Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-18, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intenu
GWs uttalande kan knappast kallas en teori. Får du det till hans teori om fallet tycker jag du borde försöka läsa lite mer. GWs uttalande är inget annat än en kort intervju av expressen för att generera massvis med klick på hemsidan. Han har inte tillgång till den information som krävs för att redovisa en teori om vad som hänt. Han säger heller inte att bröderna är oskyldiga utan indikerar dels att statistiskt är det inte sannolikt och att de inte stämmer överens med hans gärningsmannaprofil som även den är baserad på generella antaganden om en mördad omyndig flicka. Nu släpper vi GW för den här gången har han inte uttalat sig något annat än i generella termer.

Det jag svarade på var huruvida GW:s uttalande om "jämnårig" kunde appliceras på personer som är 31-35 år när BO är 17. Vilket inte går. GW hade en teori om att någon "jämnårig" med Lisa hade gjort detta. Det var det jag diskuterade och inget annat. Men det fattade du nog, men du ville bara jävlas lite.
2015-06-18, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om jag förstått rätt så tror man att hon hittades på den gård där de arbetade, medan deras bostad ligger ett par hundra meter därifrån.

Jag skriver tror därför att inga detaljer om fyndet av kroppen har offentliggjorts. Teorierna bygger på att man sett poliser och annat folk röra sig kring en viss byggnad.
Nej Martorp ligger typ 1,6 km från deras bostad har jag för mig. Men det är troligt att bröderna stundtals arbetade där och hade tillgång till gården.
2015-06-18, 01:40
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om jag förstått rätt så tror man att hon hittades på den gård där de arbetade, medan deras bostad ligger ett par hundra meter därifrån.

Jag skriver tror därför att inga detaljer om fyndet av kroppen har offentliggjorts. Teorierna bygger på att man sett poliser och annat folk röra sig kring en viss byggnad.
Att hon hittades vis säteriet är bekräftat.
Hon har alltså flyttas ganska långt från den plats från kaféet och dessutom i den riktning där grabbarna bor.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyngoallaz
Här har jag läst nästan alla inlägg. jösses vilka teorier! I mina funderingar så är de misstänkta antagligen skyldiga men brottsplatsen förbryllar. Hur kan hon levande eller död bli bortförd utan spår? (polisen vet kanske) men jobbigt i mitt huvud. Det var ljust, ladan alla pratar om är snett över vägen där många åker förbi, mopeden på baksidan av kaféet, skulle vara spår om hon gick/släpades över gärdet. Lockad in i ett fordon för att någon behöver hjälp eller liknande?
Varför tror du att det skulle skett utan spår?

Som sagt, fundera på varför detta initialt inte hanterades som ett dussinförsvinnande som enligt olika källor händer 2000-7000 ggr per år i Sverige och där merparten klaras upp trivialt utan att pressen ens hinner intressera sig.

Klart att polisen funnit spår. Man har ju gripit MGM, allraminst. Allting tyder ju på att det fanns gott om spår i närheten av caféet och uppenbarligen har mycket intressanta saker hittats på andra ställen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Om jag förstår saken rätt så är det här första gången som Lisa åker själv till jobbet, på moped.
Lisa borde ha kommit fram till jobbet 9.30-9.45 eftersom kaféet öppnar 10.00.
Hon kan ha kommit fram tidigare förstås, men poängen är att den/de som har utfört brottet förmodligen såg Lisa komma till jobbet med moped. Och då förutsätter jag att grabbarna var redan I ladan och arbetade. Jag har inte läst någonstans att arbetsgivaren har dementerat att dessa var ledig från jobbet den här dagen. Det man har läst är att dessa grabbar kunde röra sig tämligen fritt på ägarens ägor. Och eftersom de har arbetat där i flera år så är de nog säkert välförtrogna med omgivningen. Det faktum att man har hittat alla utsprida tillhörigheter till Lisa och även kroppen i det här området de kan röra sig i, talar mycket för att polisen har rätt personer.
Och tiden för brottet är endast 7 minuter, d v s från det hon skickar sms:et 18:23 tills telefonen slås sönder 18:30. Det går alltså relativt snabbt.

Personen som har utfört brottet borde också vara väldigt känd med omgivningen.
Jag skulle också tro att kroppen har flyttas ganska snabbt, förmodligen samma kväll och har sedan förvarats där polisen hittade kroppen.
Att man inte har vågat sig på att gräva ner kroppen beror nog på det enorma polispådraget.
Och dessutom måste ju dessa grabbar försöka uppträda normalt under veckan som pådraget pågår.
Det är med andra ord inte läge att försöka flytta eller gräva ner kroppen.

Att man väljer slänga ut Lisas tillhörigheter i omgivningen förefaller en aning märkligt eftersom man kunde ha valt att gräva ner grejerna eller förvarat grejerna där man valde att förvara kroppen.
Det som är mest troligt är att man på något sätt har försökt vilseleda polisen.
De flesta tycker det är ologiskt att göra så, och det kanske också var tanken.
Det kan vara så att man försökte köpa sig tid genom att sprida ut tillhörigheterna, försöka få polisen hålla sig undan säteriet där hon hittades. Tid att gräva ner kroppen eller rent att hinna flytta den längre från platsen.

Jag har funderat på en parallell till detta med "de utspridda fynden" som låg söder om både fiket och MGM´s hus. Alltså inte MELLAN fiket och MGM´s kåk.
I fallet med Ida som slogs ihjäl i Trollhättan var man också involverad och kroppen hittades inte förrän efter ca 2 månader. Då, som vanligt, var vi en jäkla massa ljushuven som spekulerade över GM´s vägar och var de hade gömt kroppen (Ida slogs ihjäl i sin lägenhet i Trollhättan, mördarens kompisar bodde i Grästorp och en av deras bilar stod utbrunnen uppe på Hunneberg dagen efter). Av ALLA så var det ingen som räknade med att kroppen skulle ligga "utanför" genaste vägen, så att säga. Alla trodde att hon skulle ligga mellan Trollhättan och Grästorp och några mil "åt sidorna". Men i det fallet var mördarna smartare och hade fortsatt förbi medhjälparnas kåk med ett par kilometer (kroppen låg sedan bara 10 meter från vägen - så det var ju inte så smart).
Det jag vill komma till är att även om det är nära, så är "fyndplatssvängen" söder om Blomberg ändå utanför "raka spåret" och kunde i MGM´s tankevärld tyda på att mördaren spritt grejerna, kroppen och själv fortsatt söderut - eller så hade de helt enkelt inte räknat med att dessa småprylar skulle hittas på denna väg...

I ett stressat läge som ett mord kanske man inte tar ut svängarna mer än så här.
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Här har jag läst nästan alla inlägg. jösses vilka teorier! I mina funderingar så är de misstänkta antagligen skyldiga men brottsplatsen förbryllar. Hur kan hon levande eller död bli bortförd utan spår? (polisen vet kanske) men jobbigt i mitt huvud. Det var ljust, ladan alla pratar om är snett över vägen där många åker förbi, mopeden på baksidan av kaféet, skulle vara spår om hon gick/släpades över gärdet. Lockad in i ett fordon för att någon behöver hjälp eller liknande?

Spår fanns ju i ladan i form av handsken och även ett tappat kvitto från en affär i Skövde. Brottsplatsen kan ha varit ladan om hon fördes dit från mopeden. Möjligen dödades hon redan vid mopeden och gömdes sedan i ladan tills dess GM kunde forsla bort kroppen.
2015-06-18, 01:41
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Nej Martorp ligger typ 1,6 km från deras bostad har jag för mig. Men det är troligt att bröderna stundtals arbetade där och hade tillgång till gården.
Absolut, det finns t o m med en förträfflig grävskopa inne i ladan.
Om man hade gett grabbarna en vecka till så hade de säkert hunnit gjuta ett fint golv i ladan också.
2015-06-18, 01:41
Medlem
Citat:
Eller att de inte visste att Missing people skulle mobilisera typ 3000 personer som skulle finkamma varenda jävla åker i närområdet. Utan dem hade troligtvis inte föremålen hittats.

så är det naturligtvis.

de har ingen aning om hur polisen arbetar här och hur stort spaningspådrag det blir efter försvunna personer.

kan tänka mig att i deras baltstater så tas fall med försvunna personer betydligt lättare.

med detta sagt, tror ni litauen samarbetar villigt och transparant och respektfullt med sverige, att sverige är lite av en "big brother". eller tror ni de inte bryr sig så mkt?

kan mtänka mig att det skulle varit betydligt svårare om de var ryssar och vi hade med ryssland att göra. eller tänker jag fel nu?

ps. det var jag som skrev det där med "gw:s teori" så blame me men nu släpper vi gw.
2015-06-18, 01:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

OK, ännu längre från bostaden då. Men min poäng var alltså att det inte var i anslutning till bostaden som hon hittades.
2015-06-18, 01:43
Medlem
Citat:

"Polisen har dammsugit närområdet kring mopeden samt kafét."

"Måndag 8 juni:
Polisen rubricerar Lisa Holms försvinnande som olaga frihetsberövande.
Polisen misstänker att Lisa Holm har förts bort mot sin vilja.
Försvinnandet rubriceras som en särskild händelse vilket innebär att polisen får ta alla tänkbara resurser till sitt förfogande i sökandet."

där kan ju ha funnits spår runt omkring
2015-06-18, 01:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Att hon hittades vis säteriet är bekräftat.
Hon har alltså flyttas ganska långt från den plats från kaféet och dessutom i den riktning där grabbarna bor.

Bekräftat av vem? Polisen eller rykte i tråden?
2015-06-18, 01:45
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Ja precis. En av de har mördat LH, den andra har väl hjälpt till att gömma kroppen.

I fallet Nathalie i Sundsvall som blev mördad av hennes pojkvän, så hjälpte pojkvännens bästa vän till att undanröja Nathalies kropp. Kan en bästis hjälpa till att dumpa en kropp med allt vad det innebär av risker, så känns det än mer troligt att en bror hjälper sin bror som är knipa.

http://www.spifab.se/ckfinder/userfiles/files/VB1247_NK05_Nathalie_mordades_av_svartsjuk_low.pdf ?PHPSESSID=de7b550c9f745949fb75dfe277eeb322

Jag är ingen expert, men jag finner det mer troligt att en av bröderna våldtagit och mördat än att båda två hjälpts till. Att två bröder samtidigt får ett behov av att våldta någon känns lite för långsökt för mig. Men jag kan ha fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in