2015-06-18, 11:57
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHollyhockGod
Hade han varit smart hade han sagt "Jag förstår att folk är oroliga och varför de stöder SD men vår lösning är bättre för att bla bla bla", där "bla bla bla" är nånting som verkligen låter vettigt och inte bara är en massa floskler om ansvar och vi måste bli bättre.

Den överslätningen har han redan försökt med i debatten i kammaren, det gick sådär kan man säga:

https://www.youtube.com/watch?v=5sIeWXXccDM&feature=youtu.be&t=5m25s

Här är Jimmies replik, om ni inte orkar se hela käbblet ovan mellan Löfvén och Åkesson

https://www.youtube.com/watch?v=5sIeWXXccDM&feature=youtu.be&t=6m47s

En. Statsminister. Ägd.

Det blir pinsamt eftersom S har valt Henrik Arnstads logik för att bekämpa SD, sen när det inte fungerar blir det såhär istället. För man har faktiskt inga argument. Man har inga argument som biter på SD. Noll.

Därför kan Löfvén inte säga "våran lösning är bättre" - för han har ingen lösning. Det är bara SD som har det. Eller iallafall vågar ha det.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-06-18 kl. 12:00.
2015-06-18, 11:59
Medlem
Busstations avatar
Sjuk ökning av väljare, lyckas SD hålla kvar momentum till nästa val känns inte ännu en dubbling från senaste valet speciellt orealistiskt. Hade jag aldrig trott för något år sedan.
2015-06-18, 12:02
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
20,1% Det går fort nu. En helt ny nivå håller på att etableras.
Ja, grafen för YouGov har slagit genom taket i diagrammet på status.st.
Dags att vikta om.
2015-06-18, 12:03
Medlem
ReiseReises avatar
20% herregud man trodde ju detta var omojligt 2010. Vilka krigsrubriker det skulle bli om SD gick om M i valet 2018. Media haller ju allmanheten "in the dark" om SD's faktiska siffror. Man skrev ju att det var ett "shockresultat" valet 2014 nar Sd fick 12,9 aven om vi som foljer opinionsundersokningarna visste att SD skulle fa detta sa visste ju inte allmanheten som bara far sin information fran Aftonbladet / SVT osv. Vi var manga som bevittnade pa tex Facebook hur galna folk blev over resultatet och att det kom som en blixt fran en "klar himmel" eftersom de inte fatt veta av media.

Jag tror det var darfor SD skjutit i hojden sedan valet 2014. Media kunde inte langre dolja SD's egentliga siffror och nu vet den osakra svensken att det faktiskt ar manga fler i landet som tycker som han och nu vagar han faktiskt saga att han ar SD.
2015-06-18, 12:05
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Den överslätningen har han redan försökt med i debatten i kammaren, det gick sådär kan man säga:

https://www.youtube.com/watch?v=5sIeWXXccDM&feature=youtu.be&t=5m25s

Här är Jimmies replik, om ni inte orkar se hela käbblet ovan mellan Löfvén och Åkesson

https://www.youtube.com/watch?v=5sIeWXXccDM&feature=youtu.be&t=6m47s

En. Statsminister. Ägd.

Det blir pinsamt eftersom S har valt Henrik Arnstads logik för att bekämpa SD, sen när det inte fungerar blir det såhär istället. För man har faktiskt inga argument. Man har inga argument som biter på SD. Noll.

Därför kan Löfvén inte säga "våran lösning är bättre" - för han har ingen lösning. Det är bara SD som har det. Eller iallafall vågar ha det.

Hehe, noterade att det inte blev någon handskakning efteråt. Löfvens kroppsspråk vittnade verkligen om att han just blivit ägd när han moloket lommade iväg från talarstolen.

Klockrent.
2015-06-18, 12:07
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
Trevliga midsommarpresenter som levererades idag Får bli att fira redan ikväll!

Noterade även att vi har 5 riksdagspartier som ligger under 7% i båda undersökningarna. Kommer nog bli svettigt för ett par av dom att klara 4% spärren.

Hur svagt opinionsstöd tror ni regeringen kan tillåtas ha innan alliansen gör en misstroendeförklaring? Håller regeringen året ut? Spännande tider väntar.
2015-06-18, 12:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Jag börjar faktiskt tro det, tidigare har jag sett det som rätt orealistiskt i det kortare perspektivet. Men man ser ju dynamiken tydligt: ju större SD blivit desto mer börjar de andra partierna ta upp deras frågor, vilket legitimerar SD än mer. Samtidigt har debattonen i medierna förändrats rejält och de andra partierna tar inte längre till överord i syfte att svartmåla dem. Så ja, jag tror att det finns potential i väljarkåren för att SD ökar 5-10 procentenheter till. Vad som händer sedan beror på de andra partiernas reaktioner i ett sådant läge.
Håller med om att debattonen breddats. Tidningar som SVD och DI publicerar debattartiklar som talar till SD:s fördel. Och samhällsutvecklingen och de övriga partiernas uppenbara oförmåga att hantera invandrings och integrationsfrågan är också en jätteviktig förklaring.

Jag tror också att det som hände i våras, med uteslutningarna som SD gjorde var bra. Man demonstrerade tydligt att partiet menar allvar med att inte tillåta extremism eller rasism. Det gör att fler kan tänka sig att rösta på SD.

Men vad jag funderat över är hur väljarkåren kan tänkas vara sammansatt och vilken potential som finns? Och vad som krävs för att nå de som ännu inte "konverterats"? Här är en idé till ansats till analys av potentialen i väljarkåren. Definitionerna och siffrorna är mina egna och saknar vetenskapligt underlag.

Kärnväljare=10%
Utvidgad kärna=15%
Marginalväljare=20%
Omöjliga=55%

I det här exemplet är SD:s absoluta max 45%. Frågor som man kan ställa sig är vilken politik som krävs för att nå dit (om det är möjligt) och hur det i så fall påverkar redan "konverterade" väljare i grupperna Kärnväljare och Utvidgad kärna? Det handlar om en svår balansgång som SD lyckats väldigt bra med hittills. Frågan är bara hur långt det bär och vad som krävs?
2015-06-18, 12:16
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Det hypotetiska konservativa blocket (M, SD, KD) får 47,0 i Novus och 47,1 i Yougov. Snart egen majoritet, förmodligen då med SD som största parti.
Om detta skulle bli ett öppet block i ett nyval och m ersätter AKB med X så kan moderaterna bli största parti i en ny majoritetsregering, vem är X?
2015-06-18, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Röstberättigade 2014 = 7,123,998 personer

7,123,998 x 0,20 = 1.424.800 personer

Att fascistförklara och demonisera ett så stort antal personer kan bara sluta på ett sätt och det stavas folkuppror.

Tror inte Löfven är begåvad nog att förstå vilken tabbe han gjorde då han kallade SD för fascister i TV eller då han häromdagen stod i plenisalen och yrade om hakkors och nazism då han debatterade mot Åkesson. Detta ställningstagande var det sista spadtaget på Sossarnas grav, deras tid vid makten är över för all framtid och jag har svårt att se väljarna förlåta det totala folkförakt som uppvisats från höger till vänster de senaste åren och som slutligen utmynnade i DÖ.

Vänta bara tills de trendkänsliga kvinnorna börjar strömma till SD, kvinnor följer i mångt och mycket strömmen och de som för tillfället är framgångsrika.

Ett SD på +20% kommer att generera 5% till av bara farten och första platsen är ett faktum.

Tror det kommer att gå ganska fort dessutom, jag trodde länge att den sk "ketchup-effekten" inte existerade men nu tror jag banne mig vi är mitt inne i den och har så varit ett tag.

Resan mellan 5 och 10 procent var väldigt mycket längre än den mellan 10 och 15. Den mellan 15 och 20 än kortare.

På samma sätt tror jag det blir väldigt svårt för ett riktigt stort SD att inte fortsätta växa av bara farten istället för att stagnera strax över 20 procent.

Perspektivet som bör anläggas är följande: Vilket annat europeiskt parti har i efterkrigstidens Västeuropa haft bättre förutsättningar än SD att växa?

I vilket annat land har samtliga partier försvurit sig till en så vanvettig politik - och inte reagerat med reformer förrän ett demoniserat uppstickarparti nått 20% av väljarna?

Observera att jag nu inte talar om hur stort ett populistiskt/nationalistiskt protestparti blivit - utan kan bli. Jag menar ju att Beppe Grillo och FPÖ och alla andra framgångsexempel som kan anföras har ett lägre tak än SD har.

Etniska svenskar. Européer som föredrar ett europeiskt Sverige. Utomeuropéer som föredrar ett Sverige som inte påminner om länderna de migrerat från. Skattebetalare som till få något tillbaka. Bidragstagare som är rädda om sin bit av svensk välfärd. Det är en rätt stor väljarbas.
2015-06-18, 12:29
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalkabel
Om detta skulle bli ett öppet block i ett nyval och m ersätter AKB med X så kan moderaterna bli största parti i en ny majoritetsregering, vem är X?

M är i den kontexten helt körda. Inte ens en patriledare X kan sudda bort trovärdiggetsskulden efter Reinfeldt och diverse MUF-patrask och "öppna era garage"-idioter.
2015-06-18, 12:38
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalkabel
Finn Bengtsson
2015-06-18, 12:41
Medlem
S.Kandals avatar
Ringarna på vattnet blir större och större. Media har kört sitt race år ut och år in. Nu får de snart börja tänka efter om de vill behålla några läsare, 20% spottar man inte på ostraffat. Således, bra sd-siffror ger i förlängningen bättre och mer nyanserade artiklar/ledare/inslag i tv. Detta i sin tur innebär att stigmatiseringen från folket minskar, vilket såklart inbringar ändå mer röster till Sd.

Glad midsommar sverigevänner!!!
Senast redigerad av S.Kandal 2015-06-18 kl. 12:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in