2015-06-18, 05:17
Medlem
Panelväggar
Citera
2015-06-18, 07:11
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainoverflow
Haha ja vafan är grejen med den där jävla leoparden? Har sett den i tre olika hushåll genom åren, alla hade fett med pengar. Vi kanske har samma bekantskapskrets.

De är galet fula. Jag har en barndomsvän som var rika (inte nyrika) och de hade två. En leopard och en panter. Jag var hos hans föräldrar för något år sedan och kattjävlarna står kvar på var sin sida tv:n. Tydligen löjligt dyra.
Citera
2015-06-18, 07:13
Medlem
Nu är detta kanske redan poängterat tidigare, men det verkar som att många tolkar välbärgad som överklass. Välbärgad har inget alls med stil och klass att göra. Välbärgade personer kan mycket väl ha ofantligt stora plattskärmar, massagestolar, discobubbelbadkar och allt möjligt hemskt. Se bara på rikets nya stoltheter Parneviks.
Citera
2015-06-18, 07:29
Medlem
Inhalators avatar
Jag har bara sett guldpläterade toaletter hos välbärgade familjer.
Citera
2015-06-18, 08:00
Medlem
Alla är nog väldigt olika men skulle väl säga konst jag med. Och är man välbärgad eller har köpt ett hus för 7 000 000 så fyller man det väl inte med Ikea möbler for god sake? Däremot kan man blanda lite men allt som är gjort på spånskivor och sedan har laminerats går fan bort. Det kan man möblera sin första etta med. Det fulaste jag vet är när man kliver in hos någon som har allt från Ikea. Blandar gärna gammalt med nytt, så länge det känns naturligt och diskret. Har en kärlek för naturliga material.

Har beställt stolar och valt både träslag och tyg till sitt/ryggdyna och det tar ju tid och man får vänta, kostar lite mer men jag kan ändå inte ställa Ikeas stolar runt det bord vi köpt för det skulle inte se klokt ut, letade stolar i veckor tills jag fann några som passade.

Tycker att man ska ta sig tid till att bygga ett hem när man väl köper sig ett hus. Hemmet får växa fram. Första veckorna ställde vi tavlorna längs med väggarna för att få en känsla om var de skulle passa. Vi skiter i gardiner och satsar på diskreta persienner i trä istället. Gardiner känns tantigt och de samlar bara damm.
Senast redigerad av Brizax 2015-06-18 kl. 08:09.
Citera
2015-06-18, 08:20
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Nyrika: massor av onödig och högljudd teknik, typ gigantisk TV, tv-spel, surroundysstem, 3 olika sorters kaffemaskiner, köksmaskiner från kitchen aid, global-knivar, le creuset grytor. Bubbelbad, badtunna, superavancerad dusch, vräkiga bilmärken, gasolgrill, robotgräsklippare.

Gamla pengar: konst, antika möbler, dyra mattor, skulpturer, 2-3 middagsbord. Diskret teknik, tv under 50 tum, antagligen en Loewe, på sin höjd ett dolt ljudsystem, vanlig kaffebryggare typ moccamaster, kopparkastruller och kärl, duschkabin kanske ett vanligt badkar med massagefunktion, diskret bil men dyr, gasolgrill, åkgräsklippare.

Nya pengar - in your face.
Gamla pengar - Low Key.

Intressant fenomen. Nyrik är ju ett skällsord. Egentligen borde det vara det finaste, det betyder att man skapat förmögenheten själv. Gamla pengar har någon annan skapat.

Så de nyrika har liksom rätt att göra vad de vill med pengarna, det är ju verkligen deras. Men gamla pengar har man inte samma rätt till, man ska se till att de inte minskar och helst ökar, sedan förs de vidare via arv. Och då passar det sig verkligen inte att man köper konsumtionsvaror.

Det är nog därför nyrika är så föraktade. De "gammelrika" är avundsjuka att någon gjort något själv och förtjänat pengarna. Det enda sättet är då att förfasa sig över stillöshet etc för att inte tappa i rang gentemot de framgångsrika. Och de medellösa är avundsjuka för att de inte heller kan bränna pengar på det sättet såklart.

Då blir det väl så att nya dyra prylar som inte kan räknas som investering är det bara nyrika som köper. Så fet elektronik, dyra bilar och klockor, blir det bara nyrika som köper.
Citera
2015-06-18, 08:30
Medlem
Joosas avatar
Skillnaden mellan medel- och överklass beror inte på, som många här inne verkar tro, antalet tum på TVn. Även Conny från Partille tittar på sina actionrullar i en 70-tummare!

En signifikant skillnad som jag själv noterat är antalet böcker i hemmet. Detta verkar närmast vara proportionerligt med årsinkomsten där man i de allra mest välbärgade hemmen inte sällan ser rum helt inredda som bibliotek.
Citera
2015-06-18, 08:33
Medlem
Besudlarens avatar
http://carlogarn.se/CARLO%20GARN%20DESIGN%200004.JPG-for-web-large.jpg

Så fort man ser denna så är det ett rikemanshus !

/B

TIPS: http://www.jamesedition.com/real_estate/sweden

Oerhört fina svenska rikemanshus till salu. Det finns en hel del tips där.
Citera
2015-06-18, 08:34
Medlem
gato12s avatar
Har jobbat inom hemtjänsten i ett av Stockholms mer välbärgade områden och jag kan säga att Josef Frank mönster var väl representerade. Allt från lampskärmar till brickor.
Citera
2015-06-18, 08:41
Medlem
Mullrets avatar
På den tiden det inte fanns mobiler ( jo det fanns en tid innan mobilerna ) så skulle man ha telefon i alla rum. En känd företagsägare i staden hade 27 telefoner...

En pinal jag kan komma på är en väldigt tung och rejäl golvpjäs för rensa skorna - rensning göres såtillvida att man drar skodonet genom en öppning som rensar ut lera, barr, hundskit med mera innan man kliver in i hemmets lugna vrå. Givetvis UTAN ta av sig skorna. Ifall det inte är rejäla vaders, ( flugfiske ) jaktstövlar, golfskor eller mycket grova kängor.

Har man gott om deg så har man ett brygghus i folkmun slarvigt benämnt som grovkök.
Där har man en särskild plats för spola av tassarna på sina labradorer, pointers, jakthundar eller liknande 4-benta vänner. Hundar har man alltid minst ett halvdussin av, aldrig mindre än 3.

Skrivbord med läderinläggning är ett måste. Gärna tillsammans med ett gammal gisten kontorsstol.
Så man kan referera till " Hö-hö - den stod på gamle Alberts tid i hans rum på Enskilda - du vet hö-hö på huvudkonteret Trädgårdsgatan "

Walkin closet är utrikiska för att man har en garderob man kan gå in i. Svårare än så är det inte.
Har aldrig sett en garderob som inte har golv. För bemedlade så gäller det ha större än grannen - gärna i anslutning till badrum och sovrum - sisådär en 50 M2. Optimalt är om det är separat för herre och dam.

Underlägg till glas är viktigt. Gärna med exotiska jaktmotiv. Har aldrig fattat varför man till ett stenbord har underlägg. Lär ju inte bli några märken i bordet. Men ändå - underlägg skall fram och ve den som sätter glaset på soffkanten.

Tända ljus på dass. Är man på fest så är det tända stearinljus på dasset. Gärna små snöbollar med värmeljus, men optimalt är en 7-armad ljusstake.
Citera
2015-06-18, 08:42
Medlem
Lanoos avatar
"Han har ju personal på båten!!!"
Enough said.

Nej men jag skulle säga tavlor, samt stora badrum och stora kök som är löjligt dyrt inredda med vitvaror i absolut toppklass.
Elektronik tycker jag det verkar va många rika som droppar faktiskt, intresset saknas rent generellt.
Citera
2015-06-18, 09:08
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungiz
Är det elektronisk garageport som styrs via en trådlös kontroll? Är det en massagestol i vardagsrummet? Är det vinkällaren? Gamla anrika möbler?
Elektronisk garageport. Ja, på 80-talet kanske. Mer vinkällare och gamla anrika möbler. Annars finns det gott om rika som köper massa skräp också.
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2015-06-18 kl. 09:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in