har ju både nuvarande och tidigare statsministern sagt när de fått frågor om SD:s ständiga ökningar. Att de inte tror på det själva är ju en annan debatt dock.
Citera
2015-06-19, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
En bra sammanfattning men jag skulle nog vilja lägga till några punkter:

#Bilbränder är numera ett dagligt inslag
#Gruppvåldtäkter fanns knappt på 80-talet
#Stenkastning mot polis/brandkår/bussar
#"No-Go zoner" fanns inte på 80-talet
#Dramatisk ökning av inbrott/stölder/rån/bedrägerier
#Skottlossningar i invandrartäta områden anses mer eller mindre normalt
#Balkongkastningar
#Skolorna är i förfall och Sverige rasar som en sten i PISA-undersökningar
#Den högt värderade yttrandefriheten har allvarligt begränsats med HMF-lagen

Ja bara några punkter i all hast, SD är det enda partiet som vågar prata om problemen och svenska väljare är bevisligen tröga och skiträdda men till slut tröttnar de på skitsnacket.

Sant. Problemet är dock att de allvarliga sakerna ännu är begränsade till vissa områden, vissa samhällsklasser, vissa skolor, osv. Bortsett från Lisa Holm-händelser och dylikt så har gemene man inte energi eller intresse. Andelen svenskar som blockerar eländet på nyheterna, eller tror det är överdrivet, är skrämmande hög. Risken att bli förknippad med "hat" och "rasism" är för stor relaterat till nyttan den enskilde får ut av att engagera sig - då biter man hellre ihop och accepterar gradvisa försämringar.

Människor måste få saker in-their-face för att överhuvudtaget tänka på något allvarligare än vädret på midsommar. Detta är den fina poängen med tråden tycker jag. Tiggeriet i sig självt är inget som kommer belasta oss ekonomiskt - men det pågår utanför varenda butik i hela landet och varenda svensk som vill ha en liter mjölk tvingas att bokstavligen snubbla över det dagligen. Man kan inte stänga av det, eller byta kanal. Det ökar frustrationen och sätter igång människors tankeverksamhet. Det är den gemensamma nämnaren som bryter isen mellan människor och möjliggör att samtalet överhuvudtaget kan äga rum. Det kanske börjar som ett zigenarskämt, eller någon oskyldig iakttagelse, och sedan rullar det på. Med lite medvind så övergår många av dessa samtal sedan till närliggande ämnen, eller till och med ideologiska diskussioner om vad som håller på att hända i landet, om EU, invandringspolitik, media, osv.
Senast redigerad av VoxPopulis 2015-06-19 kl. 02:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in