Citat:
Ursprungligen postat av
AREA-51
Om jag förstår saken rätt så är det här första gången som Lisa åker själv till jobbet, på moped.
Lisa borde ha kommit fram till jobbet 9.30-9.45 eftersom kaféet öppnar 10.00.
Hon kan ha kommit fram tidigare förstås, men poängen är att den/de som har utfört brottet förmodligen såg Lisa komma till jobbet med moped. Och då förutsätter jag att grabbarna var redan I ladan och arbetade. Jag har inte läst någonstans att arbetsgivaren har dementerat att dessa var ledig från jobbet den här dagen. Det man har läst är att dessa grabbar kunde röra sig tämligen fritt på ägarens ägor. Och eftersom de har arbetat där i flera år så är de nog säkert välförtrogna med omgivningen. Det faktum att man har hittat alla utsprida tillhörigheter till Lisa och även kroppen i det här området de kan röra sig i, talar mycket för att polisen har rätt personer.
Och tiden för brottet är endast 7 minuter, d v s från det hon skickar sms:et 18:23 tills telefonen slås sönder 18:30. Det går alltså relativt snabbt.
Personen som har utfört brottet borde också vara väldigt känd med omgivningen.
Jag skulle också tro att kroppen har flyttas ganska snabbt, förmodligen samma kväll och har sedan förvarats där polisen hittade kroppen.
Att man inte har vågat sig på att gräva ner kroppen beror nog på det enorma polispådraget.
Och dessutom måste ju dessa grabbar försöka uppträda normalt under veckan som pådraget pågår.
Det är med andra ord inte läge att försöka flytta eller gräva ner kroppen.
Att man väljer slänga ut Lisas tillhörigheter i omgivningen förefaller en aning märkligt eftersom man kunde ha valt att gräva ner grejerna eller förvarat grejerna där man valde att förvara kroppen.
Det som är mest troligt är att man på något sätt har försökt vilseleda polisen.
De flesta tycker det är ologiskt att göra så, och det kanske också var tanken.
Det kan vara så att man försökte köpa sig tid genom att sprida ut tillhörigheterna, försöka få polisen hålla sig undan säteriet där hon hittades. Tid att gräva ner kroppen eller rent att hinna flytta den längre från platsen.
Jag har funderat på en parallell till detta med "de utspridda fynden" som låg söder om både fiket och MGM´s hus. Alltså inte MELLAN fiket och MGM´s kåk.
I fallet med Ida som slogs ihjäl i Trollhättan var man också involverad och kroppen hittades inte förrän efter ca 2 månader. Då, som vanligt, var vi en jäkla massa ljushuven som spekulerade över GM´s vägar och var de hade gömt kroppen (Ida slogs ihjäl i sin lägenhet i Trollhättan, mördarens kompisar bodde i Grästorp och en av deras bilar stod utbrunnen uppe på Hunneberg dagen efter). Av ALLA så var det ingen som räknade med att kroppen skulle ligga "utanför" genaste vägen, så att säga. Alla trodde att hon skulle ligga mellan Trollhättan och Grästorp och några mil "åt sidorna". Men i det fallet var mördarna smartare och hade fortsatt förbi medhjälparnas kåk med ett par kilometer (kroppen låg sedan bara 10 meter från vägen - så det var ju inte så smart).
Det jag vill komma till är att även om det är nära, så är "fyndplatssvängen" söder om Blomberg ändå utanför "raka spåret" och kunde i MGM´s tankevärld tyda på att mördaren spritt grejerna, kroppen och själv fortsatt söderut - eller så hade de helt enkelt inte räknat med att dessa småprylar skulle hittas på denna väg...
I ett stressat läge som ett mord kanske man inte tar ut svängarna mer än så här.