Citat:
Ursprungligen postat av
Fenjal888
Ja, jag tar gladligen emot tips. Min situation är såhär:
Sitter idag på strax över en halv miljon. Sålde en lägenhet för ett litet tag sedan och vet inte riktigt vart jag ska göra av pengarna. La in dem i olika indexfonder successivt över 2-3 månaders tid, blandade indexfonder spritt över USA, Europa och Asien, mest Europa och norden. Såg ju väldigt ljust ut, men precis när man lagt in sista kronan så fallerade det. Verkligen fullträff på sämsta scenariot.
Vad bör man göra egentligen? Om man ska gå in långsamt som man ska så kommer jag ju ta hundra år innan all deg är inne. Valet av indexfonder var just att det kändes safe, men tydligen inte. Allt går ju ner nu. Hade en sparräntekonto förut men räntan där är löjligt låg, men kanske ändå bästa valet just nu.
Kan läggas till att jag inte är speciellt erfaren på aktier/fonder. Hållit mig till investeringar på bostäder tidigare, men är inte direkt köpläge nu.
Hade du hellre köpt idag eller inte? =P
Hade du hellre köpt idag verkar det ju dumt att sälja idag det du köpte dyrare tidigare.
Att börsen hade gått bra och att det rimligtvis inte kommer gå tokbra förevigt och kunde komma en rekyl var ju inte oväntat.
Världen går inte under med Grekland.
Att börsen är dyr och räntorna låga är ju dock ett faktum. Men bostäder är ju inte helt gratis heller. Dock mindre spännande än börsen =P
Personligen tyckte jag med att det var trist att pytsa in pengarna långsamt, så snart låg jag också all in men så gick det dåligt och kändes trist och jag gick iofs ut före ett större ras men köpte inte efter att det hade inträffat och köpte inte på mer sen heller så nu har jag ju istället typ inget där.
Men vare sig jag hade köpt långsamt eller allt direkt och behållit så hade det varit bättre än vad situationen är nu.
På sikt löser det sig ju. Men fick man välja när man skulle köpa är kanske idag inte bästa startläget även om det för den skull inte hade behövt betyda att det kommer bättre priser än nu / är dumt att avvakta. Däremot kommer säkerligen bättre tillfällen / mindre riskabla entretillfällen för den som bara råkade befinna sig vid en annan tidpunkt med kapitalet.
Jag köpte några av de hedgefonder som hade gått bäst och spöat börsen men inte fan spöade de börsen när jag sedan ägde dem.
Jag har fortfarande drygt hälften av kapitalet i hedgefonder, med belåning är det över 2/3, 3/4 kanske t.o.m.? Det går väl inte sådär tokbra. Men bättre än sparkontot och mindre stressigt än börsen.
Är ju ingen sparfond som rekommenderas.
Just nu har ju obligationerna backat en del så det är ju åtminstone mer intressant att peta in något där nu. Hade du haft 50/50% på dem och börsen kunde du ju fördelat om lite då och då och köpt på dig billigare om det backade.