Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Överbeskyddande? Kl 18:23 messar hon och har 50 minuters hemväg, alltså hemma 19:13. Tre kvart senare åker han till hennes jobb för att hon inte har kommit hem eller svarar i telefon. Det är inte överbeskyddande.

Jag håller med. Yngsta dottern är inte hemma, mobilen avstängd, jag hade precis som Fadern inte väntat med polisen utan bränt iväg direkt, förmodligen med polare och vapen i bilen/bilarna givet hans yrke!

Eventuella rättsliga efterspel hade jag inte brytt mig ett skit om!
Senast redigerad av Heavenbound 2015-06-18 kl. 14:43.
2015-06-18, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lahaina
Väldigt lite har sagts om varför 17-åriga Lisa skickar sms till sin far om att "nu åker jag hem" och varför han väldigt snabbt vidtar åtgärden att sätta sig i bilen och köra samma väg tillbaka?

Kanske inte finns något av värde i den tanken överhuvudtaget men det får i alla fall mig lite fundersam att en 17-årig flicka måste sms:a hem om att hon nu far iväg. Kanske förresten för att det var första gången hon körde mopeden till jobbet?

Fadern reagerar väldigt snabbt med att köra upp till Blomberg. Väl där tillkallar han militärbekanta omgående, eller?

Låter anspänt och nästan med en inställning om att fara förelåg. Fanns det ev en hotbild på något vis?

Sannolikt helt tokiga funderingar men är det någon annan som undrat kring detta, i mina ögon, lite väl "överbeskyddande" beteende till en 17-årig dotter?

Som jag förstått väckte han misstankar på sättet smset skrevs är ju inte säkert de var LH som skrev de.
2015-06-18, 14:43
Medlem
Antitrinitarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heavenbound
Jag håller med. Yngsta dottern är inte hemma, mobilen avstängd, jag hade precis som Fadern inte väntat med polisen utan bränt iväg direkt, förmodligen med polare och vapen i bilen/bilarna givet hans yrke!

Speciellt om man lägger till att det var första gången hon körde själv. Troligen var han rädd att nåt skulle ha hänt längs vägen, att hon kört av eller så.
2015-06-18, 14:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heavenbound
Jag hade nog lämnat vapen hemma, första tanken hade varit en trafikolycka.
2015-06-18, 14:44
Medlem
Att tillhörigheter som mobilskal ligger till synes utslängda i riktning mot en viss plats skulle ju kunna förklaras av att lisa var vid liv under någon form av transport och själv släppte iväg tillhörigheter längs vägen för att skapa ett spår?
Medlem
Blir så matt på alla ev GM. Bättre att fokusera på varför bröderna är häktade på sannolika skäl, ingen vet vilka bevis eller fynd som gör att det pekar mot dem, bara fyndens placeringar som pekar mot dem.

Polisen kan lika gärna hittat nåt i deras bostad, vad vet vi?

Släpp historierna om säpo, terrorister, älgar och aliens. Ska ingen nämna andré pops som ev GM? Så vi har täckt ALLA ev GM *suck*
Avslutad
Någon FBare här som vill vara med och spåna på denna bild?
http://imengine.hall.infomaker.io/imengine/image.php?uuid=06ec7ec0-e99c-4322-895a-36f56ee13f28&type=preview&source=false&function=ha rdcrop&width=880&height=587&q=80
2015-06-18, 14:45
Medlem
Citat:
Jag hade nog lämnat vapen hemma, första tanken hade varit en trafikolycka.

Det beror ju på vad det stod i sms:et
2015-06-18, 14:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Genom att påstå att ett handlande är rationellt och ett annat irrationellt kan man vända misstankar åt vilket håll som helst. De flesta mördare lämnar kroppen på mordplatsen, de som tar med kroppen har något slags plan. Marinas mördare hade en uppenbar plan att gömma kroppen så länge som möjligt, så hade också Idas mördare, även om deras kringirrande med kroppen tycks ha varit planlöst sökande efter en bra dumpningsplats. Lovisas mördare ville bara få bort kroppen från mordplatsen. Vad Vatchareeyas mördare hade för plan är däremot mer oklar, men där är också mordplatsen oklar.

Polisen undersökte ladan mittemot kaféet en andra gång efter gripandet. Det kan vara så att den då upptäckte att det var mordplatsen, och eftersom det var brödernas arbetsplats skärptes misstankarna av det.

Jag har en teori om varför mordplatsen skulle vara där. Lisa fick inte igång moppen och mobilen tog slut på batteri direkt efter SMS till pappa. Jag vet att moppen testades, men det kan ha varit ett tillfälligt fel, eller så testades inte moppen fullt ut till körbarhet. Lisa lämnade då moppen med nyckeln i låset och gick till ladan med hjälmen på huvudet för att hämta nyckeln till kaféet för att därifrån ringa. Där finns fast telefon.

Inne i ladan arbetade en eller flera män och såg en 17-årig läckerbit komma in. Han/de började stöta på henne, hon avvisade och det slutade med katastrof. Efter mordet kom han/de på att litauerna vore bra syndabockar, och lade ut hansochgretaspåret till deras bostad på väg till Martorp för att gömma kroppen. Här kan man anta att litauerna oftast var ensamma hemma på kvällarna och skulle sakna alibi.
Om det finns några sådana män, torde de redan ha hörts som vittnen - och uppenbarligen då klarat av att göra sig betydligt mindre misstänkta än litauerna i dagsläget, som ju, om vi ska köpa polisens uppgifter, betedde sig misstänkt också bortsett från spåret med Lisas tillhörigheter. Man ska i det sammanhanget komma ihåg att polisen inte sprang iväg och grep litauerna det första de gjorde, så har inte handlat om någon round up the usual suspects-attityd.

Om det är som du tror, torde fallet klaras upp hyfsat enkelt - tänkbara alternativa gärningsman är få, lättidentiferade och rimligen rätt lättutredda. Öht kräver ju varje sätta dit litauerna-teori en gm med påfallande lokalkännedom.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Nej, poliserna sa det under presskonferansen efter sig, att BRÖT sig in och fann Lisa.

Hittar inget i media som stöder att de bröt sig in och fann offret.?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Jag börjar må riktigt dåligt nu och få upp bilder i huvudet som jag helst vill slippa.

http://www.expressen.se/gt/sa-fortsatter-polisens-jakt-pa-garningsman/

Polisarbetet kändes märkligt när de spärrade av där igen för andra gången efter att ha släppt ganska fort. Att återvända till att spärra den byggnaden igen för 3:e gången låter oroväckande som (eventuellt kraftig) miss i polisarbetet
2015-06-18, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Hittar inget i media som stöder att de bröt sig in och fann offret.?
http://imengine.hall.infomaker.io/imengine/image.php?uuid=06ec7ec0-e99c-4322-895a-36f56ee13f28&type=preview&source=false&function=ha rdcrop&width=880&height=587&q=80

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in