Citat:
Ursprungligen postat av
Lost-Soul
Röstberättigade 2014 = 7,123,998 personer
7,123,998 x 0,20 = 1.424.800 personer
Att fascistförklara och demonisera ett så stort antal personer kan bara sluta på ett sätt och det stavas folkuppror.
Tror inte Löfven är begåvad nog att förstå vilken tabbe han gjorde då han kallade SD för fascister i TV eller då han häromdagen stod i plenisalen och yrade om hakkors och nazism då han debatterade mot Åkesson. Detta ställningstagande var det sista spadtaget på Sossarnas grav, deras tid vid makten är över för all framtid och jag har svårt att se väljarna förlåta det totala folkförakt som uppvisats från höger till vänster de senaste åren och som slutligen utmynnade i DÖ.
Vänta bara tills de trendkänsliga kvinnorna börjar strömma till SD, kvinnor följer i mångt och mycket strömmen och de som för tillfället är framgångsrika.
Ett SD på +20% kommer att generera 5% till av bara farten och första platsen är ett faktum.
Tror det kommer att gå ganska fort dessutom, jag trodde länge att den sk "ketchup-effekten" inte existerade men nu tror jag banne mig vi är mitt inne i den och har så varit ett tag.
Resan mellan 5 och 10 procent var väldigt mycket längre än den mellan 10 och 15. Den mellan 15 och 20 än kortare.
På samma sätt tror jag det blir väldigt svårt för ett riktigt stort SD att inte fortsätta växa av bara farten istället för att stagnera strax över 20 procent.
Perspektivet som bör anläggas är följande:
Vilket annat europeiskt parti har i efterkrigstidens Västeuropa haft bättre förutsättningar än SD att växa?
I vilket annat land har samtliga partier försvurit sig till en så vanvettig politik - och inte reagerat med reformer förrän ett demoniserat uppstickarparti nått 20% av väljarna?
Observera att jag nu inte talar om hur stort ett populistiskt/nationalistiskt protestparti
blivit - utan
kan bli. Jag menar ju att Beppe Grillo och FPÖ och alla andra framgångsexempel som kan anföras har ett lägre tak än SD har.
Etniska svenskar. Européer som föredrar ett europeiskt Sverige. Utomeuropéer som föredrar ett Sverige som inte påminner om länderna de migrerat från. Skattebetalare som till få något tillbaka. Bidragstagare som är rädda om sin bit av svensk välfärd. Det är en rätt stor väljarbas.