Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 14:15
Medlem
Ravsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Sitter det inte en nyckel i dörren till höger om polistjejeN?
Observant. Jo, nog ser det ut som en nyckel. Kanske finns en vägg mellan delen de bröt sig in och delen dörren leder till.
2015-06-18, 14:16
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heavenbound
Det skulle förklara en del ja....tekniker i skyddskläder på olika platser inom Martorp... tyvärr

Så är de alltid klädda vid en brottplatsundersökning. Skillnad denna gången är att de hamnade på bilder i tidningarna.
2015-06-18, 14:16
Medlem
Om man ser till expressens senaste artikel verkar även polis mer tveksamma till gästarbetarnas skuld!
2015-06-18, 14:17
Medlem
Min övertygelse är dock så enkelt som att om bröderna inte utfört mordet, så sitter båda eller åtminstone en av dem på så tillförlitlig information om vem eller vilka som gjorde det att det skulle kuna leda till ett gripande.

Det är ställt utom all rimlig tvivel i min mening. Annars skulle de inte sitta där de sitter sen får trollen fortsätta spekulera i aliens, isis, älgar eller AJ bäst de vill.
2015-06-18, 14:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Har jag gjort, förklarat vad jag tror, läs tråden, litar mer på vad en insatt advokat säger som har full insyn i ärendet än polis och åklagare som snabbt vill nå resultat.

Nej det tycker jag inte att du har gjort. Du skriver om det lilla du vet och tycker dig kunna göra en massa bedömningar utifrån det. Det har du gjort gång på gång i tråden. Här två exempel:

Citat:
Sista inlägget för idag , kompisar? Jag tror inte dom är skyldiga helt enkelt med betoning på tror naturligtvis, Åklagaren sa senast att dom då inte hade några bindande bevis.

Citat:
http://www.expressen.se/gt/leif-gws-nya-teori-om-mordet-pa-lisa/

Ligger nära min egen teori om mordet, men jag går ett steg längre jag tror Litauerna var lämpliga offer för den verkliga banemannen att få skulden för mordet, men som GW riktigt påpekar utan läst några fakta är det svårt att vara säker..

Som jag skrev igår
"Om man som tankeexperiment UTGÅR ifrån att Litauerna är oskyldiga, så måste dom ju ur polisiär synvinkel hamnat mitt i smeten, en av dom hittade/tog i handsken, dom syns där andra spår hittas, dom bor/arbetar där hon försvann/hittades, för en verklig gärningsman vore det ju ett guldläge att placera ut nåt som skulle ställa Litauerna i väldigt dålig dager, att det inte lyckats än fullständigt är ju bristen på en direkt koppling i bevis mellan Litauerna och offret. "

Och varför svarar du "god dag yxskaft" om advokaten? Vad är det som är svårt att förstå? Advokaten ska vidta de åtgärder som hennes klient önskar - oavsett om hon själv tycker att de är vettiga eller ej och oavsett vad hon själv tycker om skuldfrågan eller bevisläget. Åklagaren är skyldig att jobba utifrån en objektivitetsprincip och får inte begära eller vidta åtgärder som inte är rättsligt motiverade utifrån läget och fakta i utredningen.

Inser du att den logiska konsekvensen av ditt resonemang är att advokater generellt sett är mer att lita på än åklagare och att därmed flertalet av de dömda som överklagar häktningar och domar är oskyldiga eftersom deras advokat gör det åt dem.

Tror du verkligen själv ens på en så absurd slutsats?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Min övertygelse är dock så enkelt som att om bröderna inte utfört mordet, så sitter båda eller åtminstone en av dem på så tillförlitlig information om vem eller vilka som gjorde det att det skulle kuna leda till ett gripande.

Det är ställt utom all rimlig tvivel i min mening. Annars skulle de inte sitta där de sitter sen får trollen fortsätta spekulera i aliens, isis, älgar eller AJ bäst de vill.

Jag ogillar som sagt att spekulera men det skulle inte förvåna mig om bröderna får en stor roll i den stundande huvudförhandlingen, och den rollen behöver nödvändigtvis inte vara som tilltalad....
Medlem
Jag tycker Expressens senaste intervju med AJ bara gör att han verkar ännu mer mystisk. Att han hade träffat Lisa på morgonen, och på så vis fått reda på att hon åkte moped till jobbet för första gången är ju intressant.

http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/
2015-06-18, 14:19
Medlem
Jag utgår nu ifrån att polisen har gjort sitt jobb rätt och har tagit rätt personer. Det snabba händelseförloppet på fredagkvällen talar väl för det. Om det är fel så tar jag skamsen tillbaka detta.

Men jag tror som sagt att det är gästarbetarna. Ska försöka bygga ihop vad jag tror hände med vad faktiskt har stått i media och polis som sagt i denna tråden som verkar trovärdigt och inte helt verklighetsfrånvänt.

Det låter inte helt otroligt att dom faktiskt var lediga en dag i veckan, möjligtvis då Söndag. Att dom druckit till lite under dagen och suttit och diskuterat resan ifrån Sverige, någon skrev att det var planerat att dom skulle åka hem snart och någon om inte rent av alla skulle inte komma tillbaka igen.
Dom hade troligtvis koll på när kafét stängde så den yngsta brodern(eller båda) gick ditåt för att titta lite på dom fina damerna som jobbade där. (Inte hundra på om detta stämmer men någon skrev här i tråden att nån av kollegorna till Lisa hade sagt ungefär "tänk alla gånger dom två har stått och kollat på oss när vi stänger" Vilket skulle kunna förklara varför det känns som att någon ståt och väntat på henne.

I vanliga fall kanske dom inte drack lika mycket, eller hade lika stor hemlängtan, eller tänkte på frugan och flickvänner, tjejer hemma. Helt plötsligt så står den sötaste tjejen av alla på kafét kvar själv, hon som dom båda reagerade på att hon nyss börjat jobba där. Något slår slint i ren sexuell frustration och någon eller båda överfaller Lisa hastigt och relativt panikartat. Dom drar in henne i ladan och påbörjar en våldtäkt, under tiden så kämpar hon imot och mer och mer våld behövs för att lugna henne och tillslut så tystnar hon helt(inte äns säkert att hon var död redan då, dom kanske dödade henne "på riktigt" efteråt när dom tänkte gömma henne). Panik uppstår när dom fattar vad dom gjort och dom 1. antingen springer fort som fan och hämtar bilen 2. bilen stod redan i närheten då någon har sagt att det stod en silvrig bil parkerat lite konstigt i närheten. Slänger in Lisa i bilen , under vägens gång så ringer mobilen och dom får ännu mer panik och börjar kasta ut Lisas saker.

Dom klampar in i hemmet påtagligt upprörda och erkänner nästan direkt för den litauiska kvinnan vad som hänt och sedan gömmer dom kroppen någonstans.
Troligtvis blev dom bra förvånade över hur stort pådrag det blev och en försvunnen ung kvinna i deras hemland kanske väldigt sällan blir så stort direkt. Så dom gavs aldrig möjlighet att verkligen göra sig av med kroppen då minsta rörelse kunde misstänkligöra dom , vilket det tillslut gjorde.
Inte konstigt om man har gömt en kropp att man blir nervös och håller sig i närheten om folk med gula västar börjar närma sig.

Jag har försökt att tänka statistiskt , och även efter den info som finns att tillgå.

Alternativet är i mina ögon att Lisa har hålls fången under alla dessa dagar och sen har dom dödat henne bara några minuter innan MP uppfattade deras aktivitet runt Martorp , därför det blev så bråttom. Men detta verkar osannolikt när man utgår från statistik, och om man ändå ska lyssna på Leif GW nån gång så sa han ju ändå att i dom flesta fall så dödas BO snabbt , ibland även innan en våldtäkt hunnits påbörja.
Senast redigerad av gottisch 2015-06-18 kl. 14:25.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Sitter det inte en nyckel i dörren till höger om polistjejeN?

Jo, men det är kanske bara ett litet förråd som bara nås utifrån och inte leder vidare in i den stora hallen.
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Många får dåliga vibbar av AJ, vad skulle han ha för vinning eller motiv till att mörda henne?

Tydligen har AJ lämnat nån väsentlig information till polis som han inte ville tala om för pressen (enligt intervju med AJ i tidning), detta skulle framkomma senare sa han och det var vid stor vikt för utredningen tydligen, vad kan man ju bara spekuleras om , men en centralfigur är han ju onekligen då ha äger det mesta där det utspelat sig, träffat Lisa, hittat handske..
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Den här bilden uppges visa när polisen bröt sig in i byggnaden genom att bända upp plåtväggen till vänster om den mindre dubbeldörren som syns på din bild. Därefter öppnade man troligen den större dörren inifrån:
https://minfil.org/F4Oci6b0bc/polisen_bryter_sig_in.jpg

I det här fallet så kanske det är långsökt men det händer faktiskt att polisen tar sig in via en "alternativ öppning" för att inte äventyra eventuella fingeravtryck eller DNA rester som kan finnas kring och runt lås och handtag?
2015-06-18, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakestully
Jag tycker Expressens senaste intervju med AJ bara gör att han verkar ännu mer mystisk. Att han hade träffat Lisa på morgonen, och på så vis fått reda på att hon åkte moped till jobbet för första gången är ju intressant.

http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/

Stod det inte att han träffade Lisa för första gången morgonen innan hon försvann?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in