2015-06-18, 11:04
Medlem
Floragatans avatar
Underbart med över 20%! Jag börjar mitt midsommarfestande redan ikväll.

P.S. Tyvärr lär vi inte slippa Ulf Lundells spy-piller, då hans hot handlade om SD:s resultat i det inställda nyvalet.
2015-06-18, 11:18
Medlem
Lost-Souls avatar
Röstberättigade 2014 = 7,123,998 personer

7,123,998 x 0,20 = 1.424.800 personer

Att fascistförklara och demonisera ett så stort antal personer kan bara sluta på ett sätt och det stavas folkuppror.

Tror inte Löfven är begåvad nog att förstå vilken tabbe han gjorde då han kallade SD för fascister i TV eller då han häromdagen stod i plenisalen och yrade om hakkors och nazism då han debatterade mot Åkesson. Detta ställningstagande var det sista spadtaget på Sossarnas grav, deras tid vid makten är över för all framtid och jag har svårt att se väljarna förlåta det totala folkförakt som uppvisats från höger till vänster de senaste åren och som slutligen utmynnade i DÖ.

Vänta bara tills de trendkänsliga kvinnorna börjar strömma till SD, kvinnor följer i mångt och mycket strömmen och de som för tillfället är framgångsrika.

Ett SD på +20% kommer att generera 5% till av bara farten och första platsen är ett faktum.

Tror det kommer att gå ganska fort dessutom, jag trodde länge att den sk "ketchup-effekten" inte existerade men nu tror jag banne mig vi är mitt inne i den och har så varit ett tag.
2015-06-18, 11:23
Medlem
Klosss avatar
20,1% Det går fort nu. En helt ny nivå håller på att etableras.

Perfekt inför nubben och sillen! Skål!
2015-06-18, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Jaha, det var ju trevligt att den här nyheten kom innan midsommar. I nuläget känns ju en prognos med SD som största parti vid nästa val som alltmer av en lågoddsare om jag ska vara ärlig. Det finns ju fortfarande kvar röster att inkassera i form av kvinnor som släpar efter i graden av stöd plus att de etablerade partierna fortfarande inte har löst in sin trovärdighetsskuld som bara växer och växer ju mer man sitter och rullar tummarna och låtsas att det regnar. Förr eller senare måste man lägga om politiken, och det är väl klart att det på ett sätt kan utgöra en bromsande faktor för SD, men oavsett fallet så kommer ju den omläggningen kräva att man motiverar varför man gör det och då måste man förklara för övriga folket varför man har haft fel i åratal och ljugit de rätt upp i ansiktet.

Detta samtidigt som man demoniserat SD som ju bevisligen har haft rätt i frågan. När man än gör den omläggningen så kommer det att svida ordentligt. Just nu känns det som att man har väntat så länge att SD kommer att puschas upp till toppen på sikt även om de skulle börja lägga om politiken nu under sommaren för man har väntat alldeles för länge och kommer att ha bränt så mycket av sitt politiska förtroendekapital genom att skjuta upp det ända till dess att systemkollapsen är här. Samtidigt har man gett SD tid att börja upp ett förtroendekapital även utanför sina profilfrågor integration och invandring, i dag kan man ju i större grad se det som att man röstar på en mer sammanhängande politik om man röstar SD och inte bara att det är en protest.

Skulle etablissemanget velat hålla SD ute ur riksdagen skulle man naturligtvis redan ha agerat 2006 och stramat upp tillräckligt mycket, men det gjorde man inte. Ville man minimera SD och eventuellt få de att åka ut skulle man ju definitivt ha lagt politiken 2010 när SD fortfarande var ett betydligt mer omoget parti. Ville man skademinimera kring 10 procent, ja, då hade man ju gått i koalitionsregering efter valet 2014 istället och gjort de helt uppenbara nödvändiga reformerna som man ändå kommer att tvingas till förr eller senare. Men nej, man skulle fortsätta trilskas, och så är vi framme vid nästa oundvikliga steg på skalan, d.v.s. ett SD som konkurrerar med S och M istället för att vara ett småparti. Man verkar ju ha väldigt svårt att vilja ändra sin världsbild där allt fungerade lika bekvämt som det gjort de senaste åren och det kommer ju att kosta i form av att ett nytt parti kring 20-30 procent för alltid kommer att ändra maktbalansen i riksdagen.

Skyll er själva säger jag bara.

Om det sedan är så som åtskilliga i tråden tror att S och M kommer hålla sig till DÖ till 2022 så lär det ju bara vara spillror kvar av dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Röstberättigade 2014 = 7,123,998 personer

7,123,998 x 0,20 = 1.424.800 personer

Att fascistförklara och demonisera ett så stort antal personer kan bara sluta på ett sätt och det stavas folkuppror.

Tror inte Löfven är begåvad nog att förstå vilken tabbe han gjorde då han kallade SD för fascister i TV eller då han häromdagen stod i plenisalen och yrade om hakkors och nazism då han debatterade mot Åkesson. Detta ställningstagande var det sista spadtaget på Sossarnas grav, deras tid vid makten är över för all framtid och jag har svårt att se väljarna förlåta det totala folkförakt som uppvisats från höger till vänster de senaste åren och som slutligen utmynnade i DÖ.

Vänta bara tills de trendkänsliga kvinnorna börjar strömma till SD, kvinnor följer i mångt och mycket strömmen och de som för tillfället är framgångsrika.

Ett SD på +20% kommer att generera 5% till av bara farten och första platsen är ett faktum.

Tror det kommer att gå ganska fort dessutom, jag trodde länge att den sk "ketchup-effekten" inte existerade men nu tror jag banne mig vi är mitt inne i den och har så varit ett tag.

Min tro är att vi är i början av ketchup-effekten. Om 55% eller 70% är kritiska till invandringen/vill minska/ej öka beroende på hur man räknar så är ju SDs potential väldigt mycket högre än 20%.
2015-06-18, 11:33
Medlem
trailblasers avatar
Expressen brukar rapportera om Novus siffror, men inte denna gång.
Kan det månne ha att göra med SD´s siffror?
2015-06-18, 11:36
Medlem
Floragatans avatar
Citat:

Det som känns mest tillfredsställande är att det inte handlar om ytliga eller tillfälliga trender. SD:s raket-resa får sitt bränsle från verkligheten och det faktum att SD har haft rätt hela tiden. Det bränsle-förrådet är i princip outtömligt och 7K har en i det närmaste omöjlig uppgift i kampen mot SD.

Det är bara att luta sig tillbaka och beskåda hur 7K och deras journalistpolare krälar omkring punch-drunk på marken och försöker hitta sina avslagna glasögon.
2015-06-18, 11:41
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Citat:
Tror inte Löfven är begåvad nog att förstå vilken tabbe han gjorde då han kallade SD för fascister i TV eller då han häromdagen stod i plenisalen och yrade om hakkors och nazism då han debatterade mot Åkesson.
Nej, det gör bara att folk blir arga och inte kan tänka sig att komma tillbaka till S igen. Vem vill komma tillbaka till någon som bokstavligen kallar dig för nazist? Det är att bomba alla broar som kanske eventuellt fanns kvar.

Hade han varit smart hade han sagt "Jag förstår att folk är oroliga och varför de stöder SD men vår lösning är bättre för att bla bla bla", där "bla bla bla" är nånting som verkligen låter vettigt och inte bara är en massa floskler om ansvar och vi måste bli bättre.
2015-06-18, 11:42
Medlem
Vaftrudners avatar
Japp. Vi är mitt inne i ketchupeffekten för SD:s vidkommande. Med tanke på den samhälleliga utvecklingen (våldet, massinvandringen, tiggarna och det allt tydligare förfallet i sjukvården och skolan) och att 6K så uppenbart genom DÖ, har visat att de gemensamt är ansvariga för denna politik och att SD står utanför, så har man gjort det enkelt för den tänkande väljaren: de traditionella partierna är ansvariga för utvecklingen tillsammans och vill vi ha en förändring så är SD det enda alternativet.

Inte ens egen majoritet för SD känns ouppnåeligt.

Den svarta svanen i sammanhanget är den ekonomiska utvecklingen. Det har nu gått 7 år sedan den senaste finansiella krisen och ekonomin brukar följa 7-årscykler (1993/2001/2008) så vi kan förvänta oss rejäla börsfall, minskade orderingång till industrin och människor kommer att känna sig fattigare, rädda för att bli av med jobben osv. Samtidigt blir skatteintäkterna lägre och åtstramningarna i välfärden blir tydliga. I sådana lägen brukar sittande regeringar och trygga partier stärkas. Detta talar inte för SD.

Men. Och det är ett stort men. Kanske har 6K-partierna gjort bort sig så kraftigt att de knappt känns regeringsfähiga längre? Kanske har vi kommit till det läget att allt fler känner att SD och deras politiker står för stabilitet och pålitlighet? Om vi får en långvarig, ekonomisk nedgång skall det bli väldigt intressant att se hur SD rör sig i opinionen. Det viktigaste för SD är därför just nu att utstråla trygghet, kunnighet och att visa sig inom alla politiska områden. Dessutom vara oklanderligt klädda i kostym, kavaj och "knytblus". Kan SD stå pall genom den (förmodade) lågkonjunkturen, så har de möjlighet att åtminstone 2022 inneha regeringsmakten. Kanske med egen majoritet i riksdagen,
2015-06-18, 11:43
Medlem
Tagit en kommentar ifrån en Di-artikel som jag tyckte hade relevanta reflektioner, vad tror ni kommer hända om SD-blir största parti 2018? Säg att de blir största parti i de olika OU innan valet, hur kommer det att påverka pakterna?

"Denna undersökning gjordes innan DÖ-sveket fullbordades och idag har SD säkert fått 1-2% ytterligare. Enligt tidningen Metro låg SD redan över 20% innan budgeten släpptes igenom och det är ju allmänt känt att SD får ännu fler röster vid anonyma val än de får vid telefonintervjuer. Detta sammantaget innebär troligen att SD redan ligger i nivå med S och M om det skulle vara val idag. Med ytterligare några år med vanstyre och ökad invandring så kommer SD utan tvekan att bli Sveriges största parti vid nästa val.

Hur kommer våra "förtroendevalda politiker" agera då? DÖ var ju ett fullkomligt vidrigt sätt att sätta demokratin ur spel. Enligt logiken i DÖ så skall det största "blocket" själv få egen majoritet och de andra skall lägga ner sina röster. Vad kommer politikerna att hitta på när SD blir det största partiet och därmed får uppdraget att bilda regering?

Demokratin har ju redan satts ur spel en gång via DÖ. Vad hindrar politikerna att genomföra en fullständig statskupp? Någon heder att förlora har ju politikerna inte längre, så vad som helst kan ju hända."
2015-06-18, 11:48
Medlem
Tubleross avatar
20,1 % det är magiskt!

Tror som många andra skriver att vi är inne i en ketchupeffekt, och den ser inte ut att sluta för den delen heller!

12,9 till 20,1 procent har vi lyckats med på 9 månader, så nu kör vi på 30 procent tycker jag!

Just det, nu måste väl ändå SD vara det största invandringskritiska partiet i Norden om jag inte har fel?

Glad midsommar!
Senast redigerad av Tubleros 2015-06-18 kl. 12:23.
2015-06-18, 11:53
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baksuget
Tagit en kommentar ifrån en Di-artikel som jag tyckte hade relevanta reflektioner, vad tror ni kommer hända om SD-blir största parti 2018? Säg att de blir största parti i de olika OU innan valet, hur kommer det att påverka pakterna?

Vad kommer politikerna att hitta på när SD blir det största partiet och därmed får uppdraget att bilda regering?

Har sett det här tidigare i tråden. Det är inte alls så att det största partiet får talmannens uppgift att bilda regering. Talmannen sammanträder med alla partiledarna efter ett val och undersöker vilken som har störst möjlighet att bilda regering. Därefter ger han honom eller henne i uppdrag att undersöka möjligheterna för en sådan regering. Partiledaren avrapporterar sedan till talmannen några dagar senare och vid positivt besked så föreslår talmannen riksdagen partiledaren som statsminister och låter riksdagen votera.
2015-06-18, 11:57
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner

Den svarta svanen i sammanhanget är den ekonomiska utvecklingen. Det har nu gått 7 år sedan den senaste finansiella krisen och ekonomin brukar följa 7-årscykler (1993/2001/2008) så vi kan förvänta oss rejäla börsfall, minskade orderingång till industrin och människor kommer att känna sig fattigare, rädda för att bli av med jobben osv. Samtidigt blir skatteintäkterna lägre och åtstramningarna i välfärden blir tydliga. I sådana lägen brukar sittande regeringar och trygga partier stärkas. Detta talar inte för SD.
Det stämmer ju inte (inte internationellt iaf) I svåra ekonomiska lägen har ytterpartier alltid haft lättare att växa än när ekonomin är god och folket känner sig säkra och lugna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in