2015-06-18, 11:12
Medlem
Jag tycker idén med ramadan är fin, nämligen att tänka på något annat än våra materialistiska behov. och ha solidaritet med de som är fattiga.
Jag iaktog delvis den kristna lent i början av året, så jag tänkte jag kan iakta lite ramadan också i mindre omfattning.
Citera
2015-06-18, 14:49
Medlem
Anthologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulayman
Ramadan Kareem Flashback!

Så vad tror ni Flashback, tror ni att det finns etniska svenskar därute (ej muslimer alltså) som firar Ramadan? Och vad har ni för tankar kring detta isåfall?

"Firar" man ramadan? är det inte en religiös fasta? Som jag förstår det så firas det när ramadan är över eller?
Citera
2015-06-18, 17:25
Avslutad
Nej, inte ens muslimer bryr sig om den riktiga meningen med Ramadan, att man ska vara snäll o givmild. Stod o pratade med en person idag o hade två tiggare inom synhåll. En utanför ICA o en utanför Systembolaget.

Det passerade flera personer, bl.a några "tält" o män som såg ut att komma från Mellanöstern o de gav inga pengar till zigenarna. Har för mig att Ramadan främst går ut på att hjälpa andra. Fastan är bara nått trams som sätter kroppen ur balans.

Funderar på att ställa mig i samma hörn på måndag, o filma, så får ni se hur "givmilda" muslimerna är under Ramadan! Fastan är inte nyttigt för kroppen, o det finns ingen mening med det.

Tacka vet jag jul o midsommar, då man samlas, äter god mat, tar sig några nubbar, o jultomten gör barnen glada!
Citera
2015-06-18, 17:31
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Nej, förmodligen inte. Tidsjämförelsen föll ändå, soluppgång till solnedgång i Sverige idag är 18 timmar. Ganska imponerande om de följer "riktig" soltid.

Muslimer följer givetvis riktig soltid och fastar i princip nästan hela dygnet i 1 månad. Dom får endast äta i ungefär 4-5 timmar per dygn.
Citera
2015-06-18, 17:32
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Nej, inte ens muslimer bryr sig om den riktiga meningen med Ramadan, att man ska vara snäll o givmild. Stod o pratade med en person idag o hade två tiggare inom synhåll. En utanför ICA o en utanför Systembolaget.

Det passerade flera personer, bl.a några "tält" o män som såg ut att komma från Mellanöstern o de gav inga pengar till zigenarna. Har för mig att Ramadan främst går ut på att hjälpa andra. Fastan är bara nått trams som sätter kroppen ur balans.

Funderar på att ställa mig i samma hörn på måndag, o filma, så får ni se hur "givmilda" muslimerna är under Ramadan! Fastan är inte nyttigt för kroppen, o det finns ingen mening med det.

Tacka vet jag jul o midsommar, då man samlas, äter god mat, tar sig några nubbar, o jultomten gör barnen glada!

Så nu är muslimer dåliga människor för att dom inte ger zigenare pengar utanför ICA?
Citera
2015-06-18, 17:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Muslimer följer givetvis riktig soltid och fastar i princip nästan hela dygnet i 1 månad. Dom får endast äta i ungefär 4-5 timmar per dygn.
Har svårt att se hur det skulle gynna någon "gud" beroende på hur man äter p.g.a. planeternas position och rotation... Tramsigt enligt mig!

De som bor norr om polcirkeln, o har midnattssol nu går väl enligt Mekka-tid?
Citera
2015-06-18, 17:36
Avslutad
Citat:
Så nu är muslimer dåliga människor för att dom inte ger zigenare pengar utanför ICA?
Ja, just det! Eftersom hela Ramadan går ut på att hjälpa de svagare i samhället. Då bör man t.ex. ge pengar till de som har det svårt.
Citera
2015-06-18, 17:37
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Har svårt att se hur det skulle gynna någon "gud" beroende på hur man äter p.g.a. planeternas position och rotation... Tramsigt enligt mig!

De som bor norr om polcirkeln, o har midnattssol nu går väl enligt Mekka-tid?

Dom som lever på en plats med midnattssol följer antingen närmsta muslimska land (Turkiet) eller Mecka.
Citera
2015-06-18, 17:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulayman
Det är inte så konstigt att icke-muslimer ''inte förstår hur man kan se fram emot att inte få äta'', eftersom ni tror att Ramadan bara handlar om just det - att inte få äta eller dricka.

Man ägnar den nionde månaden i den muslimska kalendern, alltså den månad Ramadan infaller på, åt att fasta - eftersom man vill skänka en tanke till alla de människor i världen som knappt har mat för dagen. Det är deras liv vi sätter oss in i när vi fastar, vi lider med dem varje dag. En annan sak som är viktig när det är Ramadan är att man försöker att bli en bättre människa genom att inte svära, respektera andra människor, kontrollera sin ilska mm. Det här med att man inte får röka eller ha sex när solen är uppe känner nog de flesta till också.

Beklagar, men denna självgoda pseudo-humanism räcker inte på långa väger för att kunne skyla islams övriga vidrighet.
Citera
2015-06-18, 17:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Nja, "dåliga" är väl att ta i. Skenheliga är kanske mer lämpligt.
Citera
2015-06-18, 17:52
Medlem
Ramadan är ursprungligen, ingen Islamisk högtid.
Vem är det ni egentligen firar?
Citera
2015-06-18, 17:53
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Undisputed
Ramadan är ursprungligen, ingen Islamisk högtid.
Vem är det ni egentligen firar?

Jaha, vems högtid är det då? Tomtens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in