2015-06-18, 11:43
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Fly och tala om att dom är skyldiga och vart skulle dom fly? Hem till Litauen och bli plockade direkt samt utlämnade till Sverige.

Om man läser tidigare inlägg här samt de som cirkulerar på andra ställen så har de det nog tryggast i häktet
även i Litauen är de samt deras familjer uthängde av media och folkmobb, vart fan ska de ta vägen när och om de släpps
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Besynnerlig uppfattning. Du är övertygad om deras skuld, trots att du inte vet om det finns bindande bevis. Typiskt förutfattad mening.

Varför skulle litauerna lägga ut ett hansochgretaspår hem? Och varför tog de inte närmaste vägen hem? Eftersom de hade jobbat i området kände de säkert till genvägen från avtagsvägen 100 meter söder om kaféet till Blombergs Säteri.

Just hansochgretaspåret gör mig tämligen övertygad om att GM är någon annan, som ville sätta dit litauerna.
Här gör du det långt ifrån självklara antagandet att GM har handlar rationellt efter dådet. Men om någon vill sätta dit litauerna, varför just litauerna? Har någon mördat Lisa uttryckligen som sätt att jävlas med litauerna och få dem att åka dit för mord, eller har någon mördat Lisa och i efterhand kommit på Visst, ja litauerna! Vi sätter dit dem!

Hur många mordfall kan du där förövaren har ansträngt sig för att sätta dit någon annan specifik person öht?

Sen gäller ju samma två invändningar mot dessa resonemang som mot många andra hypoteser om att åklagaren är snett ute:

1) Det bygger på vad vi vet, inte på vad åklagaren vet, och vad han än vet, vet han betydligt mer än vi. Som Tingsnotarien har påpekat har åklagaren fått de två männen häktade på sannolika utan att ännu ha någon teknisk bevisning. Dessutom höjde han misstankegraden under anhållandetiden. Det betyder att det rimligen måste finnas andra besvärande omständigheter mot de häktade, som har tillkommit efter det att det så kallade hansochgretaspåret observerades. Vi vet inte vad det är. Men vi vet att åklagaren har mer än vad han visar - annars skulle han inte ha höjt till sannolika, långt mindre fått igenom det.

2) Om de häktade skulle vara skyldiga, finns det inte särskilt mycket som tyder på att de skulle ha förmåga att agera särskilt rationellt - mordet har knappast varit planerat, och de har dålig kunskap om svenskt polisväsende, och ännu sämre om svenska ideella sökorganisationer. Det kan t ex mycket väl ha tett sig synnerligen rationellt för dem att plantera ut Lisas tillhörigheter på områden där de har kunnat observera att sök har genomförts.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag har sett bilder på när polisen stövlade omkring i godsherrens trädgård utanför den förkantiga "ladan" när jag tänker efter.

Bild på plats?
2015-06-18, 11:44
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Stall då?
På andra sidan väggen. Ur kametans synvinkel var det mittemot fär bilarna parkerar.
Nej inget stall heller. Du kan ha sett hopklipp eller bildväxlingar från olika platser.
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av spiritus72
På vad, att AJ är deras arbetsgivare och inkomstkälla? Det är väl både uppenbart efter AJ berättat det själv för expressen?

Att LH föräldrar låter café ägaren har öppet efter att deras dotter senast sågs på denna plats?
Avstängd
Det verkar som om både åklagare och domstol är ute på tunn is. Den ovanligt långa häktesförhandlingen indikerade att domstolen inte tyckte att åklagaren hade på fötter för sannolika skäl men ändå föll till föga. Mycket pga den stora uppståndelse som varit och är kring fallet, de som är domare är också bara människor som är påverkbara. Sannolikt har också flyktrisk vägts in eftersom de tilltalade kommer från annat land.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/broder-misstankta-for-mordet-pa-lisa-holm-overklagar-haktningen/

Man får verkligen hoppas att det inte slutar i ett anti-klimax om en vecka då omförhandling ska ske. Kan vi hoppas på att undvika ännu en kalle anka-handläggning av fallet som varit alltför vanlig inom svenskt rättsväsende de senaste åren?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Att LH föräldrar låter café ägaren har öppet efter att deras dotter senast sågs på denna plats?

Det har jag aldrig påstått?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Härliga referenser på den wikilänken

Sources[edit]
The Swedish page "Kulturell rasism"

Inga källhänvisningar till citat eller någonting.

http://encyclopedia.jrank.org/articles/pages/6137/Cultural-Racism.html
http://www.health-psych.org/Cultural.cfm

osv osv osv. Detta är fel tråd och dessutom utgör det en central del i min akademiska verksamhet som jag kan oändligt mycker mer om än rasistiska FB-ungar. My last word on the topic.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-18 kl. 11:49.
2015-06-18, 11:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det skulle i så fall innebära att om domstolen inte upphäver yppandeförbudet så kan de aldrig berätta om vad som sades, eller?

Här måste man veta hur det fungerar:

De misstänkta sitter med restriktioner, dvs, de får inte läsa tidningar, ta emot besök eller mer allmänt träffa folk. De enda de träffar är därför häktespersonalen och sina ombud. I nuläget kan de därför inte berätta något.

Ombuden har yppandeförbud, så de får inte berätta om sådant som de fått reda på. Vi kan ju tänka oss att de respektive ombuden träffar varandra och diskuterar bevisläget för sina respektive klienter, men det får de alltså inte göra. Yppandeförbudet tystar alltså ombuden, domaren, personalen i rätten etc.

I det fall utredningen skulle skadas av att något röjs vill man ju att även de som avförs ur utredningen skall hålla tyst - vilka frågor som ställts och vilka svar som givits är ju inte nödvändigtvis gynnsamt för den vidare utredningen. Här kan man förstås teoretiskt tänka sig att yppandeförbudet kan gälla.

I ett läge där de misstänkta släpps blir ju pressen från media (och FB-detektiverna, intee minst) enorm på alla inblandade att ge sina versioner av vad som sagts.
2015-06-18, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Nej inget stall heller. Du kan ha sett hopklipp eller bildväxlingar från olika platser.

NEJ jag vet vad jag såg.
2015-06-18, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Jag önskar att någon hade gjort det, för jag verkar också vara den enda dom såg i livesändning när de id-kontrollerade två män på väg från den avgörande fyndplatsen. Det rapporterades även att en bil hade stoppats och kontrollerats.
Männen tilläts efter fotografering gå därifrån. Nån timme senare hämtades de misstänkta från sin bostad. Jag är tämligen övertygad att det var MGM som id-kontrollerades, gick hem, och hämtades i bostaden.

Brukade folk i trakten id-kontrolleras, är det ngt vi känner till?
Och varför greps de inte direkt utan tilläts gå hem?
Polisen gick tillbaks till Marstorp och hittade vad (?) som gjorde att de jagade efter litauerna direkt..

Hur såg det ut i live-tv när de två männen id-kontrollerades?
Sa reportern ngt eller du såg det själv helt enkelt?
2015-06-18, 11:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av spiritus72
Det har jag aldrig påstått?

Haha sorry. De va en annan som skrev det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in