2015-06-18, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Skänka en tanke kan vi nog göra, men jag tror inte att den händelsen har något med SDs utveckling att göra. SDs sagolika framgång beror på invandringen, tiggarna och politikers inkompetens.

Vi maste absolut tacka tiggarna dom har gjort ett kanon jobb! VIVA ROMANIA
2015-06-18, 15:44
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerrysModevisning
Spelar fan ingen roll om så halva SD skulle ha en hemlig agenda av att hata negrer, faktumet om att de är de enda som har fattat invandringen inte är hållbar och drar Sverige ner i avgrunden kvarstår.

Den enda i riksdagen som Åkesson inte vunnit över i debatter innan de ens infunnit sig i talarstolen är nog psykopaten Reinfeldt. Tror dock hans ego är för stort för att komma tillbaka och vara personligt ansvarig till att inte kunna stoppa SD. Skulle säga att ALLA partiledare idag är medlöpare och i högsta grad ansvariga för SDs fantastiska siffror!

Enda sättet att stoppa SD är att ta efter deras invandringspolitik! Kom igen nu Moderaterna...
Negerfeldt var väl ingen lysande debattör, vann han någon debatt mot Åkesson, han vågade väl knappt debattera mot Åkesson?
2015-06-18, 15:49
Medlem
MrWins avatar
SD är nu en folkrörelse som kan liknas vid arbetarrörelsen för 100 år sedan.
2015-06-18, 15:50
Medlem
SmokeOns avatar
SD 18,0% -
SD 20,1% -
SD 22,1% -

Det här är så underbart att det nästan är svårt att ta in.
2015-06-18, 15:52
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Hemskt trevligt att se att det skiljer 1,7 procentenheter mellan SD och M samt 1,8 procentenheter mellan S och SD.

Troligtvis kommer SD vara största parti 2016. Även utanför Sentio och Yougovs mätningar.
2015-06-18, 15:54
Medlem
Johan.Rheborgs avatar
Helt sjukt! Säger som andra, jag var glad för två smällar över 20%, och så kommer 22%!! Höll på att trilla av stolen.

0,65 procentenheter från S och M så är SD största partiet.
2015-06-18, 15:54
Medlem
majtys avatar
Det här borde väl blåsas upp stort i alla större tidningar. Det är ju en riktigt stor nyhet.

Det är väl bara Centern som varit över 20% någonsin i modern tid förutom M & S och det är runt 40 år sen nu.

Visst, det är inget valresultat, men borde ändå betraktas som en stor nyhet, vi får se hur lång tid det tar innan dom lägger ut det.
Senast redigerad av majty 2015-06-18 kl. 15:59.
2015-06-18, 15:56
Medlem
Menveds avatar
Några viktiga kommande milstolpar:

(1) Näst största parti.

(2) Största parti.

Båda dessa punkter är symboliskt viktiga men saknar realpolitisk betydelse.

(4) (Varför jag kastar om ordningen kommer att framgå.) (4) är när SD är största block. Då fungerar inte DÖ i sin nuvarande form. Det räcker då inte att "oppositionen" lägger ner sina röster utan man måste aktivt stödja regeringen i budgetomröstningen.

Om DÖ ska överleva så måste den då förhandlas om och det ser jag som helt uteslutet. Det kommer inte att finnas något stöd för det i något av allianspartierna. Om vi når (4) så är alltså DÖ död för alltid.

(3) är när SD börjar närma sig (4). Varför är detta viktigt? Jo för då börjar allianspolitikerna förstå att de aldrig själva kommer att kunna dra nytta av DÖ eftersom det inte kommer att finnas ett DÖ efter valet 2018. Visserligen är detta inte något som allianspolitikerna eller deras väljare tänker så mycket på men PM Nilsson och Thomas Gür kommer knappt att skriva om något annat.

Var ligger den magiska gränsen när detta sker? Låt oss säga ungefär vid 30 procent för SD. Då är min gissning att AKB avgår samtidigt som Moderaterna lämnar DÖ.

(5) Större än S+M. Detta innebär att SD är största block även när S+M är ett eget block. Det är viktigt för det innebär att en S-M regering måste ha aktivt stöd av minst ett annat parti, och det kommer man inte få med mindre än att detta parti ingår i regeringen. När vi når (5) är alltså till och med en S-M regering otänkbar.

(6) Egen majoritet.
Medlem
Qwertyzs avatar
Helt fantastiska siffror denna dag. Nästan overkligt.

Se om våren flora knoppas, snart sjuder där av liv
som till sommaren skall smekas som en vind så frisk och fri
och uti alla hagar doftar blommor till behag
den grönskan är en gåva liksom friheten var dag
en fröjd för själ och öga skänker sinnet frid och ro
det ger mig lust att leva i detta land få bo

Hör du frihetssången klinga, över landskap klingar fram
hör du tonerna och orden om fäders frihetsland
hör du frihetssången klinga, över landskap klingar fram
hör du sångerna och orden om fäders frihetsland

https://www.youtube.com/watch?v=v86OPViZ1Fo

Trevlig midsommar allihopa!
Senast redigerad av Qwertyz 2015-06-18 kl. 15:59.
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Är Nyheteridag verkligen en seriös källa? Jag vill helst se Sentios undersökning publicerad i en vanlig tidning eller om de själva har resultatet upplagt någonstans.

20%-barriären är sprängd i vilket fall som helst, och om Sentio stämmer så är det ju helt sjukt, då kan man teoretiskt gå om Moderaterna redan nästa månad om det fortsätter i samma stil.

Var så god:

http://www.hoglandsnytt.se/chocken-sd-over-20-procent-i-tva-opinionsmatningar/

Eller denna:

http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/sverigedemokraterna-rusar-infoer-almedalen-16634

Artikeln från Dagens Samhälle är betydligt mer informativ, om du vill länka runt.
2015-06-18, 15:57
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati
Tråkiga siffror helt klart. Noterar att det enda parti det går bra för förutom sd är oss moderater. Nu tror jag det är viktigt att vi moderater svarar upp på utmaningen från konservativa och nationalister med ännu mer öppenhet och frihetlig liberalism. Vi måste bli ännu bättre på att diskutera och lyfta fram de fantastiska fördelarna med mångfald och migration. Jag hoppas att det här kan innebära att vi börjar diskutera helt fri invandring i partiet och i alliansen. Det är dags nu.

Ja det hoppas jag också, ni måste helt klart börja arbeta ännu hårdare för det mångkulturella samhället. Den lilla men ytterst farliga konservativa ådra som verkar finnas kvar hos vissa i moderaterna måste ni genast rensa bort, den för ju tankarna till det mörka 30-talet för guds skull!
Gör ni det så kommer ni garanterat kunna bilda majoritetsregering med Alliansen 2018.

Vi ses 2018!
2015-06-18, 16:02
Medlem
TheHollyhockGods avatar
DÖ kommer väl inte att fungera när statsministern från något 15%-parti ska stå och se myndig ut och domdera och diktera budget, även om de kunde skrapa ihop procenten.

Det skulle vara som att kvotera in en dvärg som målvakt i landslaget.

En sådan person har inte den pondus som krävs för att leda ett land. Han representerar inte på något sätt väljarkåren.

Det funkar ju knappt idag med ett parti som fick över 30% utan att det känns löjligt.

I ett sådant läge spricker DÖ.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in