2015-06-17, 06:01
Medlem
Ramadan Kareem Flashback!

I kväll vid solnedgången inleds den årliga Ramadan, en tid som många muslimer, liksom jag, ser fram emot hela året.

Det är en sak jag har funderat över ett tag. Brukar det förekomma att etniska svenskar firar Ramadan? Jag är uppväxt i Sverige och har märkt att Ramadan har blivit mer o mer som en vanesak för etniska svenskar, jag menar att det är inte längre någon stor sak för etniska svenskar att vi muslimer firar Ramadan. Många verkar även nyfikna på detta o vissa kanske även vill prova att fasta. Därför ställer jag denna frågan här.

Så vad tror ni Flashback, tror ni att det finns etniska svenskar därute (ej muslimer alltså) som firar Ramadan? Och vad har ni för tankar kring detta isåfall?
Citera
2015-06-17, 06:13
Medlem
Etniska svenskar som har konvererat kanske i någon mening fortfarande kan kallas etniska, åtminstone kan de åter bli det genom att avsäga sig Islam. I vilket fall som helst lär väl de fira ramadan.

Varför skall några andra menar du, av solidaritet?

För inte ligger det väl ett hälsovärde i att ha lågt blodsocker under arbetsdagen för att sedan vräka i sig innan man går och lägger sig?
Citera
2015-06-17, 06:14
Medlem
Ackesnacks avatar
Måste vara väldigt vilsna personer som söker en identitet eller liknande. Varför fira ramadan om man inte är muslim? Däremot kan man väl närvara vid högtiden för att få sig en uppfattning eller hur, men att fira tror jag bara väldigt sjuka personer skulle göra eller gör.
Citera
2015-06-17, 06:15
Medlem
Firar du Chanukkah? Gifter dig i kyrka?

Många svenskar har nog provat att fasta, kanske till och med på samma sätt som muslimer, men de 'firar' knappast Ramadan.
Citera
2015-06-17, 06:18
Medlem
Ackesnacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Många svenskar har nog provat att fasta
Skulle aldrig tänka mig göra något så jävla dumt.
Citera
2015-06-17, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ackesnack
Skulle aldrig tänka mig göra något så jävla dumt.

Deras "fasta" är samma fasta som du gör, men de har vänt på dygnet och äter när du fastar (sover).
Inte direkt någon uppoffring.
Citera
2015-06-17, 06:27
Medlem
GosuZergs avatar
jag känner etniska svenskar som firar ramadan men de har samtliga ingifta personer från religioner där det förekommer, annars är det nog ganska ovanligt.
Citera
2015-06-17, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulayman
I kväll vid solnedgången inleds den årliga Ramadan, en tid som många muslimer, liksom jag, ser fram emot hela året.

Jag förstår inte hur man kan se fram emot att inte få äta. Gör fastan det lättare att förtrycka det dåliga samvetet att det finns miljoner svältande i världen, som man inte gör något åt resten av året? Jag tror inte att Jesus såg fram emot sin korsfästning, eller att behöva fasta i 40 dagar. Sök hjälp.
Citera
2015-06-17, 06:38
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Deras "fasta" är samma fasta som du gör, men de har vänt på dygnet och äter när du fastar (sover).
Inte direkt någon uppoffring.
Du har nog lyckats göra en av de sämsta jämförelserna jag någonsin har läst på Flashback. Tror du på fullaste allvar att det är meningen att kroppen ska inta föda under sömnen? Missade du all naturkunskap i skolan?

Nej, svenskar firar inte ramadan. Det finns inget traditionellt som har någon anknytning till något som har med islam att göra alls i Sverige så varför skulle någon fira det?
Citera
2015-06-17, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Tror du på fullaste allvar att det är meningen att kroppen ska inta föda under sömnen? Missade du all naturkunskap i skolan?

Nej, naturligtvis inte. Jämförelsen var en i tid, inte princip.
Citera
2015-06-17, 06:43
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Nej, naturligtvis inte. Jämförelsen var en i tid, inte princip.
Men det stämmer väl inte? De muslimer jag arbetat tillsammans med har kommit till jobbet i vanlig tid under ramadan trots att de fastat. Någon gång tog en av dem semester men tanken att fråga om dygnsrytmen slog mig aldrig så jag vet inte hur han gjorde med det.

Nå, vänder de på dygnet under ramadan?
Citera
2015-06-17, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Nå, vänder de på dygnet under ramadan?

Nej, förmodligen inte. Tidsjämförelsen föll ändå, soluppgång till solnedgång i Sverige idag är 18 timmar. Ganska imponerande om de följer "riktig" soltid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in