Jäklar, här går det undan! Läste först om 20,1 i Metro i morse. Nu kom Sentio och brassade på med 22,1%! Det blir till att knäcka en bärs för detta ikväll
Frågan är vad som har hänt. Det räcker inte med allmän misär som varit ungefär likadan ganska länge. Nu vill vi ha en djupanalys från Demoskop eller Novus.
Lägg därtill ett valresultat på gång i Danmark där Dansk Folkeparti förväntas göra ett succéval som också kan skapa rubriker och acceptans för SD i politiken.
Är Nyheteridag verkligen en seriös källa? Jag vill helst se Sentios undersökning publicerad i en vanlig tidning eller om de själva har resultatet upplagt någonstans.
20%-barriären är sprängd i vilket fall som helst, och om Sentio stämmer så är det ju helt sjukt, då kan man teoretiskt gå om Moderaterna redan nästa månad om det fortsätter i samma stil.
Den har publicerats i Samtiden vilket är SDs egna tidning och mig veterligen även den tidning som brukar beställa undersökningar från Sentio.
Som sagt stolpe in på att SD kom över 20% innan midsommar.
Jag kommer ihåg sekvensen från valvakan.Vad sossarna grät då....när SD fick 5-6% i valet 2010...........om dessa stackare bara visste hur det skulle se ut 5 år senare. Ska vi gissa att det fällts en och annan tår på partikansliet idag?
Jag skulle gissa att nästa Sentio så kanske......ni vet vad
För vaknade man till 18.0 % från Novus och det gjorde en mycket nöjd. Första gången ett telefon-OU ger sådana siffror! När 20.1 % från Yougov kom dagen före midsommar och ledighet så jublades man rakt ut på väg till jobbet. Från 12.8 till över 20 % på 9 månader
Tro på fan att Sentio kommer samma dag också, 22,1 % och för att toppa detta måste man ju öppna en flaska skumpa ikväll, eller i alla fall en riktigt god ale.
Socialdemokraterna 23,9%
Moderaterna 23,8%
Sverigedemokraterna 22,1%
Vänsterpartiet 6,9%
Miljöpartiet 6,8%
Centerpartiet 6,3%
Folkpartiet 3,7%
Kristdemokraterna 2,1%
Dessa siffror kommer man minnas ett tag (till SD slår rekord igen förstås )
Det enda som var lite synd är att KD ligger så uselt, tror de kommer reda upp sig till valet om Ebba Busch Thor för en strikt konservativ linje fram till valet.
I övrigt... Alliansen och Moderaterna måtte sätta snapsen i vrångstrupen över det usla resultatet. DÖ ligger som en varm blöt filt över dem. Men såklart - S har det ännu värre. Om de tror de kan vända det med smulor åt folket och radikala skattehöjningar så tror de fel
Intressant är att hela tre partier nådde bottenrekord i denna OU; S , Fp och KD. Det politiska landskapet håller på att stöpas om rejält.
Edit: Kommer ni ihåg förra sommaren då vi spekulerade i huruvida SD kunde gå om MP och bli tredje största parti i valet. Idag är SD ........TRE GÅNGER STÖRRE ÄN MP!!!!
Sug på den du Romson
Senast redigerad av ujhs 2015-06-18 kl. 15:16.
Vaknade på morgonen och var otroligt glad över att vi passerat 20 procent, och nu så får vi 22,1 procent i Sentio!?!
Detta är ju bara för fantastiskt för att vara sant!
Glad midsommar ännu en gång!
Och som grädde på moset kommer DF att få minst 18% ikväll. Detta tillsammans med triss i SD-jordskred i tre separata mätningar innebär att Aftonbladets ledarredaktion och 7klövern kommer att få "fira" midsommar storgråtandes. I hällregn. Det kanske finns en gud ändå.
(Aftonbladet kanske dessutom fått förhandsinfo om nästa Inizio, så att de har en extra sak att gråta över som vi inte känner till).
Senast redigerad av CrispyKreem 2015-06-18 kl. 15:14.
Frågan är vad som har hänt. Det räcker inte med allmän misär som varit ungefär likadan ganska länge. Nu vill vi ha en djupanalys från Demoskop eller Novus.
Berlinmuren stod länge, men det räckte med några "oturliga" ord på en presskonferens för att folkets kraft skulle släppas fri och därefter gjordes historia på några få timmar. Synnerligen intressant, och vilken moralboost alltså. Snart kommer kvinnorna!
Chock imorse när PK-hjonen satte frukostflingorna i halsen till Novus 18%
Med tom blick upprepade de mantrat "Vi är 82%!!" medan de vaggade fram och tillbaka i TV-soffan. Dagen fortsatte med "Vi är 80%!!" för att sedan bli "Vi är 78%!!!".
Finns det några smaskiga twitter-reaktioner? Eller krönikor? Jag vill suga i mig så mycket PK-ångest som det bara går denna dag! Jag kan bara tänka mig hur det skulle kännas för mig om det t.ex. var F! som presterade så här, och få mitt nyhetsflöde fyllt av självsäkra jublande extrem-feminister hela dagen. Jag hade blivit fullkomligt apatisk och känt en enorm frustration, det är så jag föreställer mig twittervänsterns reaktion. Kallsvettiga och tomma blickar, spontana ilskeutbrott, gnisslande tänder och med dystopiska framtidsscenarier som flimrar innanför ögonlocken. De stackars hjärntvättade imbeciller som faktiskt tror på att SD=NAZI-STJÄRNTALSFASCISTER som vill elda med judebarn i igelstaverkets CFB-pannor måste ha fullkomlig dödsångest och panik en sån här dag, det är nästan lite synd om dem, men det finns väl psykofarmaka som hjälper.