Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-18, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Hur kan du vet att AJ & Co är oskyldiga ?

Och om jag var i AJs ställe så skulle jag förstå att jag skulle kunna komma under misstanke.
- Han är blott 80 år
- Han har inget motiv
- Han är inte häktad, vilket tyder på att det inte finns ett jota som kan binda honom till brottet
- Tidigare ostraffad

Då är det nästan större sannolikhet att PC eller en älg har haft ihjäl BO.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demigod666
Att han tog upp handsken utan att tillkalla polis var väl för att inte Lisa hade påträffats död. Det var i det skedet fortfarande ingen mordutredning utan ett eftersök av en försvunnen person. Han var säkert jättenöjd att dom hittat ett spår som kunde peka sökpatrullen åt rätt håll...

Det låter rimligt tycker jag, grattis, du är den första som lyckades vad jag känner till. Kanske kan vi låta handsken vila ett tag nu, fler som håller med tror jag, men av andra skäl.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odlarmaja
Att de bor på samma egendom betyder inte att de sover skavfötters! Finns många hus där.

Kolla på kartan.. de bor praktiskt taget vägg i vägg.. på AJ låter det som han känner dem "lite sådär". Trots att dem har bott vägg i vägg och arbetat tillsammans i flera år..

""http://www.hitta.se/kartan!~58.54184,13.34560,17z/tr!i=ty6YUZqG/search!i=1005191166!q=Blombergs%20S%C3%A4teri%201! t=single!st=plc/tileLayer!l=1

AJ bor på den lilla pricken, bröderna bor i närmsta huset, ska vi säga max 20 meter?

kollar du vart bevisen hittats så leder det rakt till herr AJ och Balt bröderna.
2015-06-18, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commanche
Det handlar inte om vad man vill och inte vill, man undrar om polisen är på rätt spår eller inte.

Kritiskt tänkande är positiv eller tänk bara på fallet Thomas Quick.

Jag tror att många tänker på att faktumet att de är östeuropéer ökade deb allmänna uppfattningen att de är skyldiga och det är lite fel.

Men just nu är det ju tvärtom; eftersom de är östeuropéer så är de oskyldiga. "De har ju inget motiv" - men faktum är ju att de flesta här inne är ganska normala (innerst inne) och kan inte förstå drivkrafterna bakom såna här brott.
Men om man ska ha fram en alternativ GM, så måste man ju även hitta ett motiv för denne.
Varför skulle det inte kunna vara t.ex. sexuella motiv bakom detta OCH att en/två av MGM har gjort något som spårat ur? Lika väl som att börja hitta någon ny GM utifrån - som polisen fullständigt förbisett?

Eftersom vi nu vet platsen för försvinnandet, "fyndplatserna" och BO´s (sista) placering, så är det ju högst troligt att det är någon med lokalkännedom och tillgång till dessa platser.
Jag kan exempelvis säga att jag kört tusentals gånger på Kinnekulle och jag har aldrig ens noterat den väg längs vilken LO´s prylar slängts ut - och som leder upp till MGM´s hus.

Nä, jag håller det enkelt och tror att polisen m.fl. gjort sitt jobb i det här fallet. MGM är inblandade, sen om det är en eller två GM kommer att visa sig.
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CottonJenny
Nu var det ju inte det som frågan gällde ......utan bara en anledning till varför jag ställde den till en som litar på gubben (som han kallades i inlägget) Men du kanske förklara och ge ett vettigt svar - istället för att försöka göra dig rolig i tråden som alltså gäller mordet på Lisa Holm.
Det är nog det att det producerats alltför många fria fantasier i tråden. Till vad nytta? Om man har nån egen fantasi om hur det gått till kan man prata med sina kompisar. Ungefär så.
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Under Hagamannens härjningar i Umeå topsades massor av män med liten skostorlek.

Ja, precis. Även Hagamannens bror topsades. Detta alltså ett bra tag innan Hagamannen blev topsad. Hagamannen ville för övrigt inte alls bli topsad av polisen. Nu i efterhand förstår vi varför...

Så uppenbarligen kan man topsa hött och bött och inte bara misstänkta. Om det behövs specialtillstånd för det vet jag inte.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Och säger det igen. Blodpöl från Lisa i bilen räcker inte för mord. För att bevisa mord krävs mer än så.

De kan ju ha gjort en viss bedömning av kroppen. Det finns ju helt klart sätt att dö på som tyder mer på mord än andra. Skulle man då också hitta till exempel blod som tillhör offret i någons bil så är ju det en självklart misstänkt person. Så det är två olika saker, blod utan kropp - nej det behöver inte vara mord. Blod och dessutom en kropp som man eventuellt anser har blivit mördad med uppsåt - det är antagligen mord. Rent spekulativt.
2015-06-18, 00:17
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Varför säger han inte det då???
Han tänkte väl att det var så uppenbart att det inte behövdes förtydligas. Men visst, ring du polisen och tipsa om ditt fynd att gubben står och erkänner att han visste om hennes försvinnande långt före hon anmäldes försvunnen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte konstigt om han drar den ena storyn efter den andra för polisen om han skulle ha med saken att göra, ypperligt tillfälle att ösa skit över bröderna då han har högre trovärdighet.

Visst har AJ större trovärdighet och kan leverera en trovärdig historia som han kan forma som han vill. Dock förstår jag inte historien om handsken.

Säg att de tre går in i ladan, ser handsken på golvet, varför ska alla tre hålla i handsken? Varför tar en upp den, passar den vidare till nr två som sedan lämnar den till AJ som överlämnar den till polisen?

För mig är det mer rimligt att alla tre kan ha upptäckt handsken men att det vore mer normalt att EN rör vid den, av misstag eller inte.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Jag har i tidigare inlägg spekulerat att hon hittats i ladan mittemot kaféet och inte på Martorp. Detta mycket därför att teknikerna visat ett mycket stort intresse för ladan hundar, utgrävning etc. Nu har de släppt avspärrningarna på Martorp men undersökningarna är fortfarande riktade mot ladan. Det kan ju vara andra bevis de letat efter i Martorp såsom mordvapen etc..

Finns det något som talar emot min spekulation och vi ska fastställa att kroppen hittats nånstans på Martorp.

Oskar Forsberg, reporter vid AB, twittrade live från Martorp på fredagskvällen tiden för kroppsfyndet. Även en bil från Räddningstjänsten förekom i hans rapportering.
Medlem
RickDangerouss avatar
Nu har de häktats så det betyder att de är skyldiga*. Sedan om det räcker för fällande dom är oklart.

* =
Citat:
Ursprungligen postat av MissMeduza
Tror inte att AJ har något överhuvudtaget
med detta att göra
Han verkar vara en rejäl hederlig och diplomatisk "bonne" helt enkelt.
Han tänker innan han talar ....
Skulle det vara så att MGM är oskyldiga så är det ett jävligt tungt hundhuvud Sverige har att bära.

Någon som vet vem den andra flickan är som nämnt skåpbilen?
Ja absolut! En hedersknyffel som på morgonen vaknar sträcker lite på sig och går ut på sina ängar.
Går och tittar på allt han har skapat fina gårdar nylagt tak överallt, en man som verkligen har lyckats här i livet. På detta får han ju också in lite grödor som han ska fylla sina lador med.
Jag kan inte förstå vad denne hedersamme bonde skulle ha gjort för fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in